User scoreAl 15 stemmen
7,4

MediEvil

"De remake van MediEvil maakt duidelijk dat deze game een klassieker is"

wo 23/10/2019
Gereviewed voor PS4 door Yannick

Halloween is een feestdag die eigenlijk niet zoveel betekent in de gaming wereld. Je hebt wel een resem games die van de feestdag gebruik maken om extra in de belangstelling te staan, denk dan in het bijzonder aan de vele in-game getinte Halloween-events rond deze periode. MediEvil dompelt je ook helemaal onder in dat Halloweensfeertje zonder daarbij echt angstaanjagend te zijn. We hopen dan ook dat Sony de, inmiddels legendarische reputatie van deze oude knar, in ere heeft gehouden én de remake heeft gegeven waarop hij recht had.

MediEvil stamt uit het jaar 1998 en is dus, van alle games die Sony herwerkt heeft, ongetwijfeld eentje die er het meeste baat uit kan halen. Visueel ziet het spel er uiteraard een pak beter uit dan het origineel. Niet alleen op vlak van textures, resolutie en animaties, maar ook op vlak van omgevingen merk je dat de ontwikkelaar veel meer elementen in de omgeving heeft gestoken om de levels grafisch wat geloofwaardiger en rijker te maken. In het Ghost Ship-level bijvoorbeeld merk je al snel op dat ieder gedeelte van het schip veel meer tonnen en achtergrondinformatie bevat, wat leidt tot een veel realistischer ogend piratenschip. Al bij al is de grafische oppoetsbeurt de grootste triomf die deze remake weet te bereiken.

Sir skelettenkop

In MediEvil speel je Sir Daniel Fortesque, een overleden ridder die uit de dood wordt herrezen om een boosaardige magiër en zijn leger ondoden te stoppen en zodoende een ware held te worden. Verhaalsgewijs gaat MediEvil niet heel diep, maar de game is wel gevuld met een heleboel memorabele personages en NPC’s die de wereld geloofwaardig maken. Hier en daar vind je ook boeken die de geschiedenis van de wereld een beetje uitdiepen en je toch klaarstomen om de grote slechterik voor eens en altijd het zwijgen op te leggen. De vele helden die je in de Hall of Echoes tegenkomt en die je nieuwe wapens geven, zijn ook een leuke manier om je te motiveren alle Chalices te verzamelen en Fortesque wat meer persoonlijkheid te geven.

Gemiste kansen

Visueel pakte Sony het prima aan met deze remake, maar op andere vlakken laat de remake helaas wat te wensen over. Van het eerste moment dat je de controller aanraakt en Fortesque begint te besturen, zal opvallen dat je een behoorlijk oude game aan het spelen bent. De besturing vergt zeker wat gewenning en voelt behoorlijk klunzig aan. Zeker als je van platform naar platform moet springen of als je je evenwicht moet behouden kan de besturing wel eens in de weg gaan lopen. In MediEvil zal je vaker sterven van een val dan van een nederlaag in een intens zwaardgevecht. Gelukkig doen een paar uurtjes oefening wonderen.

Visueel pakte Sony het prima aan met deze remake.

Het helpt er niet bij dat ik toch wel enkele irritante bugs en glitches ben tegengekomen die me verplichtten om het volledige level opnieuw te starten. Vaker dan één keer bleef Fortesque vaststeken in de grond en kon ik niet verder bewegen. Als je net goed bezig bent in een intense boss fight gooit dit wel echt roet in het eten. Ik had geen gevallen waar de game crashte of waar ik door de map viel, maar er zijn op dit moment toch een aantal glitches die wel een patch zouden kunnen gebruiken.

Vervelendste vijand: de camera

Nog een vervelend aspect dat de remake wel wat beter had kunnen aanpakken is de camera. Net als in het origineel heb je sommige stukken waar de camera vaststaat, en andere stukken waar je de camera zelf vrij kan bewegen met de rechterjoystick. Dit is niet altijd een soepele transitie, waardoor je soms een paar seconden moet klungelen om Fortesque weer fatsoenlijk in beeld te krijgen. Ook net iets te vaak bleef mijn camera hangen op een gebouw, wat in een uitdagende game als deze al snel voor een sterfgeval kan zorgen.

Nog steeds een klassieker die barst van de charme

Als deze minpunten je niet teveel ergeren, dan zal MediEvil je een heleboel plezier kunnen opleveren. Het is het type game die je niet vaak meer tegenkomt tegenwoordig. Qua gameplay focust het zich op het afslachten van ondoden, tot leven gewekte pompoenen, schaduwbeesten of andere Halloween-gerelateerde gedrochten. Tussenin zal je moeten platformen, puzzels of raadsels oplossen en de vele twists van de originele, gevarieerde levels moeten doorstaan. Denk aan rotsen ontwijken terwilj je een berg beklimt, een stadje bevrijden van een vloek of een fort binnendringen.

Het totaal van twintig levels voelt gevarieerd en uitdaging genoeg om je een gevoel van voldoening te geven eenmaal de credits over het scherm rollen. Er is bovendien heel wat te verzamelen en te ontdekken in ieder level, waardoor je al snel geneigd wordt om de levels meerdere malen door te spelen. Tot slot is de muziek in deze game buitengewoon fantastisch. Ieder deuntje past perfect bij de situatie en sleept je verder mee in de belevenis.

01/01/1995
7,5
User scoreAl 15 stemmen
7,4

De remake van MediEvil maakt ondanks z’n ruige kantjes duidelijk dat deze game een klassieker is die als een ware verfrissing overkomt tussen alle first person shooters en RPG’s tegenwoordig. Het is een game die barst van de charme en die je genoeg zal vermaken om de levels meerdere malen te doorlopen. Als je deze titel ooit gemist hebt, dan is dit een uitstekende opportuniteit om kennis te maken met Sir Daniel Fortesque.
  • Fantastisch Halloween-sfeertje
  • Twintig gevarieerde, originele levels om te doorlopen
  • Veel te verzamelen