User scoreAl 12 stemmen
8,4

Max: The Curse of Brotherhood

Niet de port die het had moeten zijn

do 07/06/2018
Gereviewed voor Nintendo Switch door Lazlo

Max: The Curse of Brotherhood brak op pc, PS4 en Xbox One niet bepaald potten, maar ligt nog steeds in het geheugen als een fijne kleine puzzelplatformer. Voortaan kan je ook on-the-go puzzelen met een volwaardige Switch-versie. Of die ook zo goed speelt als zijn console en pc-broertjes, lees je hier.

Als tweede titel in de Max-serie, deed The Curse of Brotherhood niet bepaald veel nieuwe dingen. De kern van de eerste titel - het gebruiken van een uit de kluiten gewassen magic marker om je omgeving te manipuleren - keert terug in deze tweede titel en vormt ook nu weer de basis van het puzzel-geweld. Jammer genoeg gaat de vrijheid in deze tweede titel niet zo ver als in de eerste, maar moest creativiteit plaatsmaken voor een meer cinematische presentatie.

Niet het gewenste resultaat

Dit is hoe de magic marker-mechanic eruitziet: er zijn verschillende elementen in de spelwereld die je kan manipuleren met een stift. Zo zijn er stukken grond die je naar omhoog kan brengen, takken die je kan laten groeien, waterstromen die je kan begeleiden, en lianen die je uit wanden kan laten ontvouwen. Die dingen kan je niet zomaar overal tekenen, maar enkel op specifiek daarvoor voorziene plaatsen.

En als je nu denkt: dat klinkt als een ideale feature om te spelen met een touchscreen, zoals die van de Switch, dan heb je overschot van gelijk. De spelwereld beïnvloeden met één vlotte vingerbeweging is cool en toepasselijk … in theorie. De uitwerking laat jammer genoeg te wensen over in deze Switch port van de game. Zo zit er een foutje in de game waardoor de lijn die je tekent vaak niet onder je vingertop verschijnt, maar enkele centimeters ernaast. Ook lage framerate in handheld-modus helpt niet.

Lage framerate

Dat is trouwens mijn grootste frustratie aan deze port; de gebrekkige framerate wanneer je het spel niet docked speelt. Niet dat de game onspeelbaar is in handheld-modus, maar het is niet bepaald de meest aangename manier om van deze puzzelplatformer te genieten. Rondbewegen in de spelwereld voelt niet bepaald smooth aan, wat me al sneller doet opteren voor een docked speelsessie. En in dat geval ziet de game er ook niet zo scherp uit als in de console of pc-versie, dus gaat deze port een beetje aan zijn doel voorbij, in mijn ogen.

En dat is jammer, want Max: The Curse of Brotherhood is als game best oké. Het verhaal -  waarin Max zijn broer letterlijk vervloekt doordat die zijn kamer overhoop haalde, en hem vervolgens wilt gaan redden - is magertjes, maar voldoende om je van begin tot eind te laten doorspelen. De pacing zit ook goed, met geregeld de introductie van een nieuwe vijand, en een goede spreiding van nieuwe mechanics. Ook wisselt het spel voldoende af tussen meer actievolle scènes waarin je bijvoorbeeld moet vluchten voor een immens monster, en de rustigere puzzel-sequenties die je tijd geven om uit te dokteren hoe je net uit een specifieke situatie moet geraken.

Gekende problemen

Al moet ik hier toch ook vermelden dat de problemen met de game ook hier terugkeren. De controls zijn niet de meest aangename, en ook de camera werkt niet altijd naar behoren mee. Ook voert Max niet altijd de actie uit die je verwacht. Zo heb ik meer dan een half uur gespendeerd aan een puzzel waar ik na vijf minuten al van wist hoe ik ze moest oplossen. Bij momenten weigerde de camera me het deel van de omgeving te tonen dat ik nodig had een bepaalde tak te tekenen (in handheld-mode), bij momenten wilde Max de tak niet vastgrijpen die hij nodig had om verder te geraken. Dat zijn uiterst frustrerende situaties die - laten we hier eerlijk in zijn - gewoonlijk resulteren in een rage quit.

01/01/2017
6,0
User scoreAl 12 stemmen
8,4

Max: The Curse of Brotherhood is op zich wel een degelijke game. Hij komt jammer genoeg - tegen alle verwachtingen in - gewoon niet tot zijn recht op de Nintendo Switch. De framerate van de handheld-mode ligt oncomfortabel onder de grens van het natuurlijke, en de touch screen-controls werken niet naar behoren. Dat, samen met de gekende problemen met deze titel, maken van deze Switch port de minst aangename manier om de game te spelen.
  • Goed qua pacing
  • Voldoende afwisseling
  • Beredeneerde opbouw