Marvel's Avengers

6,0
0

Marvel's Avengers

Als je met een ensemble als de Avengers te werk mag gaan ben je het bijna verplicht om de actiegame van het jaar af te leveren. Qua druk kan dat tellen voor developer Crystal Dynamics. Neem daar nog is de uitstekende PS4-exclusive Marvel’s Spider-Man bij uit 2018 en alle ogen waren gericht op dit superheldenteam. Dat ze stress aankunnen weten we al maar een topper afleveren qua videogame is misschien wel lastiger dan de wereld te redden.

Waarom Wel?

Paraderen & Afdruipen

Wees gerust. Voor iedereen die zichzelf een trouwe fan van Marvel noemt zal deze game spelen als een natte droom. Niet enkel gebruik je alle krachten van je favoriete superhelden, de game zit ook gewoon boordevol fanservice. Het verhaal centreert zich rond Kamala Khan, Miss Marvel in wording. Als tiener is ze stapelgek van de Avengers en wanneer ze als VIP naar het A-Day event mag, dé dag om het team te vieren, is ze dolgelukkig.

De game loodst je doorheen een ware Avengers-parade vooraleer de sfeer omslaat. Vijf jaar en één tragedie vol dood en vernieling later zijn de Avengers ontbonden en mensen met superkrachten illegaal. Aan de onervaren Kamala de taak om het team weer samen te brengen en de kwaadaardige organisatie AIM aan banden te leggen.

De belangrijkste factor van deze action-adventure game is de combat.

De narratieve focus ligt duidelijk bij Miss Marvel maar dat betekent niet dat pakweg Thor enkel als figurant eens komt hamermeppen. Iron Man, Hulk, Black Widow, Thor en Captain America krijgen allemaal hun time to shine en elke introductie bracht een glimlach op m’n gezicht. Qua storyline zit het zeer goed en heel wat missies voelen zeer cinematisch aan. Met ongeveer acht uur is de main story niet bijzonder lang maar nadien word je meteen naar het Avengers Initiative geschoten waar nog meer content schuilt.

Het verhaal centreert zich rond Kamala Khan, Miss Marvel in wording.

Klappende Handjes

Al is er voldoende single player aanwezig, Avengers is in wezen een duidelijke co-op ervaring. Alles in de game maakt je duidelijk dat deze bedoeld is om samen met vrienden te spelen. Als je nog steeds met elkaar praat nadat je besloten hebt wie de Hulk mag zijn kan je samen met drie vrienden het opnemen tegen AIM en al z’n troepen. Na de campaign kan je al jouw helden afzonderlijk upgraden dankzij een waaier aan missies en challenges. Deze spelen vaak zoals bij online shooters: verdedig één punt, vernietig vier computers, behoud het merendeel van drie controlepunten, vernietig alle vijanden.

De narratieve focus ligt duidelijk bij Miss Marvel.

De belangrijkste factor van deze action-adventure game is de combat. Aangezien je met minstens zes verschillende personages speelt is het belangrijk dat elk personage uniek aanvoelt. Bij elk character werk je met light en heavy attacks alsook blocks en dodges. De variatie zit ‘m in de special attacks die je op PlayStation met L1, R1 en L1+R1 uitvoert. Zo kan Thor voor een zeer bloeddorstige bliksem zorgen en wil je niet tussen de klappende handjes van onze groene vriend verzeild raken. Door goede afwisseling word je deze aanvallen niet snel moe. Verder ligt de nadruk ook zwaar op het verzamelen en gebruiken van skillpoints en loot. Hier valt helaas weinig tot niks goeds over te zeggen.

Waarom Niet?

Dr. Banner’s Monoloog

Naast het gebruiken van skillpoints om nieuwe aanvallen te unlocken gaat Avengers vooral om het bekomen van sterkere loot. Deze vind je tijdens je ontdekkingstochten doorheen de ongeveer zes verschillende gebieden. Zo zal je regelmatig nieuwe armor, bracelets of andere gear vinden. Betekent dit dan ook vette nieuwe looks met coole gadgets? In geen geval. Je ziet helemaal niks van deze upgrades.

Als je een andere look wil dan mag je volledig nieuwe skin packs kopen. Sommigen zal je – gelukkig – unlocken via de story maar vele anderen blijven locked tot je genoeg resources hebt. Ook deze resources vind je op heel wat locaties maar de hoeveelheden die je moet neertellen bij de vendors kunnen twee dingen betekenen: lang grinden of écht geld neertellen. Is er dan gelukkig héél wat content om die grind aangenaam te maken? Welnu.

Als je een andere look wil dan mag je volledig nieuwe skin packs kopen.

Wanneer de campaign volledig klaar is zal je vooral met vrienden of computergestuurde companions ten strijde trekken. Dit doe je in story missions die je al kent of via een brede waaier aan kleinere missies. Deze gaan helaas sneller vervelen dan de monologen van Dr. Banner. Ik wil niet weten hoeveel afgelegen AIM-facilities ik heb bezocht om dezelfde objectives te completen.

Het wordt héél snel repetitief en daar veranderen zelfs drie speelkameraden weinig aan. Samen spelen is een groot woord, aangezien je elkaar snel kwijt bent. Het verandert snel in een mepfestijn zonder enig overzicht. Captain America gooit z’n schild, Thor z’n hamer en Hulk rotsblokken maar de essentie blijft wel hetzelfde.

Moshpit

Dat de basis meer dan solide is bij Avengers staat vast. De cinematische campaign is een plezier om te spelen met genoeg set-pieces om elke liefhebber van strakke pakken te doen watertanden. Vanaf dat je de game als co-op multiplayer begint te spelen (wat duidelijk het hoofddoel is) komen er meer dan een paar schoonheidsfoutjes naar boven. Saaie objectives en repetitieve omgevingen, daar kan je mogelijks nog naast kijken.

Samen spelen is een groot woord, aangezien je elkaar snel kwijt bent.

Een lootsysteem met onzichtbare cosmetics dat om je creditcardgegevens smeekt zullen weinigen makkelijk vergeven. Samen met vier vechten tegen de troepen van AIM heeft meer weg van een moshpit tijdens een Slipknot-concert dan van een tactisch meesterlijk samenwerkend team. Een moshpit inclusief frame rate drops, trouwens. Deze Avengers weten van aanpakken maar missen heel wat afwerking.

09/04/2020
6,0
0

Conclusie van RoMa

Al slagen deze Avengers er verre van naast, met flair en panache vechten ze ook niet. Een cinematische, meeslepende campaign vol knappe set-pieces gaat gepaard met een repetitieve, oninteressante multiplayer vol saaie missiedoelen. Voor een game die zich duidelijk profileert als een co-op experience is er van tactiek nauwelijks sprake en hervalt elk grootschalig gevecht snel in een chaotische moshpit. Voor de trouwe fans is er geslaagde fanservice, voor de geïnvesteerde gamer een frustrerend progressiesysteem. Voor iedereen een wisselvallig avontuur.

• Cinematische campaign vol knappe set-pieces
  • Variatie qua characters & combat moves
  • Heel wat leuke fanservice