Marvel Ultimate Alliance 3: The Black Order

7,5
0

"Dit is een game die elke Marvelfan gespeeld moet hebben"

za 03/08/2019

Dit jaar is het een en al Marvel wat de klok slaat. Zo sloot Avengers: Endgame fase 4 van het Cinematic Universe af met overweldigende bezoekersaantallen waardoor de populariteit van onze favoriete superhelden zo mogelijk nog groter werd. Op de E3 van dit jaar zagen we dan weer voor het eerst gameplaybeelden van de Avengers-game waaraan Square Enix al enkele jaren werkt. Een ideaal moment om een oude franchise van onder het stof te halen en een exclusief plekje te geven op de Switch, moet Nintendo gedacht hebben. Ik was dan ook razend benieuwd of deze franchise de tand des tijds overleefd had.

De Marvel Ultimate Alliance-reeks stond altijd bekend om zijn rechttoe rechtaan actie. Niet teveel nadenken en zo snel mogelijk alle vijanden neerhalen om vervolgens een eindbaas eens goed af te rammelen. Ik kan iedereen meteen geruststellen dat er aan deze formule weinig veranderd is. En gelukkig ook maar. Want als er iets is waar ik na een dag hard werken nood aan heb, dan is dat een game waarbij ik niet teveel hoef na te denken en die mij toch goed kan vermaken. En vermaakt heb ik mij absoluut met deze actie-RPG die Marvel Ultimate Alliance 3: The Black Order heet.

De ultieme superheldenparade

Wie de Marvelfilms gezien heeft, kent ze wel: de Infinity Stones. Deze magische stenen zijn ook in deze game de rode draad doorheen het verhaal. Thanos en zijn Black Order zijn op zoek naar deze stenen en het is aan jou om met een karrenvracht aan superhelden, 34 om precies te zijn, dit te voorkomen. Je start de game met de vier Guardians of The Galaxy, Groot en Rocket zijn samen een personage, maar al snel wordt deze geschifte bende bijgestaan door meer lekkers uit de Marvelstal. De grote bekenden Iron Man, Thor en Hulk ontbreken uiteraard niet. Maar ook minder bekende helden zoals Iron Fist en Luke Cage maken hun intrede. Ook de X-men en de merc-with-a-mouth Deadpool maken hun opwachting. Al deze personages maken druppelsgewijs hun intrede in de game waardoor je een bijna constante toestroom aan nieuwe gezichten krijgt.

Kiezen is verliezen

Helaas is er ook een keerzijde aan het feit dat er zo veel speelbare personages zijn. Omdat alleen de personages waarmee je speelt XP verdienen en daardoor in level kunnen stijgen, werd ik al snel veroordeeld om met dezelfde personages te gaan spelen. Door deze mechaniek vervalt eigenlijk het pluspunt van een breed roster te hebben. Gelukkig zijn er nog andere manieren op XP te vergaren buiten de verhaallijn om. In de Infinity Modus, waarbij je golven van vijanden moet zien te overleven, kan je ook de nodige XP verdienen. Toch blijft dit voor mij niet meer dan een pleister op een open wonde. Gelukkig speelt de game wel als een zonnetje.

Het is een waar genot om al de superhelden aan het werk te zien.

De besturing is vrij makkelijk qua opzet door het gebruik van een lichte en sterke aanval. De gameplay gaat nooit echt verder dan het neerhalen van vijanden en bazen. Correctie, heel af en toe krijg je ook puzzels voorgeschoteld. Maar echt uitdagend zijn deze nooit. Naarmate je verder doorheen het verhaal speelt, krijg je ook mogelijkheden om abilities toe te wijzen aan vier knoppen. Deze abilities kunnen trouwens ook geüpdate worden om nog krachtiger uit de hoek te komen. Daarnaast kan je ook zogenaamde Alliance Enhancement points verdienen en uitgeven. In ruil voor deze punten en geld, kan je een gigantische raster van nodes vrijkopen. Deze nodes geven je helden meer kracht en leven. Verwacht echter geen diepgaande skill trees, want alles werd best wel laagdrempelig gehouden.

Een feest van herkenning

Het samenstellen van je team van vier is trouwens wel iets waarover je best even nadenkt. Enkel de helden kiezen die je leuk of knap vindt, is meestal niet voldoende. Door personages te kiezen die onderling bepaalde synergiën hebben, word je beloond. Door bijvoorbeeld alleen maar X-Men of Avengers te selecteren, krijg je bonussen op je statistieken. Maar het kan ook iets doordachter. Heavy Hitters zoals The Hulk en Thor geven je ook al bonussen. Experimenteer dus naar hartenlust met je helden en wie weet vind je wel enkele unieke viertallen mét bijhorende bonussen.

Het is trouwens een waar genot om al deze helden aan het werk te zien. Ze zien er, in hun specifieke comicstijl, er niet alleen knap uit, maar ze klinken ook nog eens fantastisch. Team Ninja heeft écht veel energie gestoken in het zoeken naar de perfecte stemmen. Zo wordt Spider-man ingesproken door dezelfde stemacteur van het eind vorig jaar verschenen PlayStation 4-spel. En ik zou ook durven zweren dat Samuel L. Jackson echt wel de stem van Nick Fury heeft ingesproken. Door dit hoge niveau van stemmen is het spelen van MUA3 een waar feest van herkenning van het begin tot het einde.

Is that really you Samuel L. Jackson?

Speel de game op je televisie

Dat de game visueel beperkt wordt door de Switch hoeft geen geheim te zijn. Zeker in handheldmodus valt de beperktere rekenkracht van Nintendo’s handheld op. De game ziet er een stuk fletser uit en wanneer er veel actie op het scherm is, durft er hier en daar al eens een frame te droppen. Nu stoorde mij dit zeker niet tijdens het spelen, maar als je de keuze hebt: speel dan alsjeblief op je tv. Dit is net alleen voor het grafische aspect de beste manier van spelen, want dan schittert de game echt wel. Verwacht geen flitsend realistische gameplay, maar een kleurrijke comicbook achtige tekenstijl die perfect past bij deze game en zijn console.

Nukkige camera

Maar je speelt het best op je tv omdat je zo ook het makkelijkst in co-op van deze game kan genieten. Het is een waar plezier om samen met een of meerdere vrienden vijanden en bossfights aan te gaan. Dokter ondertussen ook de nodige tactieken uit, want hoewel MUA3 nooit aartsmoeilijk wordt, hebben mijn helden toch meer dan eens het loodje gelegd. Een ramp is het nooit, want voor je het weet sta je opnieuw op het slagveld en krijg je een nieuwe kans om die ene baas neer te halen. Jammer genoeg zal het niet altijd aan je vechtkunsten liggen wanneer je een gevecht verliest. De camera heeft het meer dan eens behoorlijk lastig om de hectische actie te volgen. Wanneer je alleen speelt merk je dit het best wanneer je in smalle gangen loopt. In co-op verergert de zaak alleen maar. Doordat de camera de twee door ons bestuurde helden in beeld wil houden, maakt hij erg onnatuurlijke en irritante bokkesprongen. Hopelijk is dit iets wat snel met een patch wordt verholpen.

19/07/2019
7,5
0

Marvel Ultimate Alliance 3: The Black Order is een game waarbij je lekker languit in je zetel kan liggen en zonder al te veel te moeten nadenken uren plezier aan zal beleven. Rust echter niet teveel op je lauweren, want de vele bossfights doen je bij momenten wél op het puntje van je stoel zitten. Grafisch is de game best knap, zeker wanneer je op je tv speelt. Maar de grote sterren zijn de stemacteurs die alle personages hun eigen karakters meegeven. Een ander grote ster is de co-op. Het is een waar plezier om samen met vrienden de vijanden van The Black Order een kopje kleiner te maken, als de camera geen roet in het eten gooit. Want deze heeft jammer genoeg best rare trekjes. Zeker wanneer je in co-op speelt lijkt de camera het moeilijk te hebben om alle actie correct in beeld te brengen. Laat dit laatste je zeker niet afschrikken, want dit is een game die elke Marvelfan gespeeld moet hebben.
  • Massaal veel super heroes
  • Knappe voice acting
  • Bossfights lekker uitdagend