Mario & Sonic at the Olympic Games Tokyo 2020

8,0
0

di 05/11/2019

Volgend jaar, van 24 juli tot en met zondag 9 augustus 2020, strijkt een van de grootste sportevenementen ter wereld voor de tweede keer in de geschiedenis neer in Tokio. Traditiegetrouw, sinds 2007, kunnen we samen met Mario en Sonic opwarmen in de aanloop van deze Olympische spelen. Ik haalde mijn virtuele sportschoenen van onder het stof en streed voor jullie om de gouden medailles.

Voor ieder wat wils

Zoals je van een goede partygame mag verwachten, bulkt Mario & Sonic van de (leuke) content. In totaal zitten er meer dan 30 verschillende sporten in deze game. Het spreekt voor zich dat de grote klassiekers uit de atletiek, waaronder de 100 meter sprint of hink-stap-springen, aanwezig zijn. Gelukkig zijn er ook enkele meer recentere, en leukere sporten aanwezig. Zo heb ik mij erg vermaakt met het voetballen, Rugby Sevens, klimmen en paardrijden. Deze laatste is veruit trouwens de favoriet van mijn 9-jarige dochter, terwijl mijn 7-jarige zoon dan weer gek is van het vrij simpel uitgewerkte skateboarden.

Ook leuk met motion controls

De besturing van al deze sporten werd bewust vrij simpel gehouden zodat dit een perfecte game is voor de jongere gamers en gezinnen met kleinere kinderen. Zijn de knoppencombinaties toch wat moeilijk? Geen probleem, want de meeste games ondersteunen ook motion controls. Ook deze zijn best intuïtief te noemen. Om te spurten moet je de joy-cons bijvoorbeeld als een gek op en neer bewegen om snelheid te maken, waarbij je bij het skateboarden de joy-con met iets meer verfijning moet bewegen om niet al te gekke capriolen te maken.

Terug in de tijd

Het is vanzelfsprekend dat al deze sporten het leukst zijn om te spelen wanneer je dit doet met meerdere spelers. Niets is leuker om met enkele honderdsten van een seconde te winnen van een van je vrienden (of kinderen). Toch zit er ook een erg uitgebreid single player-verhaal in deze game. Hierin zijn Mario en Sonic het slachtoffer van een duister plan van Bowser en Dr. Eggman. Deze laatste heeft namelijk een speciale spelcomputer ontwikkeld waarin hij Mario en Sonic wil opsluiten. Dit plan verloopt, uiteraard, niet geheel volgens plan en de twee schurken worden zelf ook mee opgezogen in de computer.

De besturing van al de sporten werd bewust vrij eenvoudig gehouden.

Meteen het startschot van een zoektocht, samen met alle bekende personages uit beide franchises, om uit de spelcomputer te raken én meteen ook een mooie brug naar een van de leukste elementen van deze game. Je kunt namelijk ook tien sporten spelen in een volledige 8-bit setting. Dit zorgt niet alleen voor de nodige portie nostalgie, maar brengt ook wel een leuke afwisseling met zich mee. Moderne graphics worden op deze manier netjes afgewisseld met een old school vibe. En voor de geschiedkundigen zit de game ook nog eens bomvol met leuke weetjes over de beide Olympische Spelen in Tokio én zijn verschillende sporten.

Waar is Waldo?

Een ander element dat voor afwisseling zorgt, is het feit dat je doorheen het verhaal er ook op uit wordt gestuurd om andere opdrachten uit te voeren dan simpelweg een sportwedstrijd te winnen. Zo is er een soort Waar is Waldo-spel waarin je op zoek moet naar de juiste Toad of horden vijandige robots moet verslaan. Wanneer je het verhaal helemaal hebt uitgespeeld, krijg je er nog drie extra sporten bij om te spelen: de zogenaamde Droomspelen. Deze zijn variaties op bestaande sporten, maar iets meer chaotisch én van de pot gerukt.

In Droomracen waan je jezelf in een futuristische WipeOut-setting waarin timing en snelheid maken de belangrijkste aspecten zijn. Daarnaast is er ook nog Droomschieten waarin je doelwitten moet raken die verspreid staan doorheen een Japanse dojo en Droomkarate. Al deze droomsporten zijn ook in teams te spelen, waardoor er nét iets meer competitiedrang naar boven komt drijven dan normaal.

Irritante traagheid

In de alinea hierboven was ik nog zo positief over de verhaalstand, maar toch zijn er enkele dingen die mijn plezierniveau aardig naar beneden haalden. Zo zijn de verschillende dialogen in de verhaalstand na verloop van tijd irritant traag. Omdat er geen gesproken dialogen in de game zitten wordt alles gecommuniceerd via tekstballonnen. Dit haalt logischerwijs de vaart uit het spel en zorgt er ook voor dat het best lang duurt eer je het verhaal hebt uitgespeeld. Zeker wanneer personages verbaasd zijn of schrikken, want dan volgen er bij momenten erg lange stiltes. Dit alles valt niet te skippen, waardoor ik sneller op de A-knop zat te rammen dan bij de 100m sprint.

Niet alle sporten even leuk

Gezien de grote variatie aan sporten is het logisch dat niet alle sporten even goed uitgewerkt zijn of leuk zijn om te spelen. Dit is uiteraard een persoonlijke smaak, maar Judo, Volleybal en Droomkarate zijn de sporten die ik met plezier oversla. De onnodig ingewikkelde besturing en bijhorende chaotische gameplay wogen hier bij mij het zwaarst door. Maar als dat de enige sporten zijn uit de hele beschikbare lijst, dan zou ik hier eigenlijk niet over mogen klagen.

08/11/2019
8,0
0

Mario & Sonic op de Olympische Spelen: Tokio 2020 is allesbehalve een makkelijke cashcow. De uitgebreide verhaalstand, waar ik toch wel een uur of 6 à 7 zoet mee was, en de grote variëteit aan sporten, zijn daar belangrijk elementen van. Daarnaast zijn bijna alle sporten écht leuk om spelen en werken de motion controls best goed. Als kers op de taart krijgen we nog tien old school 8-bit sporten voorgeschoteld. Dit is niets anders dan pure fanservice voor de vele nostalgische gamers die heel veel plezier zullen beleven aan deze game.
  • Met meer dan 30 verschillende sporten is er iets leuk voor iedereen
  • Droomwedstrijden zorgen voor leuke afwisseling
  • Old School 2D-sporten schieten je terug in de tijd