8,0
0

Mario + Rabbids: Kingdom Battle

Gesmaakte mix?

do 31/08/2017
Gereviewed voor Nintendo Switch door Lazlo

Nintendo’s geliefde mascotte Mario slaat de handen in elkaar met Ubisofts minder gewaardeerde posterkonijnen de Rabbids. Om het zacht uit te drukken een atypische mashup, zeker gezien het overbeschermende karakter van Nintendo op het vlak van zijn IP’s. En toch geen slechte zet, zo blijkt, want Ubi zet met Mario + Rabbids: Kingdom Battle een waardige strategietitel neer.

Een leuke, sterk vormgegeven cutscene introduceert je als speler aan het flinterdunne verhaal waarin Ubisofts Rabbids terechtkomen in de wondere wereld van het Mushroom Kingdom. Doordat één van die Rabbids een soort hoogtechnologische, dimensiebrekende AR-bril op zijn neus heeft, transformeren een hoop van de pluizige lastpakken naar vijandige wezens die het koninkrijk onveilig maken. Je hoeft op zich niet veel na te denken over het verhaal, want echt indrukwekkend kan je het niet noemen. Maar het doet wat het moet: een vreemde mashup tussen twee totaal verschillende franchises goedpraten.

Er zijn twee soorten cover: eentje die je helemaal beschermt, en een andere die je de helft van de tijd beschermt.

Kracht in eenvoud

Mario meets niet alleen Rabbids in deze game, maar ook turn-based strategy in de lijn van games als XCOM. Het is alsof Ubisoft besliste dat als ze de wereld van Mario door elkaar schudden, ze het meteen tot in de puntjes doen. En dat lukt wonderwel, met combat die uitblinkt in eenvoud en simultaan een zekere complexiteit met zich meebrengt.

Hoe je gevechten aanpakt, hangt van jouw persoonlijke smaak af.

Je belaagt een reeks vijanden in een in vakjes opgedeeld speelveld waarin je verschillende vormen van - meestal vernietigbare - cover voorgeschoteld krijgt. Cover werkt zeer eenvoudig: je hebt hoge schuilplaatsen waarachter je volledig beschermd bent, en middelhoge schuilplaatsen die je 50 % bescherming bieden. Wie niet achter cover staat, die wordt met 100 % zekerheid geraakt. Een verfrissende aanpak die het vaak frustrerende systeem van meer variërende percentages raakkans succesvol vervangt. Zo weet je steeds wat een actie die je in jouw beurt uitvoert kan betekenen en kan je beter vooruitplannen hoe je jouw tegenstanders te slim af kan zijn.

Speciale elementen op het speelveld doen je twee keer nadenken over je volgende actie.

Toch diepgaand

Voor zover de verfrissende eenvoud van het spel, want verder is deze game de naam turn-based strategy rpg meer dan waardig. Zo heb je verschillende soorten vijanden die je steeds op een andere manier moet uitschakelen. Zo denk ik aan Smashers die je zodra je op hen schiet, op je afstormen om een tegenaanval uit te voeren. Daarnaast zijn er verschillende elementen die uiteenlopende gevechten uniek maken. Wanneer er een Chain Chomp in de buurt is, bijvoorbeeld, moet je zien dat je aan het einde van jouw beurt ver genoeg van dat monster verwijderd bent. Chain Chomps vallen na iedere beurt namelijk het personage dat het dichtst in hun buurt staat aan. Het zijn elementen als deze die geen twee gevechten exact hetzelfde maken.

Hoe je gevechten aanpakt, hangt van jouw persoonlijke smaak af. Uit acht uiteenlopende personages kies je een team van drie om je in de strijd te vertegenwoordigen. Ieder personage heeft een steeds groeiend arsenaal aan wapens ter beschikking met steeds andere kenmerken en bonuseffecten. Alsof dat nog niet genoeg is, krijg je per personage een aantal speciale abilities en een skill tree die je wanneer je maar wil kan herverdelen als je eens in wil zetten op een andere speelstijl. Op die manier krijg je verschillende manieren om één gevecht te beslechten. Doordat je gaandeweg jouw team kan aanpassen, is het zelfs mogelijk om bij de moeilijkere gevechten met verschillende composities te experimenteren.

Achter Beep-O aanlopen, is niet ideaal.

Mushroom Kingdom

Naast de verbazingwekkend diepgaande combat is er nog een heel Mushroom Kingdom om te verkennen. In uiteenlopende hoeken en kantjes vind je verborgen schatkisten met nieuw wapentuig of collectibles. Af en toe moet je een simpele puzzel oplossen om verder te geraken doorheen de spelwerelden die net zoals in de oudere Mario-games een wereld, chapter-structuur meekrijgen (dus bijvoorbeeld: world 1-3). Door de knullige besturing van je party, die je net zoals in de trailers achter een klein, rond robotje genaamd Beep-O(niet te verwarren met de automatische stofzuiger, de Roomba) laat hollen, gaan die verkennende elementen echter al snel vervelen. Ook de camera, die op sommige locaties gelocked is, en in de strijd enkel in hoeken van 90 graden kan draaien, zorgt voor de nodige frustraties. De combinatie van die beide elementen zorgt ervoor dat je soms belangrijke informatie over het hoofd ziet in gevechten of tijdsgebonden puzzels niet zo vlot als zou moeten kan oplossen.

Voor zover de verfrissende eenvoud van het spel, want verder is deze game de naam turn-based strategy rpg meer dan waardig.

Dat gezegd zijnde, zit er tegen mijn persoonlijke verwachtingen in best wel veel vlees aan het been. Verwacht geen kinderlijke XCOM van deze Mario + Rabbids, want qua moeilijkheidsgraad zal je vaak uit je pijp moeten komen. Dat rijmt niet meteen met de kinderlijke presentatie van het spel, vind ik, die te veel focust op de onnozele Rabbids-humor, die mij helemaal niet aan het lachen kan krijgen. Toch verzorgt de mix tussen de Mario-franchise met die van de Rabbids een interessante en charmante spelwereld met oog voor detail. Beep-O wijst je geregeld bijvoorbeeld op Rabbids die in de achtergrond iets onnozels doen.

Even een paar gevechtjes en dan heb ik het weer voor een tijdje gehad.

Voor tussendoor

Ik had persoonlijk na een paar gevechten de neiging om deze Mario + Rabbids: Kingdom Battle even opzij te leggen. De game is leuk en ideaal om even tussendoor erbij te pakken. Het magere verhaal en repetitieve karakter van even verkennen, dan een gevecht, dan weer even verkennen, zorgt er echter voor dat ik deze game geen uren aan een stuk wil doorspelen. En dat is perfect oké, voor een Switch-game. Ik neem de console dan ook het liefst mee wanneer ik de trein op moet of wanneer mijn wederhelft het zoveelste seizoen van de ene of de andere romcom-serie aan het kijken is. En daar is deze fleurige strategiegame nu net ideaal voor.

29/08/2017
8,0
0

Mario + Rabbids: Kingdom Battle is een verrassend diepgaande en goede game. Ik heb het persoonlijk niet met de Rabbids (die, laten we eerlijk zijn, gewoon Minions zijn voor het cool werd) en de kinderlijke ondertoon stond niet altijd in lijn met de uitdagende gameplay. Dat neemt niet weg dat de combat verbluffend goed in elkaar zit. Hou je van turn-based strategy? Dan is dit de Switch-game voor jou!
  • Uitdagende combat
  • Heerlijk eenvoudige basis
  • Toch verbluffend diepgaand