6,8
0

Mario Party: The Top 100

Voor het jongere publiek

di 02/01/2018
Gereviewed door Ard

De immer sympathieke Mario heeft een groot deel van mijn jeugd uitgemaakt. En raar, maar waar: ik had geen enkele tv-console waarop ik aan de slag ging met de schattige loodgieter. Het waren vooral de Game Boy-games die bij mij als jonge knaap in de smaak vielen. Jammer genoeg zaten de Mario Party-games niet in deze subgroep vervat waardoor ik pas zeer sporadisch op verjaardagsfeestjes met het feestspel kon experimenteren. Nu Nintendo met een Mario Party: The Top 100-titel naar de Nintendo 3DS komt, besloot ik mezelf opnieuw op te sluiten op de achterbank van de wagen en weg te dromen bij lang vervlogen Game Boy-autoritten.

De titel verraadt eigenlijk waarover de game gaat (du-uh). In Mario Party: The Top 100 werd een selectie gemaakt uit de ondertussen tien andere Mario Party-games van de honderd meest gesmaakte minigames. De games werden serieus opgepoetst en geoptimaliseerd voor 3DS-systemen waarna alles in een totaalpakket werd gegoten. Daarbij werd ook de Download Play-functie handig in het spel geïntegreerd. Deze maakt het namelijk mogelijk om het spel met vier andere Nintendo 3DS-spelers te spelen met één exemplaar van de game.

Geluk is een bepalende factor.

Hersenloze fun

Mario Party: The Top 100 pakt op het hoofdmenu meteen uit met een reusachtige ‘100 Minigames’-titel. Onmiddellijk word ik aangemaand een personage te kiezen. Ik krijg hier de keuze uit een achttal personages wat bijzonder weinig is gezien de omvang van het Mario-universum. Het aantal minigames is dan weer iets omvangrijkers: ik krijg een honderdtal minigames voorgeschoteld waarmee ik aan de slag kan. Hierbij kan ik trouwens ook een selectie van favoriete minigames maken die later in de andere modi van pas komen.

Met minigames zoals Pushy Penguins, Speeding Bullets en Bombs Away krijgen we enkele legendarische klassiekers voorgeschoteld die ons meenemen op een trip down memory lane. In voorgaande modus speel ik echter één minigame om vervolgens weer in het menu te belanden. Ik ga op zoek naar wat meer diepgang en kom terecht op Minigame Island. Hier probeer ik op typische Mario-wijze een eiland te doorkruisen door minigames succesvol te beëindigen. Af en toe word ik geconfronteerd met een baasgevecht wat eigenlijk niets meer is dan een veredelde minigame. Het Minigame Island is kortom een aaneenrijging van minigames.

Navigeren met de joystick is het enige wat ik hier moet doen.

Knopjes rammen

Misschien biedt de Minigame Match-modus mij wat meer diepgang. Het eiland uit Minigame Island werd hier vervangen door een supercool speelbord die wel wat weg heeft van een ganzenbord. Opnieuw is het speelbord een manier om verschillende minigames aan elkaar te hangen, al zijn er wel wat sidenotes. Bij aanvang krijg ik namelijk een handvol munten die ik kan inwisselen tegen sterren op het speelbord. Mij verplaatsen op het bord doe ik met een dobbelsteen en een flinke portie geluk.

Daarbij zijn er speciale zones op het bord die ik kan gebruiken om munten en sterren te stelen bij tegenstanders. De verschillende aspecten zorgen ervoor dat Minigame Match een tactisch steekspel wordt dat ik wel weet te smaken. Championship Battles en Decathlon zijn op hun beurt dan weer twee andere weinig originele manieren om de minigames aan de speler voor te leggen. De minigames op zich zijn bij dit alles weinig diepgaand; meestal beperken de benodigde skills zich tot het rammen van enkele knopjes en flink wat geluk hebben. Met vrienden kan deze Mario Party: The Top 100 wel leuk zijn, al is dat ook maar voor een beperkte tijdsframe.

21/12/2017
6,8
0

Conclusie van Ard

Mario Party: The Top 100 is een laid-back game die wel eens leuk kan zijn in tijdspannes van vijf minuten. De minigames op zich beperken zich meestal tot het rammen van knopjes en flink wat geluk hebben. Met verschillende modi probeert Nintendo wat meer diepgang in de game te krijgen, al blijven deze stuk voor stuk een veredelde manier om de minigames aan elkaar te hangen. Ik kan me inbeelden dat jongere spelers zich rot zullen amuseren met dit soort games, al heb ik ze liever met wat meer inhoud en diepgang.
  • Trip down memory lane
  • Leuke en consistente verzameling
  • Weinig diepgang in de minigames