Madden NFL 16

9,1

Madden NFL 16

Touchdown!

di 08/09/2015
Gereviewed voor Xbox One door Michael

Sommige franchises zagen het daglicht voor sommigen onder jullie geboren waren en ook bij Madden NFL is dat het geval. De eerste release, John Madden Football, werd in 1988 op de markt gebracht en 27 jaar later is American football nog even onpopulair in ons Belgenland. Toch zijn er weinig evenwaardige sportgames verkrijgbaar en dus gingen wij met Madden NFL 16 aan de slag op zoek naar nieuwigheden, grafische pracht en praal en een portie stoere mannenlijven. Check, check en check!

Bij elke nieuwe aankondiging van een Madden-game is het bang afwachten hoe de toekomst voor de virtuele sport eruitziet. Sinds de release van de current-gen consoles en het simultaan verschenen Madden NFL 25 werkt EA Tiburon met de Ignite-engine en dat die tot grootse dingen in staat is zagen we ook in de recente FIFA- en NHL-videogames. De strategie in Florida is echter anders dan wat de gemiddelde fan zou willen, want de hele game zomaar onmiddellijk omgooien, daar hebben de Amerikaanse ontwikkelaars weinig oren naar. Ze upgraden jaarlijks enkele features van het spel om zo één gedetailleerde make-over in plaats van dertig kleinere facelifts te moeten doorvoeren. Madden NFL 16 brengt ons onder meer een gepolijst pass-systeem en de nieuwe Draft Champion-modus. Hoe die nieuwigheden zich in de realiteit tentoonstellen, kom je in deze review te weten.

Zowel aanval als verdedigend sterker

Al te veel vaktaal kunnen we als American football-leek niet hanteren, maar de basisbegrippen kennen we na enkele jaren het spel gespeeld te hebben ondertussen wel. We merkten vrij vlug dat EA de belofte omtrent een verbeterd passenspel wel degelijk heeft waargemaakt, want quarterbacks kunnen hun passes nóg gerichter werpen om zelfs de kleinste gaatjes in een verdediging uit te buiten. Daarnaast kan je met de linkerschouderknoppen je passes finetunen: sneller, trager, het hoogteniveau instellen en zo precies naar de gewenste plek werpen zodat je ontvanger zich ondertussen van de horde achtervolgende tegenstanders kan ontdoen. Het doelwit van je bal kan op voorhand eveneens orders krijgen wat hij moet doen eenmaal hij de ovalen bal heeft gevangen. Meteen verder sprinten, doorbeuken om mogelijke counteraanvallen onschadelijk te maken, of op veilig spelen zodat je medespelers kunnen aansluiten: door tijdig de juiste sneltoets in te drukken voeg je extra tactiek aan je aanvallen toe. Het is een drieledig dilemma: wil je extra meters veroveren, het balbezit verzekeren of een spectaculair luchtmanoeuvre waarnemen waarbij de kans op een gemiste vangbal reëel wordt? De keuze ligt in jouw handen.

Eenrichtingsverkeer in sportevenementen is voor de neutrale kijker vanzelfsprekend minder interessant en dus werd er ook aan de verdedigende capaciteiten gesleuteld. Het defensieve compartiment kan vanaf nu kiezen of ze de bal of de ontvanger aanvallen. Succesvolle intercepties ogen niet alleen mooi, je helpt je team er natuurlijk ook mee vooruit, maar wanneer de tegenpartij heel wat yards aan het inpikken is, kan een welgemikte charge toch een beetje ademruimte creëren. De meest welgekomen verbetering vind je bij het vangpercentage van de verdedigers, die heel wat minder ballen pardoes op de grond laten vallen wanneer daar geen duidelijke reden voor is. Zo stijgt het plezier onmiddellijk, want dat was ook in Madden NFL 15 ontegensprekelijk de grootste irritatie. Vliegensvlugge reflexen zijn wel de minimale vereiste om van de upgrade te kunnen genieten, want langer dan die ene seconde krijg je niet om te beslissen hoe je de bal zal proberen te vangen.

Keuzes maken was nooit zo definitief

An sich zijn al die verbeteringen voldoende om Madden NFL 16 in huis te halen, maar in combinatie met een volledig nieuwe en innovatieve gamemodus wordt het allemaal nog een gigantische tikkel beter. Draft Champions is vergelijkbaar met de Arena-modus uit Hearthstone, het digitale kaartspel. Je moet een ploeg van 22 spelers zien samen te stellen en krijgt om te beginnen een standaardploegje met een gemiddelde score van 70. Vervolgens krijg je vijftien keuzes voorgeschoteld, waarbij je uit drie betere spelers iemand moet selecteren om in je ploeg op te nemen. Na vijftien rondes is het gedaan met nieuwe spelers te rekruteren en als je foute keuzes maakt, kan het zijn dat je op sommige posities van de teamleden met die lagere 70-score moet gebruikmaken. Je kan risico’s nemen, maar die kunnen in je nadeel uitdraaien. Draft Champions waait echt een aangename verfrissende wind doorheen Madden, want je weet op voorhand niet tegen wie je zal uitkomen, welke keuzes je tegenstander heeft gemaakt en vooral hoe de sterktes en zwaktes van beide ploegen op elkaar zullen inwerken. Ben je bijvoorbeeld op zoek naar een Quarterback en negeer je een mediocre speler met score 80, omdat je hoopt dat je een betere zal vinden, maar komt die nooit opdagen, dan zit je op die primordiale positie met een gigantisch probleem. Elk dilemma moet overwogen worden en je kan beter op veilig spelen wil je niet met meerdere slechte spelers ten strijde moeten trekken.

Enkel doordachte, weloverwogen gokjes kunnen positief uitdraaien in Draft Champions.

Net zoals FUT in FIFA elk jaar populairder wordt, kan ook MUT vervolgens niet ontbreken. Madden Ultimate Team volgt identiek dezelfde werkwijze, waar je aan de hand van kaarten een ploeg samenstelt en probeert te verbeteren. Online vecht je dan knokpartijen uit in de hoop de hogere divisies te bereiken, maar vooral de single player-uitdagingen zijn, als NFL-fan, om van te smullen. Je wordt in de spectaculairste situaties van het afgelopen seizoen gedropt en kan deze momenten zelf herbeleven. Dit jaar opteerde Tiburon ook voor kortere fragmenten, om de epiek en kracht van de sport te bewaren. Zo worden het adrenalinegehalte ook op eenzelfde niveau gehouden in plaats van alles nodeloos uit te rekken.

Bijna foutloos

Over de graphics kunnen we best kort zijn: aan de Ignite-engine moet al lang niet meer gesleuteld worden om mooiere beelden te bekomen. De lichteffecten, het realisme van elke spierbeweging en de accuratesse van schaduwen spreken al langer in het voordeel van de sportfranchise. Er zijn echter nog steeds kleine foutjes die je doorheen wedstrijden opmerkt. Botsende spelers die vreemde kapriolen maken, stoere binken die ter plekke blijven trappelen en de bal niet achterna lopen of zich niet voorbereiden om de bal te vangen, enzoverder: kleinere details, maar soms met een vrij grote impact op het spelverloop …

9,1

Madden NFL 16 is zonder enige twijfel de beste Madden-game ooit verschenen. EA Tiburon oogst nu de successen van hun stapsgewijze verbeteringstactiek en als we heel eerlijk zijn is er nog amper marge voor verbetering naar volgend jaar toe. Enkel de kleinere, grafische incorrectheden kunnen nog worden opgelost, dus als de ontwikkelaars zich daar op vastpinnen krijgen we volgend jaar een 100 % foutloos Madden NFL 17 voorgeschoteld.
  • Passing-systeem zéér grote vooruitgang
  • Draft Champions is een grote hit
  • Grafisch uiteraard prachtig