8,0
User scoreAl 10 stemmen
8,2

Lost Ember

"Lost Ember is een spel dat je gespeeld moet hebben"

ma 16/12/2019

Tussen de grote najaarskleppers door verschijnen er met regelmaat ook enkele kleinere spellen van kleinere en vooral onbekende studio's. Dit wil echter niet zeggen dat ze geen aandacht verdienen. Een van die spellen is Lost Ember en ik kan nu al verklappen dat het mijn tijd meer dan waard was!

Slechts vijf personen telt het team, maar toch slaagde het Duitse Mooneye Studios om van Lost Ember een aangenaam en licht verteerbaar spelletje te maken. In Lost Ember speel je als Kalani, een jonge vrouw die niet tot The City of Light werd toegelaten. Enkele gebroken regels van het Yanren-geloof zouden daarvan de oorzaak zijn. Degenen die niet tot het hiernamaals worden toegelaten, dolen op aarde rond als een Lost Ember. Zij krijgen de gedaante van een dier en in het geval van Kalani is dat een wolf. In de introductieminuten maak je al snel kennis met je lichtgevende gids. Het wordt hierbij al snel duidelijk dat zowel Kalani als die gids je verder door het vijf uur durende spel zullen begeleiden, op zoek naar antwoorden op de weigering en een manier om vergiffenis te vragen.

Op zoek naar vergiffenis

In Lost Ember dool je rond in een kleurrijke wereld, vergezeld door dat lichtgevend geval. In die wereld valt heel wat te verkennen; zo zijn er meer dan tweehonderd verzamelobjecten te vinden. Dat is echter bijkomstig, maar zorgt er wel voor dat je alle hoekjes van de beperkte open wereld verkent. Het verhaal is echter een belangrijker element. Zo vertelt Lost Ember je een verhaal waarin zowel vriendschap en loyaliteit als verlies en rouw verwerkt zitten. Die verhaalelementen krijg je tijdens tussenfilmpjes te zien, maar ook na het oproepen van herinneringen. Aan de hand van die herinneringen kan Kalani achterhalen waar het precies is foutgegaan.

Kalani blijft niet constant een wolf. Naarmate het spel vordert kom je meerdere andere dieren tegen, gaande van wombats en eenden tot kolibries en vissen. Het leuke hierbij is dat Kalani's geest in de gedaantes van die andere dieren kan kruipen, waardoor 'al puzzelend' nieuwe elementen in de wereld worden opengesteld. Zo kan je als kolibrie de hoger gelegen regionen verkennen, terwijl je als wombat door kleine openingen kunt. De wolf, je originele gedaante, is dan weer sneller om voort te bewegen in de uitgestekte wereld. Dat puzzelend element is best fijn, want ook het vinden van de vele verzamelobjecten hangt af van met welk dier je de verkenning uitvoert. Het vinden daarvan resulteert in nog wat extra uurtjes speelplezier.

Prachtige deuntjes

Een prachtige open wereld dus waarin heel wat te verkennen is, maar ook een wereld waarin niet alles verloopt zoals het hoort. Zo heeft Lost Ember regelmatig last van sérieuze frame rate drops, terwijl er op een PlayStation 4 Pro wordt gespeeld. Ook textures laden soms erg traag, maar dit is minder storend. Wat ik ook als iets minder leuk heb ervaren, is dat het niet altijd even duidelijk is wat er nu van je wordt verwacht. Je gids kan hierbij wel tips geven, maar erg veel wijzer word je daar niet altijd van. Dan rest er maar een ding: blijven exploreren tot je vindt wat je nodig hebt. Die negatieve elementen worden echter grotendeels goedgemaakt door de prachtige soundtrack, iets waarvan ik regelmatig versteld sta bij kleinere games. Muziek kan een enorme meerwaarde zijn voor een spel en de muziekkeuze voor Lost Ember is eigenlijk perfect, een ware streling voor het oor.

2015
8,0
User scoreAl 10 stemmen
8,2

Lost Ember is een spel dat je gespeeld moet hebben, al is het maar om de prachtige wereld te verkennen waarbij je in de huid kunt kruipen van vele dieren om je reis verder te zetten. Je krijgt een verhaal voorgeschoteld waarin rouw, verlies en vriendschap belangrijke elementen zijn, terwijl je op zoek gaat naar herinneringen uit het verleden en naar vergiffenis. Helaas bevat Lost Ember enkele negatieve punten, voornamelijk technisch dan, maar veel wordt goedgemaakt door het complete plaatje, inclusief een top soundtrack!
  • Prachtige wereld
  • Sterke verhaalvertelling
  • Soundtrack is top