8,5
User scoreAl 16 stemmen
7,6

Doe het niet voor de extra's

do 04/12/2014
Gereviewed voor PSV door Ard

De feestdagen komen er sneller aan dan je denkt. Het moment voor gamers om hun favoriete gameslijst voor onder de kerstboom op te stellen. Tot hun en ook onze grote spijt blijven de PS Vita-rekken meestal leeg, iets waarvan Sony zich bewust is. De hardware- en spellenfabrikant probeert de handheld immers aan te prijzen als een Remote Play-apparaat. Jammer, want de PS Vita heeft heel wat meer in zijn mars; denk maar aan Tearaway en Killzone: Mercenary. Ook LittleBigPlanet PS Vita is één van die games die in 2012 toonde waartoe de handheld in staat was. Vandaag, een dikke twee jaar later, prijst Sony ons het spel opnieuw aan, maar dan in een Marvel Super Hero-jasje.

Het ziet ernaar uit dat Sony zich bewust is van het leed dat het ons aandoet. Bijna alle topgames blijven ver weg van de PS Vita. Zo deed Borderlands 2 onlangs een krampachtige gooi naar PS Vita-roem, helaas zonder succes. “Terug naar het begin dan maar,” moeten Sony’s kopmannen gedacht hebben, en zo geschiedde. Sackboy krijgt een tweede leven op de PS Vita. Samen met de parel uit het glorieuze PS Vita-tijdperk (waarvan je de review kunt nalezen) krijgen we enkele Marvel-extra’s toegestopt.

Captain Sackboy

Die extra’s zitten vervat in het Marvel Super Hero-pakket; een uitbreiding die een arcade-aspect aan de game tracht te koppelen. Dit trachten de ontwikkelaars te bekomen door een drietal minigames aan het geheel toe te voegen. Het blijft echter niet bij deze extra levels. Nog in het Marvel Super Hero-pakket zitten een twintigtal superheldenoutfits en  een handvol stickers en decoraties. Het geheel speelt zich af op een gloednieuwe planeet, de Marvel-activiteiten hebben dus geen invloed op het originele verhaal uit 2012.

Een echte rode draad, zoals we dat in het originele onderdeel van het spel voorgeschoteld krijgen, bevat het Marvel Super Hero-pakket niet. Voorgaande verzameling van minigames bestaat uit drie onderdelen; Hero Rush, S.H.I.E.L.D.-interceptor en Avengers: Ultimate Escape. Deze coole namen staan jammer genoeg haaks op het niveau van de voorgeschotelde minigames. De drie Marvel-spelletjes ogen alsof ze in elkaar werden geknutseld door een zéér middelmatige stagiair.

Stuiptrekkingen

De eerste van het trio, Hero Rush, is een side-scroller waarin je bij aanvang drie Marvel-helden selecteert. Die drie staan op hun beurt voor het aantal beschikbare levens in het level. Met behulp van de schoudertoetsen probeer je het personage zo ver mogelijk doorheen het niveau te loodsen, dit door springen te combineren met schieten. De ontwikkelaar probeerde ieder personage een eigen speelstijl mee te geven, al is er geen enkel typetje dat niet houterig aanvoelt. S.H.I.E.L.D.-interceptor biedt ons op zijn beurt een moderne versie van Space Invaders aan.

Met een leveldiversiteit die niet verder reikt dan een andere achtergrond en onhandige touch controls weet ook dit onderdeel ons niet te bekoren. Misschien kan de Avengers: Ultimate Escape-minigame soelaas brengen? Onze hoop smelt echter als sneeuw voor de zon bij het zien van de eerste pixels. Een top-down puzzelgame in doolhofvorm waarin we in ieder level drie munten moeten zoeken om vervolgens weg te flitsen, getuigt van een gebrek aan inspiratie. De drie minigames, die eigenlijk als extra moeten gezien worden, geven een verkeerde indruk van het originele en ingenieuze LittleBigPlanet PS Vita. Een tip van het huis: laat de minigames liggen tot je het hoofdverhaal tot een goed einde hebt gebracht.

De kleren maken de Sackboy

Gelukkig maken de super schattige Sackboy-kostuumpjes heel wat goed. Van Iron Man tot Thor, elk van de twintig outfits is met oog voor detail uitgewerkt. Onze favoriet? Zonder twijfel een van platform tot platform slingerende Spiderman-Sackboy. Het creatieve houdt hier echter niet op; samen met de garderobe krijgen we een hoop stickers, decoraties en geluidseffecten cadeau.

Die laatste krijg je echter niet zomaar. Om de virtuele knutseldoos aan te vullen, moet je je doorheen voorgaande drie minigames loodsen. Door in elk van de drie onderdelen munten te verzamelen kun je de nieuwigheden aanschaffen. Dit is meteen ook de enige reden waarom je aan de minigames zou moeten beginnen. Wie desondanks plezier zoekt in het trio, komt thuis met een hoop frustraties en teleurstellingen. Een slechte besturing, weinig originaliteit en een amateuristisch leveldesign liggen hier aan de basis.

01/01/1995
8,5
User scoreAl 16 stemmen
7,6

Conclusie van Ard

We kunnen het niet genoeg benadrukken: laat je niet misleiden door de Marvel-uitbreiding. Wat eigenlijk een surplus moest zijn, werd een onaangename en frustrerende ervaring. Met LittleBigPlanet PlayStation Vita Super Hero Edition haal je de originele game uit 2012 in huis met de besproken Marvel-uitbreiding. Die eerste is zeker zijn geld waard, de DLC echter niet. Voor slechts 19,99 euro haal je het totaalpakket in huis. Heb je LittleBigPlanet PS Vita nog niet in je bezit, dan is dit een uitgelezen kans. Beschik je echter reeds over de originele game uit 2012, dan laat je deze versie en DLC beter aan je voorbijgaan.
  • De originele game
  • Coole extra outfits
  • Minigames ogen amateuristisch