Little Nightmares: Complete Edition

8,3
0

Little Nightmares: Complete Edition

"Little Nightmares: CE is een fantastische game"

za 02/06/2018

Ik moet bekennen dat ik, net als Joeri, niet echt een fan ben van alles wat met het woord horror heeft te maken. Dit alles is het gevolg van het bekijken van films als Chucky, Nightmare on Elm Street, Halloween en ga zo nog maar even door in mijn jonge(re) jaren. Toen Praga mij mailde met de boodschap dat ik deze ‘Little Nightmares’ MOEST reviewen op Switch, hij vond de PlayStation 4-versie namelijk zo goed dat hij vond dat ik deze game zeker een kans moest geven, raapte ik al mijn moed bij elkaar. Ik was immers zelf best wel benieuwd waarom deze 'kleine' titel bij zijn eerdere release op pc, Xbox One en PS4 zo laaiend enthousiast werd onthaald door de pers.

Ik kan jullie meteen geruststellen en melden dat ik deze ervaring heb overleefd. Sterker nog, ik heb er zelfs geen nachtmerries aan overgehouden! Is ‘Little Nightmares’ dan niet eng? Toch wel, maar dat heeft vooral te maken met de sfeer die ontwikkelaar Tarsier Studios weet neer te zetten in deze side-scrolling platformer.

Creepy...

Little Nightmares: Complete Edition speelt zich net als het origineel af in The Maw, een groot spookachtig schip met vreemde passagiers, waarin je jezelf nooit echt op je gemak voelt. Je hoort constant metaal piepen, kettingen rammelen, vreemde geluiden op de achtergrond en her en der schimmige wezentjes weglopen. Je zult je echter op geen enkel moment volledig op je gemak voelen tijdens het spelen. Dit doen de makers niet door veel in-your-face schrikmomenten in te bouwen, maar door de unieke combinatie van geluid en visuals. Door het goed implementeren van mystieke soundbites en te spelen met licht en donker wordt er met weinig inspanningen toch een creepy sfeer neergezet.

Wees altijd op je hoede

Over het verhaal zelf ga ik niet vertellen, want dat moet je vooral zelf ontdekken. Je kruipt in het basisverhaal nog steeds in de huid van de kleine Six die haar een weg moet zien te banen doorheen verschillende kamers en andere donkere ruimtes in de hoop te kunnen ontsnappen van het dodenschip. Het enige wapen dat ze heeft is een aansteker. In het eerste deel van het spel was ik voornamelijk bezig met het oplossen van puzzels om verder te geraken. Al snel liep ik daar mijn eerste tegenstander tegen het lijf: bloedzuigers. Deze zijn vrij traag en relatief schuw voor licht, maar laat je niet vangen... Ik ontdekte al snel dat ik niet te dicht bij hen in de buurt moest komen want eens ze me te pakken hadden was het over en out.

Little Nightmares: Complete Edition is een fantastische game die iedereen zeker eens gespeeld moet hebben.

Naast bloedzuigers zijn er nog andere, grotere griezels die mijn pad kruisten. Zo ontmoette ik een wezen dat blind bleek te zijn, maar wel beschikte over een ontzettend goed gehoor én lange armen.Deze moest ik dan op een heel andere manier trachten te ontwijken dan de bloedzuigers of andere vijanden. Ik kon hem bijvoorbeeld afleiden door met speelgoed te gooien of een televisie aan te zetten. Het is trouwens aan te raden om op elk moment Six voorzichtig verder te laten sluipen doorheen de omgevingen. Want een enkele krakende plank zou er wel eens voor kunnen zorgen dat ze ten prooi valt aan de horrors van The Maw. Ik raad je dan ook aan om een koptelefoon op te zetten als je in handheld-modus speelt. Dit zorgt ervoor dat je nog meer in het spel wordt gezogen.

Een pluim voor de camera

De omgevingen zien er overigens fantastisch gedetailleerd uit. En dat is maar goed ook, want ook zij (en bij momenten hun bewoners) maken deel uit van de spelervaring. Door bijvoorbeeld schijnbaar oneindig hoge kasten of bergen kisten te beklimmen, of me te verstoppen in een kleine kooi kon ik uit de grijpgrage armen van mijn vijanden blijven. Soms moest ik zelfs bepaalde elementen combineren, hendels overhalen of van het ene platform naar het andere springen om verder te geraken. Ik moest bij momenten mijn grijze cellen echt wel aan het werk zetten wilde ik niet in de kookpot eindigen.

Ook een dikke pluim voor de camera trouwens want ook deze doet perfect zijn werk en levert een bijdrage aan het bij momenten claustrofobische gevoel dat mij overviel. De camera zoomt op het juiste moment in en uit waardoor alles nog beter, overzichtelijker of enger in beeld gebracht werd. Ook versterkte deze nog meer het beangstigende gevoel van het kleine fragile meisje dat tracht te overleven in de buik van het grote monster dat The Maw is.

Strategisch geplaatste checkpoints

De besturing is vrij intuïtief, al heeft dat vooral te maken met het feit dat Six' bewegingsmogelijkheden beperkt zijn. Ze kan een lampje aansteken, een hendel overhalen, lopen, sluipen, klimmen, springen, dingen vastpakken en zich bukken. Deze beperkte acties dragen op hun beurt ook weer bij tot het gevoel dat je wel erg kwetsbaar bent. Ook de toevoeging van ondersteuning van de HD Rumble functionaliteiten zijn een positief punt. De afwisseling en de goede timing van lichte of harde trillingen helpen ook hier de creepy sfeer te bevorderen.

Waar ik me wel aan ergerde waren de veel te lange laadtijden.

Toch zorgde de gevoelige besturing, in combinatie met het vaste cameraperspectief, soms voor de nodige frustratie wanneer ik bijvoorbeeld enkele keren na elkaar een sprong verkeert inschatte. Hierdoor werd ik terugverwezen naar het vorige checkpoint. Er zijn er echter meer dan voldoende, goed geplaatst trouwens, waardoor ik nooit echt te lang in het zelfde gebied bleef hangen.

Geduld is een schone deugd...

Waar ik me wel aan ergerde waren de bij momenten veel te lange laadtijden. Ik ben een geduldig iemand en kan gerust 5 à 10 seconden wachten, maar het merendeel van de tijd moest ik, wanneer ik stierf, toch zo'n 30 seconden geduld uitoefenen. En door het feit dat je gegarandeerd regelmatig het loodje zal leggen, zorgde dit bij momenten toch voor enig spelbederf. Hopelijk wordt dit op een later moment nog opgelost met een patch. Een ander minpunt is het feit dat het spel in handheld-modus erg veel energie verbruikt en de batterij snel leeg zal zijn. Hou hier zeker rekening mee als je onderweg bent en hou een powerbank achter de hand. Want door de toevoeging van alle DLC aan deze ‘Complete Edition’ zal je toch de nodige uurtjes zoet zijn.

18/05/2018
8,3
0

Little Nightmares: Complete Edition is een fantastische game die iedereen zeker eens gespeeld moet hebben. Laat je zeker niet afschrikken door het feit dat er gegoocheld wordt met horrorelementen, want echt schrikken zal je weinig tot niet doen. De game moet het vooral hebben van zijn suggestieve (horror)sfeer en spanningselementen die je steeds op het puntje van je stoel houden. Dat je bij deze Switch-versie er alle DLC bij krijgt, is alleen maar positief te noemen en zorgt ervoor dat je meer waar voor je geld krijgt. Ik ben dan ook meer dan tevreden dat Praga mij deze game licht maar kordaat heeft opgedrongen. Want Little Nightmares bleek voor mij een kleine en tevens ook grote ontdekking te zijn!
  • Ontzettend sfeervol
  • Geluid draagt bij tot de spanning
  • Prachtige visuals