Let's Sing 2021

7,5
0

Let's Sing 2021

Het is al even geleden dat een reviewer zijn engelenstem heeft bovengehaald om een zangspel te reviewen, maar als dat moet gebeuren, dan weet Praga bij wie hij enthousiast moet aankloppen. Zoals gewoonlijk is ondertekende gedoemd tot het uitvoeren van deze zware taak. Zonder mijn stem op te warmen kwamen de mooiste noten uit mijn stembanden... Al leek het spel daar anders over te beslissen...

Just Dance, Singstar, Let's Sing en consoorten. Zo'n spellen zijn op mijn lijf geschreven. Ze zorgen niet alleen voor enkele uren spelplezier, maar ook voor een pak ambiance, stijve dansbenen, verkrachte stembanden en boze buren. Héérlijk toch? Op exact dertig nummers kan je je in Let's Sing 2021 laten gaan en daarbij werd rekening gehouden met een gevarieerde muziekkeuze.

Zo komen onder andere de ontzettend populaire Billie Eilish met haar Bad Guy aan bod, maar ook Justin Bieber met Yummy en Tones and I met Dance Monkey ontbreken niet. Hits die je dezer dagen wel heel regelmatig op de radio hoort. Niet enkel hedendaagse liedjes vind je terug in de Let's Sing-tracklist. Ook nummers uit de jaren tachtig en negentig ontbreken niet.

Denk hierbij aan bijvoorbeeld Seal met Kiss from a Rose, Genesis met I Can't Dance en Kim Wilde met You Keep Me Hangin' On. Zelfs een liedje uit de The Lion King-tekenfilm ontbreekt niet, al hadden ze wel een populairder (lees mooier) lied mogen kiezen dan I Just Can't Wait to be King.

Kalibreren, keel smeren en zingen

Om aan de slag te gaan heb je sinds enkele jaren geen microfoon meer nodig die je draadloos kan aansluiten op je console. Tegenwoordig heb je met je smartphone genoeg in huis, al moet je daarbij wel eerst een applicatie downloaden. Ik ben echter nog een beetje van de oude stempel op dat vlak en anders liggen de Singstar-microfoons enkel maar stof te verzamelen zonder nuttig te wezen.

Dus propte ik eerst nieuwe AA-batterijen in zowel de blauwe als de rode microfoon, stak ik de ontvanger in de PlayStation en kon ik starten. Al snel in het menu krijg je een keuze voorgeschoteld waarbij je de gewenste apparaten kiest. In dit geval dus de microfoons, in veel andere gevallen de smartphone. Nog even een kalibratie uitvoeren en klaar. Althans dat zou je denken. Het spel liep hier de eerste (en gelukkig ook laatste) keer vast nadat de microfoons gekalibreerd werden. Gelukkig was dit euvel snel verholpen door de game eens opnieuw op te starten.

Abba of Get Ready?

Het zware werk was al snel achter de rug, waarna het echte, ontspannende werk kon beginnen. Een liedje kiezen, de tekst aflezen en dat laatste dan het liefst terwijl je de juiste toonhoogtes uit de keel schraapt. Hier ging ik blijkbaar behoorlijk de mist in, maar gelukkig was ik niet alleen. Mijn vriendin is ook te vinden voor wat amusement dus deed zij vrolijk mee. Dat je in het hoofdmenu kunt kiezen om een duet te zingen, en dus niet tegen elkaar, vonden we beiden wel tof.

Op die manier zouden we te zien krijgen hoe compatibel onze stemmen zijn. Helaas viel het resultaat met een 30 a 40 procent in eender wel liedje flink tegen. Amper compatibiliteit dus, al voorziet ontwikkelaar Voxler naast deze Feat-modus nog een aantal andere modi. Zo kan je het tegen elkaar opnemen en zie je wie er als winnaar wordt gekroond.

In de Classic Mode, kan je net zoals Abba of Get Ready met vier tegelijk zingen in Let's Party en kan je de wereld laten zien dat je tot de top behoort in World Contest, dit terwijl je met een onlinespeler zingt. De nieuwste toevoeging is de Legend Mode. Deze modus biedt de speler vooruitgang, terwijl de vaardigheden op de proef worden gesteld. Hoe meer vooruitgang wordt geboekt, hoe moeilijker de uitdagingen worden.

Niet zo nauwkeurig

Let's Sing 2021 is geen flauw afkooksel van de vorige edities, want de Legend Mode is een leuke toevoeging die voor heel wat plezier en hier en daar voor frustraties kan zorgen. Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat de microfoons, of het nu de Singstar-microfoon of de gsm is, niet altijd erg nauwkeurig registreren. Daarnaast speelt ook de vertraging tussen het geluid en de input van de microfoon soms parten, zelfs als alles werd gekalibreerd. Op dat vlak blijft Singstar wel de absolute top. Gelukkig voor de concurrentie heeft Sony daar begin dit jaar de stekker van uitgetrokken. Heb je met de dertig songs trouwens niet voldoende keuze? Dan heeft uitgever Koch Media dé oplossing voor je: schart wat centjes bij elkaar en koop song packs in de online store om een nog gevarieerder aanbod te hebben. Voor net geen vijf euro haal je daarmee vijf nieuwe liedjes in huis per song pack. Een correcte prijs lijkt me.

11/13/2020
7,5
0

Heb je zin om je volledig te laten gaan en de buren wat overlast te bezorgen? Dan haal je met Let's Sing 2021 het perfecte spel in huis. De setup is heel kort en met een gevarieerde muziekkeuze zit er voor iedereen wel wat geschikt tussen. Met modi als Classic Mode en Rule the World ben je even zoet, al zit het echte werk in de nieuwe Legend Mode. Heel veel precisie moet je van Let's Sing 2021 niet verwachten, maar dat mag de pret niet drukken. En als je al rechtstaand staat te zingen, zal je al gauw merken dat je hele lijf mee begint te doen. Echt tof!

• Legend Modus
  • Gevarieerd aanbod aan liedjes
  • Gevarieerd aanbod aan spelmodi