Let's Sing 2019

7,0

Let's Sing 2019

Avondopwarmertje

zo 25/11/2018

Met een kraakheldere stem de grootste hits inluiden of een poging doen tot met wat luid gekrijs als resultaat. Ik behoor niet tot een van die twee categorieën, maar ergens tussenin. Soms toonvast, maar meestal niet. Maar de pret is er niet minder om. Al meermaals ging ik aan de slag met diverse zanggames, met SingStar en twee platinum trofeeën op kop. Dit misschien tot ergernis van de buren, al bleven klachten tot op heden achterwege. De laatste weken was het opnieuw van dat. Deze keer was Let's Sing 2019 de schuldige. Of hoe ik me opnieuw liet gaan door een foute game ...

Als musicalfan zing ik meestal de longen uit mijn lijf met mijn op musicals geïnspireerde Spotify-tracklist. De musicalliedjes moest ik deze keer achterwege laten, want Let's Sing 2019 schotelt dertig liedjes voor die daar niets mee te maken hebben. Verwacht je aan een mix van oude meezingers en enkele nieuwe hitsensaties van de laatste jaren. Denk daarbij aan All I Wanna Do van Sheryl Crow uit de jaren negentig tot Rita Ora met haar Anywhere van eerder dit jaar. Met dertig liedjes is de tracklist divers, doch niet erg uitgebreid. Je kan de bibliotheek echter wel uitbreiden, al gebeurt dat helaas per set van vijf nummers voor de prijs van zo'n vijf euro. Wil je net dat ene nummer, dan moet je de vier overige nummers er bijnemen. Onbegrijpelijke keuze, maar soit.

Bijna identieke kopie

In Let's Sing 2019 draait het om, zoals de titel het doet vermoeden, zingen. Daarvoor heb je slechts je smartphone nodig waarbij je de Let's Sing-applicatie downloadt en je bent volledig klaar om je los te laten gaan. Daarbij heb je diverse modi die verschillen qua moeilijkheid. Zo word je in de normale modus begeleid door de volledige tekst, terwijl je ook voor de karaoke-optie kunt kiezen en het dus zonder tekst moet zien te doen. Toch biedt Let's Sing 2019 nog meer aan voor de zangtalenten onder de gamers. Zo kan je online de strijd aangaan met vrienden om uit te maken wie de beste zanger is, terwijl je in de Feat-modus met elkaar zingt zonder de beste te willen zijn. Moet je het echter zonder vrienden stellen, dan kan je ervoor kiezen om samen met de artiest in kwestie te zingen. Het opnemen tegen de AI is ook een optie, al biedt dit weinig meerwaarde.

Qua desgin is Let's Sing een identieke kopie van de voorganger. De menu's zijn net hetzelfde opgebouwd, waardoor het vertrouwd aanvoelt. Ook de overige modi zijn niks nieuw onder de zon, waaronder Mixtape. Met maximum vier spelers ga je onderling de strijd aan met fragmenten uit vijf verschillende liedjes. Hierdoor heeft niemand echt een voordeel, wat dus wel het geval is moest één iemand een liedje kiezen die hij of zij door en door kent, met drie teleurgestelde zangers als resultaat. Ook Jukebox is opnieuw van de partij, al heeft dit weinig meerwaarde. Eens je een liedje hebt gezongen, wordt dit vrijgespeeld in Jukebox. Het resultaat is dan dat je dat liedje kan beluisteren zonder mee te moeten zingen. Het nut ontgaat mij hierbij, aangezien er genoeg alternatieven zijn zoals YouTube, Spotify en tal van andere diensten.

Weinig nieuwigheden

Allemaal oude meuk dus, al is er wel een nieuwigheidje te bespeuren: LS World Contest. Ook dit houdt niet bijzonder veel in, maar geeft degenen met een competitieve drang misschien wat eer. Je bestookt de online leaderboards met je eigen scores, wat ervoor zorgt dat je net enkele punten meer wil sprokkelen en je dus sommige liedjes tot vervelens toe gaat zingen. Nu ik het over vervelend heb: de app. Vorig jaar werkte die niet erg goed en ook dit jaar mankeert er weer vanalles aan. Gelukkig werken de SingStar-microfoons probleemloos in het spel, al kan de synchronisatie wel een doorn in het oog zijn. Je kan dit in het menu aanpassen, maar het zit erg goed weggestoken en erg eenvoudig is het niet om alles op punt te stellen. Dat is bij games als SingStar toch net iets anders, waar het spel zelf alles regelt. Geef mij dus maar een game als SingStar, al scoort Let's Sing wel beter dan iets als We Sing Pop.

7,0

Let's Sing 2019 doet het net als vorig jaar niet slecht, al heb ik al betere zangspellen gespeeld. SingStar is daarbij nog altijd mijn favoriet, terwijl We Sing Pop de hekkensluiter is. Let's Sing 2019 doet het dus in principe niet slecht. Minpuntjes vind je in het beperkte aantal liedjes en het ontbreken van de mogelijkheid om nieuwe liedjes per stuk aan te kopen. De app werkt niet altijd even goed, al worden de PlayStation-microfoons ondersteund. Al met al geen slecht spel, al is het dus ook geen topper.
  • Leuke mix van liedjes
  • Voelt heel vertrouwd aan
  • App werkt niet altijd even goed