0

LEGO Worlds voor Nintendo Switch

In hetzelfde bedje ziek als de PS4-versie

wo 13/09/2017
Gereviewed door Glenn N
3 reacties

In maart ging Lazlo aan de slag met de PS4-versie van LEGO Worlds. Nu een half jaar later mag ik bijna hetzelfde doen. Het enige verschil? De game is sinds kort te spelen op de Nintendo Switch. Of de makers alle minpuntjes in deze versie hebben aangepakt en hoe deze editie speelt, heb ik voor jullie eens uitgezocht.

Aan het begin van het spel vernietigen meteorieten mijn schip waardoor het neerstort op een nabijgelegen planeet. Ik krijg meteen de taak mijn ruimtetuig te repareren. Dit doe ik door enkele gouden LEGO-blokken te verzamelen aan de hand van enkele opdrachten. Nadat ik deze taken heb uitgevoerd kan ik het speluniversum gaan verkennen. Het einddoel? Mijn bouwdoos vervolledigen, alle gouden blokken verzamelen en uiteindelijk meesterbouwer worden. Een mens mag toch een beetje ambitie hebben in het leven denk ik dan bij mezelf.

… voor dummies

Net zoals bij de PS4-versie, leer ik bij het begin van deze editie de basisbeginselen en krijg ik enkele gereedschappen toegestopt. Met het ontdekkingsgereedschap voeg ik nieuwe dingen aan mijn bouwdoos toe en dankzij het bouwgereedschap bouw ik ze. Wil ik deze constructies perfect nabouwen? Dan gebruik ik het kopieergereedschap. Met het verfgereedschap voorzie ik deze constructies van een likje verf en met het landschapsgereedschap kan ik omgevingen naar eigen smaak aanpassen. Weet ik niet welke knop ik moet induwen, dan kan ik deze knoppencombinaties altijd vinden op het scherm. Bij de versie op de Switch heb je geen ondoordachte knoppencombinaties. Tijdens het rennen, druk ik gewoon op een andere knop en begin ik automatisch te vechten of kan ik ineens, zonder enige moeite, over obstakels springen. Dit voelt zeer leuk aan en draagt bij tot een leukere spelervaring.

Wat? Nu weeral!

Opdrachten voelen nog steeds zeer repetitief aan, dan moet ik iets bouwen, iets schilderen of dan moet ik iemand redden van een berg of uit een diepe put. Dit voelt repetitief aan en is erg frustrerend. Zeker als je soms ook nog eens lang moet zoeken naar de broodnodige gouden LEGO-blokken. Af en toe kan ik bepaalde taken niet starten of meteen herbeginnen omdat ik bepaalde NPC’s niet kan vinden of zelfs niet kan aanspreken. Frustrerend als je het mij vraagt. Zeker als ik dan eerst naar ergens anders moet gaan en later moet terugkomen. Wanneer ik bepaalde dingen moet bouwen, moet ik in een lange en onoverzichtelijke lijst naar de juiste onderdelen zoeken. Idem bij het planetenoverzicht. Ik weet niet welke planeet ik al bezocht heb en welke nieuw is. Dit is zeer onoverzichtelijk.

Nadat ik het een beetje heb gehad met de verhaalmodus begin ik de zandbakmodus te verkennen. In deze modus kan ik alle onderdelen en voorwerpen die ik verzameld heb, gebruiken voor het bouwen van reeds bestaande of nieuwe constructies. Een droom die uitkomt voor echte LEGO-fans.

De camera leeft

De camera draait en keert automatisch, hierdoor raak ik binnen gebouwen gedesoriënteerd en vind ik soms de uitgang niet meer. Wanneer ik gebruik maak van het landschapsgereedschap of een gevecht aanga op een berg zoomt het beeld uit zichzelf in. Dit zorgt ervoor dat ik niet goed zie wat ik aan het doen ben. Ik kan het standpunt van de camera aanpassen, maar dit verhelpt het probleem niet.

Vloeibaar of vast

De visuele kant is niet 100 % aangezien de personages en tekstballonnen soms verzonken zijn in vaste blokken. Hierdoor lijkt het alsof deze vloeibaar zijn. Alle elementen, zoals gebouwen, voorwerpen en het water, worden dan weer wel zeer realistisch weergegeven qua kleur en beeld. Tijdens het zwemmen, lijkt het alsof alle blokken vloeibaar zijn geworden en ik kan mij hier zonder problemen in voortbewegen.

Op het geluid heb ik niets aan te merken. De muziek klinkt zowel in de handheld- als in de docked-modus zeer helder. Wanneer ik bijvoorbeeld midden op zee de grond verhoogd heb, hoor ik een briesje door mijn speakers blazen.

08/03/2017
6,0
0

Conclusie van Glenn N

LEGO Worlds heeft alles waar een echte fan van het Deense bedrijf maar van kan dromen. Met de complete bouwdoos en de vele tools tot je beschikking kan je leuke dingen bouwen. Zeker in de zandbakmodus. De camera beweegt soms uit zichzelf en hierdoor weet je soms niet wat je aan het doen bent. Je kan het standpunt wel aanpassen, maar dit verhelpt het probleem niet. Soms lijken de personages en tekstballonnen verzonken in de nabijgelegen blokken. Verder zien en klinken de omgevingen en/of gebouwen wel zoals het moet.
  • Zandbakmodus is een leuke toevoeging
  • Geluid klinkt helder
  • Goede instructies op het scherm