5,9
0

LEGO Worlds

Doe ons maar de licentietitels

vr 17/03/2017
Gereviewed door Lazlo

Ik herinner me nog de eerste keer dat ik het Minecraft-concept aan een vriend uitlegde. “Zoals LEGO, maar dan met crafting en monsters die je ‘s nachts komen aanvallen en zo.” Intussen zijn we zes jaar verder en moet ik het concept van LEGO Worlds uitleggen aan diezelfde persoon: “Zoals Minecraft, maar dan in LEGO, in verschillende kleine spelwerelden tegenover één grote.

Nog een groot verschil: LEGO Worlds heeft een verhaal. Nu ja, ik heb het hier niet zozeer over een echt verhaal, maar eerder over een excuus om aan de slag te gaan. Beginnen doet deze game met een crashlanding op een onbekende planeet. Zonder al teveel rond de pot te draaien legt het spel je uit dat jouw ultieme doel een Master Builder worden is. Om dat doel te bereiken moet je op deze planeet jouw ruimteschip zien te repareren, om dan met een rijk arsenaal aan bouwtools het LEGO-universum af te schuimen en nieuwe voorwerpen te leren maken. Klaar? Start!

Wat? Bouwen met LEGO?

Verder komt het magere verhaal niet, want de focus ligt werkelijk op de kern van het Deense speelgoed: bouwen. Daarvoor krijg je vijf tools toegestopt. Met de discovery tool kun je alle voorwerpen die je op de verschillende LEGO-planeten tegenkomt analyseren en aan jouw inventory toevoegen om elders neer te ploffen. De copy tool laat je hele (zelfgebouwde) constructies kopiëren en elders plaatsen. Aan de hand van de transformation tool morph je het landschap rondom je naar de vormen die je wilt. De paint tool heeft niet zoveel uitleg nodig, geloof ik. Die laat je alles schilderen in de kleur of materiaaltextuur naar keuze. Uiteindelijk heb je dan nog de build tool waarmee je uiteindelijk alles wat je maar wilt kunt opbouwen.

Complete bouwdoos

De combinatie van de vijf tools verzorgt een heerlijk pakket aan bouwvrijheid. De game biedt je zowat alle voorwerpen uit de meest recente fysieke LEGO-sets. In een handomdraai heb je meer bouw- en transformatiemogelijkheden binnen handbereik dan in Minecraft zonder mods. Jammer genoeg halen gebrekkige controls de fun al snel uit de virtuele blokkendoos. Door een vreemde combinatie van bewegen met de rechter analog stick en acties uitvoeren met de X-knop, worden taken als muren schilderen en landschappen hervormen een onzorgvuldige opgave.

Vaak hetzelfde

Om een Master Builder te worden, reis je het LEGO-universum af op zoek naar gouden LEGO-blokken. Die vergaar je voornamelijk door opdrachten voor willekeurig geplaatste NPC’s uit te voeren. Opdrachten beperken zich vaak tot dezelfde herhaaldelijke opgaven: schilder dit huis, haal mijn vriend uit die put, versla de zombies, geef me een voorwerp dat je elders in de wereld terugvindt. Ondanks dat de vele werelden die je in Worlds bezoekt vaak rijk bevolkt zijn door willekeurig gegenereerde personages, lijken die steeds dezelfde dingen te vragen. Ondanks dat de queeste naar honderd gouden LEGO-blokken niet bijster lang hoeft te duren, voelt hij repetitief en behoorlijk saai aan.

Boeiende werelden

Een lichtpunt in het hele verhaal zijn de vele uiteenlopende Biomes die de game genereert. Waar je op het ene moment in een desolaat vulkaanlandschap rondloopt, verken je niet veel later een boeiend sprookjesbos compleet met draken, krijgers en Robin Hood-imitators. De werelden op zich zijn niet zeer groot, maar ieder oppervlak wordt interessant gemaakt door de schatkisten waar je voorwerpen en studs in vindt. Die laatste zijn nog steeds de currency van dienst en heb je nodig om voorwerpen die je met de discovery tool ontdekte voorgoed te unlocken. Te lui om op schattenjacht te gaan? Dan kun je naar goede gewoonte alles in de omgeving aan gort slaan in ruil voor de geliefde LEGO-muntjes. Herkenbaar, maar nog steeds bevredigend.

Een lichtpunt in het hele verhaal zijn de vele uiteenlopende Biomes die de game genereert.

Combat? Buttonmashing!

‘t Zou maar saai zijn mocht er niets te beleven vallen op die rijk vormgegeven spelwerelden. Daarom schotelt Worlds je van tijd tot tijd wat vijanden voor. Vaak zijn dat zombies, maar soms krijg je ook een uit de kluiten gewassen Samoerai of ongure bandiet op jouw dak. Hier komt de matig uitgewerkte combat bovendrijven. Veel meer dan voortdurend op de aanvalstoets rammen houdt dat niet in. Afhankelijk van of je een wapen bij de hand hebt kun je meer schade aanrichten. Er zijn ook ranged wapens, maar door een gebrek aan controle over jouw aim zijn deze werkelijk nutteloos wanneer het erop aankomt. Uiteindelijk komt combat dus gewoon neer op zo snel mogelijk op de aanvalstoets rammen en hopen dat jij aan het einde van de rit nog overeind staat. Sterven heeft op zich geen al te grote impact, op het verliezen van enkele studs na, maar je kunt er wel tijdelijk een gouden LEGO-steen door mislopen. En ja, da’s frustrerend.

De essentie

Uiteindelijk speel je de game om volop te bouwen. Wanneer je alle tools vrijspeelt, kun je wanneer je maar wilt overschakelen op een free build-modus waarin je neerpoot wat je maar wilt. Alles wat je tot op dit punt ontdekte kun je gebruiken. Laat dat nu juist de enige echte reden zijn waarom je het LEGO Worlds-universum blijft verkennen: met jouw discovery tool nieuwe voorwerpen scannen en unlocken. Het nadeel is dat in de gebrekkige, onoverzichtelijke menustructuur van de game het al snel moeilijk wordt terug te vinden wat je net wilt. De makers proberen alles zo goed en zo kwaad mogelijk te categoriseren, maar aan het einde van de rit is er gewoon te veel materiaal om zonder enige filters in één inventory-menu te proppen.

Ook blijven de omslachtige controls roet in het eten gooien wanneer je een grote constructie in elkaar flanst. Echte LEGO-fans zullen er wellicht hun plezier nog wel uit weten te halen, maar voor mij was de pret er al snel uit, zelfs nog voor ik alle gouden LEGO-stenen wist te verzamelen. Misschien dat de pc-versie aangenamer speelt, maar op PS4 schuif ik deze al snel aan de kant om terug te keren naar de licensed LEGO-titels zoals LEGO The Hobbit, of LEGO The Avengers. Die zitten nu eenmaal beter in elkaar.

08/03/2017
5,9
0

De vele willekeurig gegenereerde spelwerelden van LEGO Worlds zijn boeiend om te verkennen en bieden een hoop om te ontdekken. Jammer genoeg duwen de povere controls en simplistische combat-controls me steeds weg van het potentiële plezier die de game herbergt. Ook ontoegankelijke menu’s en ondoordachte besturingen van de uiteenlopende bouwtools maken van de kern van het spel -bouwen- een ware opgave. In mijn ogen enkel een aanrader als je écht een LEGO-fan bent.
  • Boeiende willekeurig gegenereerde spelwerelden
  • Een catalogus aanleggen met jouw discovery tool
  • Veel bouw-opties