LEGO Ninjago: Shadow of Ronin

7,9

LEGO Ninjago: Shadow of Ronin

Beste LEGO-spel op handhelds

za 11/04/2015
Gereviewed voor PSV, 3DS door Yannick

We hebben al LEGO-games in alle soorten en maten gezien op de 3DS en PlayStation Vita. Toch gebeurt het niet vaak dat een LEGO-game exclusief voor handhelds wordt ontworpen. Een van de weinige LEGO-iteraties die aan deze voorwaarde voldoet is LEGO Legends of Chima en dat was gelijk één van de plezantste handheld LEGO-avonturen. Tijd om er achter te komen of dit nieuwste handheld-exclusieve deel even vermakelijk is.

LEGO Ninjago: Shadow of Ronin is het vervolg op LEGO Ninjago: Nindroids dat vorig jaar op de handhelds uitkwam. In de game speel je met een bende ninja’s die samen met hun spirituele meester Sen een indrukwekkend avontuur meemaken. Op een dag valt boosdoener Ronin hun rustige stadje aan, waarbij hij een Obsidian-wapen gebruikt om het geheugen te wissen  van het ninja-team. Iedere ninja moet dan z’n eigen Obsidian-wapen vinden in locaties als actieve vulkanen, duistere moerassen of sneeuwgrotten om hun geheugen op te frissen.

Op blokkerig avontuur

Shadow of Ronin kent een zeer interessant verhaaltje voor LEGO-termen. Het is niet erg diepgaand, maar het thema van een groot avontuur waarbij iedere ninja krachten moet zien te verwerven om de slechterik tegen te houden, voelt avontuurlijk aan. De locaties die je tijdens je avontuur moet bezoeken zijn verrassend divers en behoren bij de meest inventieve gebieden die we ooit hebben gezien in een LEGO-game.

Wat er zeker bij helpt om het verhaal boeiend te houden, is het hilarische script. LEGO-games zijn van nature al grappig, maar Shadow of Ronin is met gemak de meest hilarische LEGO-game tot op heden. De personages kunnen het gewoon niet laten om om de vijf seconden een leuke woordspeling uit te halen of een droge grap te maken. Slapstick-humor of een droge opmerking bij een vreemde situatie zorgen er soms voor dat je effectief hardop lacht tijdens het spelen. Vooral Jay weet de show te stelen wat betreft grappen maken. Bij het terug krijgen van zijn geheugen vertelt hij bijvoorbeeld heel droog hoe hij zich plots herinnert dat hij nog wat boeken terug moet brengen naar de bibliotheek.

Luidop lachen

We kunnen ook zeker waarderen hoe de ontwikkelaar geprobeerd heeft om de LEGO-mannetjes wat meer diepgang te geven. Ditmaal zal je niet enkel van de humor kunnen genieten tijdens cutscenes, maar tijdens het spelen zullen de personages ook regelmatig met elkaar converseren. Meestal plagen ze elkaar dan op een slimme en ludieke manier, waardoor je echt op ieder moment in de lach kan schieten tijdens het spelen van deze game. Jay wordt bijvoorbeeld altijd kwaad als Kai en Cole onderling zitten te praten over hoe ze met z’n zus hebben zitten flikflooien. Het zorgt er tevens voor dat je de bemanning steeds meer gaat waarderen en dat je je meer inleeft in het verhaal.

Ook op andere vlakken bewijst Shadow of Ronin één van de betere LEGO-ervaringen te zijn op de handhelds. De 3DS-versie is grafisch veel mooier dan voorgaande LEGO-delen. Animaties zien er uitstekend uit, de locaties zijn zeer gedetailleerd en levendig en de framerate zorgt voor veel minder problemen als in de eerdere delen. Hier en daar zijn er nog haperingen als je bijvoorbeeld met je draak over Ninjago Island vliegt met het 3D-effect aan, maar verder dan dat is het technisch gezien een sterke titel.

Samen staan ze sterk

Net als de meeste LEGO-games is LEGO Ninjago: Shadow of Ronin onderverdeeld in verschillende hoofdstukken met ieder drie levels. Deze levels zijn lineair en dwingen je een bepaald pad te volgen. Gelukkig is het verhaal interessant en zijn de locaties waar je naartoe gegidst wordt vermakelijk en gevarieerd om te doorlopen. Veel van de levels zijn ontworpen als kerkers waar je complexe puzzels moet oplossen om het pad te openen naar het volgende gebied. Net als in voorgaande LEGO-games moet je deze puzzels oplossen dankzij de unieke speciale krachten van ieder personage. Cole kan aardbevingen veroorzaken met een stomp op de grond. Hiermee kan hij soms volledige constructies kapot maken of kan hij stenen oproepen om op grote televisieschermen te gooien bijvoorbeeld. Jay heeft elektrische krachten, Kai heeft vuurkrachten en Zane heeft ijskrachten en kan bovendien onder water zwemmen. Stuk voor stuk hebben ze compleet andere mogelijkheden en vaak zal je deze onderling moeten combineren. Tijdens eindbaasgevechten bijvoorbeeld of bij het openen van een tempeldeur zal je vaak je krachten moeten bundelen. Nog steeds is het allemaal vrij simpel, maar het leveldesign is goed genoeg om je daar niets van aan te trekken.

LEGO Godzilla

Om er nog meer diversiteit in te gooien, zijn er ook heel wat levels met voertuigen. Soms zal je met een ijsmotor pinguïns moeten ontwijken, soms vlieg je met vliegtuigen - of soms zelfs met draken - boven een enorme zee terwijl je op vijanden kan schieten. Deze levels zijn net als de hoofdlevels zeer vermakelijk en dankzij de mooie graphics indrukwekkend om te doorlopen. Er zijn zelfs levels waarbij je met een gigantische ninja-robot speelt en in een stadje Godzilla mag spelen. Gebouwen en reuzerobots vernietigen terwijl je de kleine Ronin-aanhangers platstampt voelt ongelooflijk fijn op het kleine scherm.

Helaas stapt LEGO Ninjago: Shadow of Ronin in dezelfde valkuil als de vorige LEGO-games: het is gewoon veel te kort. Wij speelden de game uit na vijf en een half uur en dat is gewoon niet lang genoeg om een prijskaartje van veertig euro te rechtvaardigen. Gelukkig zijn er net als in de andere LEGO-games nog heel wat dingen te verzamelen en zijn er heel wat paden die je pas kan betreden met LEGO-personages die je moet aanschaffen in de shop. Dit zorgt wel voor wat herspeelwaarde, maar toch hadden we liever eens een iets langer verhaal gezien. Zeker omdat het zo divers in elkaar gestoken is dat je de game makkelijk in een tweetal speelsessies uit kan spelen.

En wat met de PlayStation Vita?

Zoals jullie hierboven al konden lezen, levert Traveller’s Tales een erg goede game af op de Nintendo 3DS. De kracht van de PlayStation Vita zorgt ervoor dat de handheldgame er grafisch beter uitziet op Sony’s console, al wordt het 3D-effect natuurlijk achterwege gelaten. Ook van framedrops is hoegenaamd geen sprake en daarmee trekt de ontwikkelstudio de lijn door op de PS Vita. Voorts zijn beide games erg gelijkaardig, want narratief zit er geen enkel verschil op en ook de gameplayelementen zijn identiek, inclusief de aanraakbesturing. Van ons mogen er nog handheld-exclusieve LEGO-games verschijnen, want keer op keer behoren die tot de betere uit het LEGO-segment. Wij zijn alvast benieuwd naar wat Traveller’s Tales nog voor ons in petto heeft.

7,9

LEGO Ninjago: Shadow of Ronin heeft ons verrast. Na het spelen van tientallen LEGO-games dachten we het wel gezien te hebben, maar deze game bewees ons ongelijk. Het hilarische script en het avontuurlijke verhaaltje spraken ons meteen aan. Voeg daar een lading gevarieerde en uitstekend ontworpen levels aan toe en je hebt een game die van de eerste tot de laatste seconde blijft boeien. Shadow of Ronin is wat ons betreft de beste LEGO-game die op de handhelds is verschenen, ook al blijft de ervaring gewoon te kort om het prijskaartje van veertig euro te rechtvaardigen.
  • Gewoonweg hilarisch
  • Geweldige voertuiglevels
  • Zeer goed leveldesign