The LEGO Movie 2 Videogame

6,0
0

The LEGO Movie 2 Videogame

"The LEGO Movie 2 Videogame viel me wat tegen"

do 14/03/2019

Videogames waarin je met de LEGO-bouwsteentjes aan de slag kunt zijn er in alle vormen en gewichten, en voor alle platformen. Of je nu een Nintendo 3DS, Xbox One, een PlayStation 4 of pc in huis hebt, fans van het Deense speelgoed vinden sowieso hun gading in de digitale wereld. Eind februari was het aan de beurt voor een nieuwe telg. Of die in de smaak viel, kom je hier te weten.

Ik heb zo goed als elke LEGO-game aangeraakt, maar moet nog steeds bij de conclusie van enkele jaren geleden blijven. Mijn twee favoriete LEGO-games blijven LEGO Pirates of the Caribbean en LEGO Jurassic World. Met héél veel plezier heb ik beide games uitgespeeld tot de platinum trofee in mijn digitale prijzenkast prijkte, terwijl ik de moeite bij andere LEGO-spellen niet wou doen. Te eentonig, te weinig vernieuwing en een soms belabberd verhaal waren daar enkele redenen van. Met The LEGO Movie 2 Videogame smijt ontwikkelaar TT Games het over een andere boeg, al is dit niet geheel positief …

Emmet en Wyldstyle zijn terug!

Na de installatie van het spel valt de grootste wijziging niet direct op. Je krijgt een kort tussenfilmpje te zien waar je even meegenomen wordt in het verhaal. Maar daarna begint het … Geen gesproken dialogen meer. De enige stem die je te horen krijgt is de vertelstem die het verhaal aan elkaar praat. Voor de rest hoor je alleen maar gebrabbel dat zelfs een baby niet kan vertalen. Een grote domper op de feestvreugde dus! Niet alleen ben je daardoor geneigd het ondertitelde gebrabbel gewoon over te slaan door op de knoppen te rammen, de humor waarvoor de LEGO-spellen zo bekend staan gaat helemaal verloren. Twee grote negatieve punten dus! Gelukkig is de gameplay wél goed.

De humor waarvoor de LEGO-spellen zo bekend staan gaat helemaal verloren.

In plaats van level per level te verkennen en het verhaal chronologisch te doorlopen, word je in The LEGO Movie 2 Videogame naar een post apocalyptische planeet gestuurd om daar een nieuw leven op te bouwen. Van daaruit reis je dan van planeet naar planeet om het verhaal te doorlopen en onverstaanbare praatjes te doen met de tientallen bewoners van de planeten. Hierbij wordt pijnlijk duidelijk dat er een foute keuze werd gemaakt over hoe het verhaal naar het gamende publiek gebracht moet worden. Ik heb de film niet gezien en moet eerlijk bekennen dat ik geen flauw idee heb wat er allemaal aan de hand is. Het totale gebrek aan tussenfilmpjes is de grootste boosdoener. Nochtans bewees de studio meermaals dat het wél in staat is om LEGO op een humoristische manier op het scherm te brengen.

Eigen ding

De aanpassing van ‘gesloten’ levels naar een volledig open wereld is iets waarover ik nog niet uit ben. Aan de ene kant heb je meer vrijheid, doch wordt die ook beperkt aangezien alle planeten eerst vrijgespeeld moeten worden. Voorts kan je daar je eigen ding doen. Heb je zin om wat rond te huppelen zonder veel meer, dan doe je dat gewoon. Bij levels ben je al snel verplicht hetgeen te doen wat verwacht wordt. Aan de andere kant hebben de meeste LEGO-games ook een hub die fungeert als open wereld. Je deed wat races, zocht naar rode en gouden bouwstenen voor extra’s en deed ook daar je ding. En hoewel er een grote diversiteit is qua planeten, voelen die eerlijk gezegd leeg en doods aan. Er gebeurt ontzettend weinig, terwijl er in de vorige spellen wel wat meer aan de hand was.

Een van de leuke nieuwe elementen is de komst van de grotere Duplo-bouwstenen.

Gelukkig zijn er ook enkele positieve aanpassingen aangebracht. Een van de leuke nieuwe elementen is de komst van de grotere Duplo-bouwstenen. Deze lompe gevallen komen in de meeste gevallen op je af als vijanden die je met de gekende rake klappen in frieten van elkaar klopt. Daarnaast bouw je nu niks meer zoals dat in de vorige spellen het geval was, maar dien je je bouwboekje boven te halen waarin diverse constructies staan. Een sprinkler zorgt ervoor dat er het een en ander gaat groeien, terwijl een trampoline ervoor zorgt dat je hoger gelegen gebieden kunt bereiken. Ook missie specifieke objecten en voertuigen kunnen gebouwd worden, dewelke je onder een apart tabblaadje terugvindt.

26/02/2019
6,0
0

The LEGO Movie 2 Videogame viel me wat tegen, al moet ik eerlijk bekennen dat de zoon van zes en de dochter van vijf deze week aan het scherm gekluisterd zaten. Het gebrek aan gesproken dialogen zorgt er wel voor dat ze niets van het spel verstaan, terwijl dat bij bijvoorbeeld LEGO City Undercover met Nederlandse gesproken dialogen wel anders is. Voorts krijg je een verhaal voorgeschoteld waar weinig verhaal aan is en verken je planeet per planeet om de missies en zijmissies voor de diverse personages te voltooien. De Duplo-bouwstenen en nieuwe manier van bouwen vielen wél in de smaak. Oef!
  • Baasgevechten
  • Enkele nieuwe elementen
  • Heel wat te verzamelen