User scoreAl 2 stemmen
4,4

LEGO Jurassic World

"Dino's zijn cool, ook in LEGO-games"

ma 30/09/2019
Gereviewed voor Nintendo Switch door Marjolein

Dinosaurussen zijn altijd cool, of je nu 8 of 38 jaar bent. Oudere gamers blikken met nostalgie terug op Spielbergs Jurassic Park-trilogie, terwijl jongere spelers mee zijn met de rage dankzij Jurassic World en het vervolg. Tussen alle merch kon ook een LEGO spel niet ontbreken. Vier jaar na het origineel komt LEGO Jurassic World uit op de Switch voor alle dinofans.

LEGO Jurassic World volgt het verhaal van de films. Alles begon natuurlijk met Jurassic Park, waarin de briljante geleerde John Hammond erin slaagt om dinosaurussen te creëren uit DNA gevonden in een in barnsteen bewaard gebleven mug. Om zijn dinosaurussen tentoon te stellen, besluit hij een dierenpark te openen. Na een tijdje gaat echter alles mis, want knoeien met uitgestorven diersoorten is om problemen vragen.

Ook in Jurassic World draait het om een attractiepark met dinosaurussen als de focus. Gebouwd op Isla Nublar, de site van het eerste Jurassic Park, gedijdt dit park een pak beter dan het oorspronkelijke. Dat is echter niet van lange duur wanneer een nieuw ontwikkelde soort dinosaurus, de vervaarlijke Indominus Rex, weet te ontsnappen.

De kwaadste nog niet

In LEGO Jurassic World kan je door alle drie Jurassic Park films spelen en Jurassic World. Jurassic World: Fallen Kingdom zit er helaas niet bij, aangezien de film in 2015 nog niet uit was. Net als in de andere LEGO games volg je het verhaal, met hier en daar details die aangepast zijn. Er zijn kleine momenten typische LEGO humor toegevoegd, voornamelijk slapstick dat begrijpbaar is voor jong en oud. Soms een beetje flauw, maar amusant genoeg. De gruwelijkste scènes werden op een creatieve manier opgelost, vaak met humor, zoals een zieke dinosaurus die fruit nodig heeft om te genezen in plaats van een operatie. Ook opgegeten slachtoffers die in de films - uiteraard - morsdood bleven, blijken scènes later levend en ongedeerd. De bloeddorstige Tyrannosaurus Rex is blijkbaar de kwaadste nog niet.

Speelbare dinosaurussen

Elke film heeft een hub die de levels verbindt, bijvoorbeeld in Jurassic World is dit het park zelf. Net zoals in de levels zijn er in de hub vanalle geheimen te ontdekken, maar het is vaak wat verwarrend om te navigeren. Ondanks de kaart is het niet altijd duidelijk waar je heen moet om het volgende level te spelen.

In Free Play kan je in al eerder gespeelde levels rondneuzen voor vergeten collectibles en andere personages gebruiken om meer nieuwigheden te vinden. Uiteraard zijn er verschillende collectibles te vinden, zoals de mini-kits, amber fossil bricks en gouden LEGO blokken. Ook leuk is de mogelijkheid om samen te spelen dankzij couch co-op.

Het spel bevat tientallen speelbare personages (Alan Grant! Owen Grady! InGEN wetenschapper! IAN MALCOLM!). Praktisch iedereen die minstens tien seconden in beeld kwam in één van de films kan je vrijspelen. Da’s echter niet alleen leuk voor het verzamelen, maar ze hebben ieder hun eigen specialiteiten:  een badge om bepaalde deuren te openen, een klauw om touwen en takken door te snijden, een gieter om planten laten groeien of de vaardigheid om voorwerpen te zoeken in… dinosaurusuitwerpselen. Bovendien zijn er daarnaast talloze dino’s speelbaar met hun eigen kenmerken, van de velociraptor tot triceratops tot pteranodon. In een leuke knipoog naar het basisconcept van de franchise kan je zelf met de Dinosaur Creator aan de slag om je eigen dinosaurus samen te stellen.

Casual fun

De bekende LEGO formule werd hier niet veranderd: door dingen uit LEGO-blokken kapot te maken, kan je er nieuwe voorwerpen mee bouwen, zoals een ladder, om puzzels op te lossen. Daarnaast heb je vaak een specifiek personage nodig om een bepaalde puzzel op te lossen, bijvoorbeeld iemand met een geweer die doelwitten op afstand kan raken. Mechanismen activeren gebeurt door o.a. simpelweg de A knop in te houden of een korte knoppencombinatie in te geven. Geen zware hersenkrakers of moeilijke gevechten, maar gewoon voldoening gevende gameplay die leuk is voor kinderen en volwassen gamers op zoek naar casual fun.

LEGO Jurassic World heeft vrij weinig combat vergeleken met andere LEGO-titels. Dat kunnen we enkel maar als positief zien, want je krijgt minder willekeurige vijanden die weinig meer dan kanonnenvoer zijn waar je systematisch doorheen ramt, en meer memorabele gevechten die eruit springen.

Toch zijn er enkele kleine minpuntjes. Zo zijn de omgevingen wat eentonig. Pas op, de graphics zijn prima en er werd zeker moeite gedaan om details in de levels te steken (kapot te maken lunchboxes, palmbomen en meer), maar je zit het merendeel van de tijd in een jungle zonder bijzondere kenmerken. Dat is misschien niet helemaal eerlijk als kritiek, aangezien de scènes rechtstreeks uit de films komen, maar het voelt nu eenmaal visueel een beetje repetitief aan. Qua audio is er een duidelijk kwaliteitsverschil tussen nieuw ingesproken zinnen en regels recht uit de films, die vaak veel doffer klinken.

11/06/2015
8,0
User scoreAl 2 stemmen
4,4

Het heeft lang geduurd om LEGO Jurassic World op de Switch te krijgen, en voor gamers die het spel al op een andere console hebben, is er niets nieuws onder de zon. Voor fans van LEGO en Jurassic Park/World met een Switch zit je met LEGO Jurassic World zeker wel goed. Het is simpelweg een toffe LEGO-game, en meer dan dat hoeft het ook niet te zijn.
  • Tientallen speelbare personages en dinosaurussen
  • Simpele maar leuke gameplay
  • Meer focus op ontdekking en puzzels oplossen i.p.v. gevechten