LEGO Jurassic World

8,4
8,8

LEGO Jurassic World

Terugkeer naar onze jonge tijd

za 20/06/2015

Oef! De E3-drukte is na een erg hectische periode zowat gaan liggen. Dat betekent dat we ondertussen opnieuw op een normaal tempo kunnen ademhalen en dat de knalrode blaren op onze vingers aan het wegtrekken zijn. Tussen die drukte door moest er wat ruimte zijn voor ontspanning en die vulden we onder andere met het spelen van LEGO Jurassic World. De game is ondertussen uitgespeeld en de Platinum Trophy pronkt op ons profiel. Hoog tijd dus om jullie onze review voor te schotelen van TT Games’ hun ‘we-zijn-de-tel-kwijt’ LEGO-game.

TT Games wijdt hun games regelmatig aan bekende films en personages. Zo herinneren we ons onder andere nog LEGO Pirates of the Caribbean en beide LEGO Harry Potter-games die ons het verhaal uit de acht films voorschotelden. Eerder deze maand was het dan tijd voor een andere erg succesvolle filmfranchise, namelijk het kwartet films uit het Jurassic Park-universum. Sinds 10 juni speelt de nieuwste film in de filmzalen, ideaal om een dag of twee later LEGO Jurassic World uit te brengen. In tegenstelling tot de gamenaam zal je niet enkel avonturen van de laatste film beleven, want ook de drie vorige films werden in een LEGO-jasje gestoken. In afwachting van de game doken we om nostalgische redenen een week voor de release even terug in de tijd door alle drie de eerste films opnieuw te bekijken.

Nostalgische noten

LEGO Jurassic World schotelt je in totaal twintig hoofdstukken voor, evenredig verdeeld over alle vier de films. Wij begonnen logischerwijs met het verhaal van de eerste film, maar wie eens tegendraads wil doen, kan eerst aan de slag met het Jurassic World-verhaal. Jurassic Park, waarmee het dus allemaal begon, verscheen ondertussen al zo’n 22 jaar geleden, maar iedereen herinnert zich enkele memorabele scènes alsof ze gisteren op het witte doek verschenen. Die sleutelmomenten vinden we ook terug in LEGO Jurassic World, natuurlijk aangevuld met de nodige dosis LEGO-humor die we kennen uit de eerdere games. Zo werden onze mondhoeken spontaan naar boven getrokken toen Dr. Ellie Sattler helemaal in een berg stront dook om te zien waarom de Triceratops op sterven na dood lag. Er schuilen nog heel wat andere grappige momenten in LEGO Jurassic World, maar het is natuurlijk aan jullie om die zelf te ontdekken.

In elk van de vijf hoofdstukken per film worden de sleutelmomenten met een kwinkslag op ons televisiescherm gepresenteerd, al gebeurt dat allemaal met een aangenaam LEGO-sausje. Alhoewel TT Games heel wat eigen elementen in de game heeft gestopt, heeft de studio ook gebruikgemaakt van originele audio uit de films. Fans van de filmfranchise zullen dus ongetwijfeld de stemmen herkennen van Jurassic Park-sterren als John Hammond en Dr. Ian Malcolm. Ook de kreten, het gekrijs en het gebulder werden via wat knip- en plakwerk uit onze boxen getoverd. Een nostalgische huilbui is bij deze dus niet uitgesloten… Jammer genoeg dat het filmplezier snel voorbij is, want het verhaal doorlopen deden we op nog geen acht uur.

Gekende formule

LEGO Jurassic World is niet alleen de allereerste game waarin je alle vier de films in verkorte versie op je schoot geworpen krijgt, het is ook de eerste game waarin TT Games met dinosaurussen werkt. Groot, klein, dik en dun, vredelievend of gewelddadig; je komt ze allemaal tegen. Dat zowel in de verhaalmodus als in de vier uitgebreide open werelden die vrij te verkennen zijn. Dat zorgt voor wat nieuwe gameplay, al blijft dat in grote mate erg beperkt. Steeds weer wordt er in de LEGO-games teruggegrepen naar één vaste waarde: de typische LEGO-gameplay, een gegeven dat in LEGO Jurassic World niet anders is. Vijanden versla je eenvoudigweg door het vierkant-knopje kapot te meppen, terwijl ook de puzzels weer van de partij zijn. Ook hier komen de dino’s weer van pas, want voor sommige puzzels heb je hun kunnen nodig.

Auditief zit alles snor met de originele audio uit de films.

Daarnaast zijn de diverse mastodonten ook een must-have in de open wereld. Zoals gewoonlijk valt er opnieuw heel wat te verzamelen en om sommige objecten te bemachtigen, moet je rekenen op de dino’s. Het gebrul van de T. Rex zorgt ervoor dat barnsteen tot kleine stukjes wordt herleid en de Velociraptor kan zich vastgrijpen aan bepaalde punten om anders onbereikbare platformen te betreden. En ben je het niet eens met hoe een dinosaurus eruit ziet? Geen probleem. Als volleerde wetenschapper kan je in een laboratorium wat DNA mixen om tot een roze Stegosaurus te komen met kenmerken van andere dino’s.

Kindvriendelijke versie

De LEGO-games worden in het algemeen als ‘voor de kleine kindjes’ beschouwd, maar niets is eigenlijk minder waar. In sommige van de games zijn enkele puzzels wat vergezocht en zorgden enkele baassequenties voor uitdaging, waardoor ook volwassen spelers heel wat plezier uit de games wisten te putten. Bij LEGO Jurassic World is alles eerder kinderlijk eenvoudig, want Mr. DNA houdt je bij het handje vast, en van uitdaging is geen enkele sprake meer. Of toch, veroorzaakt door bugs. Het blijft in elk LEGO-spel weer opletten zodat je niet achter een of ander obstakel vast komt te zitten, want dan zit er soms niets anders op dan dat bepaald level opnieuw te starten. Ook deze dinogame wordt daardoor geplaagd. Een jammere zaak natuurlijk, wetende dat TT Games constant bezig is met het ontwikkelen van LEGO-games en ze er blijkbaar in slagen telkens de bugs uit vorige spellen over te hevelen naar de volgende.

Alhoewel we daardoor dikwijls de woorden ‘godverdomme’ en ‘man, man, man…’ in de mond namen, moeten we ook eerlijk bekennen dat LEGO Jurassic Park de beste LEGO-game tot op heden is. Al ligt dat stiekem misschien aan het feit dat we ook de films konden smaken… Op naar LEGO Marvel’s Avengers en LEGO Dimensions nu? Wij zijn er alvast klaar voor en hopen stieken dat ze bugvrij naar onze consoles komen. Hoop doet leven zeker?

11/06/2015
8,4
8,8

TT Games perste met LEGO Jurassic World de beste LEGO-game op disc. Fans van de films zullen deze kindvriendelijke versie zeker kunnen smaken en voor wie nog nooit van Jurassic Park heeft gehoord, is dit het ideale moment om kennis te maken met de wezens die hier enkele miljoenen jaren geleden rondliepen. LEGO Jurassic World is jammer genoeg veel te gemakkelijk, al brengen de bugs een portie uitdaging met zich mee. Een oud zeer dat we al in elke andere LEGO-game tegenkwamen. Hoog tijd dus om eens aan de oren te trekken van de ontwikkelaars bij TT Games.
  • Alle Jurassic Park-films in één
  • Originele audio uit de films
  • Beste LEGO-game