8,5
0

The Legend of Zelda: Link's Awakening

"Eén van de meest bizarre Zelda-games ooit"

do 19/09/2019
Gereviewed voor Nintendo Switch door Marjolein

Monsters in de pan hakken, dungeons verslaan en Hyrule redden: Link gaat al zoveel jaren lang op avontuur, je zou verwachten dat ie minstens een burn-out of drie achter de rug heeft. 26 jaar geleden doorkruisten we samen met Link het bizarre eiland Koholint in het charmante maar atypische Link’s Awakening, een vreemde eend in de bijt tussen de andere The Legend of Zelda-games. Nu het nog een tijd wachten is op Breath of the Wild 2, is het het ideale moment om deze oude titel te herbeleven, en dankzij deze remake kan dat new and improved op de Switch.

Na een storm op zee spoelt Link aan op het eiland Koholint, waar het meisje Marin zich over hem ontfermt. Link leert al snel dat hij het eiland niet kan verlaten tenzij hij de Wind Fish wakker maakt. Daarvoor heeft hij acht instrumenten nodig, die te vinden zijn in dungeons verspreid over het eiland. Om zijn missie te voltooien ontmoet hij allerlei kleurrijke personages en doorkruist hij diverse gebieden, waaronder bergen, moerassen en woestijnen.

Aparte charme

Link’s Awakening was altijd al een ludiekere Zelda game, met schilderende krokodillen, kokerellende beren, en magische wasberen. Geen sprake van Ganondorf, prinses Zelda of de Triforce. Geen epische quest om Hyrule te redden van de ondergang, maar eerder een doldwaas avontuur vol Super Mario-referenties, zoals Chain Chomps (die je mee op wandel neemt), Boo’s en Goomba’s. In dungeons kan je zelfs korte stukje platforming van links naar rechts vinden. Die aparte charme is nog steeds volop aanwezig in de remake, en wordt zelfs versterkt door de nieuwe grafische stijl. Dankzij de schattige, unieke stijl lijken personages en vijanden haast kleien poppetjes, op de best mogelijke manier. Ook de soundtrack klinkt beter dan ooit, met geüpdatete uitvoeringen van de bekende deuntjes.

"De herwerkte Ballad of the Windfish zal bij longtime Zelda-fans weer warme nostalgische gevoelens teweeg brengen."

Qua gameplay volgt Link’s Awakening grotendeels de bekende Zelda-formule: de wereld ontdekken, dungeons doorkruisen en eindbazen verslaan. Overal op het eiland zijn geheimen te vinden, heart pieces en zeeschelpen te verzamelen. In dungeons moet je naar goede gewoonte monsters verslaan en puzzels oplossen. Voor een pauze weg van het zwaardere werk kan je je wenden tot mini-games zoals vissen (want welk zelfrespecterend spel heeft tegenwoordig geen fishing mini-game?) en de Trendy Game, waarbij je met een grijparm prijzen moet bemachtigen zoals op de kermis.

Zoek de verschillen

Uiteraard zijn er enkele dingen ten goede aangepast of toegevoegd voor de remake, zoals de autosave-functie. In verscheidene Zelda-games kun je lege flessen vinden om allerlei voorwerpen in te bewaren, van melk tot insecten. In de originele versie van Link’s Awakening waren echter geen flesjes te bespeuren, maar in de remake kan je lege flessen gebruiken om feeën in te bewaren die je gezondheid herstellen. De kaart is extra nuttig nu omdat je kan inzoomen om meer details te zien en plaatsen kan markeren met speciale symbolen. In deze remake zijn er ook meer zeeschelpen te vinden. Nadat je er twintig hebt gevonden, kan je een radar krijgen die je laat weten wanneer er eentje in de buurt is. Naast de Yoshi-pop zijn er nog andere Super Mario-poppen te winnen in de Trendy Game, bijvoorbeeld poppen van Shy Guy en Piranha Plant.

"De combat is een pak beter geworden, omdat je je nu in acht verschillende richtingen kan bewegen ten opzichte van vier uit het origineel."

De Switch heeft meer knoppen dan de Gameboy, waardoor je aparte knoppen hebt voor je schild, zwaard en Dash te gebruiken, en de X- en Y-knoppen vrij zijn om andere voorwerpen aan toe te wijzen. Dat klinkt niet meteen als een spectaculair verschil, maar het maakt een groot verschil om niet constant te moeten wisselen in het menu. Nu je acht richtingen uit kan in plaats van vier, speelt de combat vlotter. Vijanden hebben meer detail in hoe ze aanvallen en vergen dus meer aandacht.

Super Zelda Maker

De muis uit Link’s Awakening DX die kiekjes van je nam tijdens je avonturen is niet meer. In plaats van de Camera Shop vind je Dampé’s hut. Hier krijg je toegang tot Chamber Dungeons, waar je zelf dungeons kan samenstellen. Sinds de release van Super Mario Maker hopen fans dat The Legend of Zelda ooit dezelfde behandeling krijgt met een Zelda Maker waarbij je dungeons bouwt in plaats van Super Mario-levels. Hier krijgen we een voorproefje van hoe zo’n Zelda Maker eruit zou kunnen zien, al blijft het allemaal beperkter.

"De art direction van deze remake is fantastisch. Benieuwd of andere Zelda-games uit de GameBoy-periodes ook deze behandeling zullen krijgen."

Om een dungeon te maken, moet je kamers naast elkaar plaatsen. De kamers die je ter beschikking hebt, speel je vrij door dungeons in het spel te voltooien. Ook met amiibo kan je speciale kamers ontgrendelen en je zelfontworpen dungeons uitwisselen. De kamers worden gesorteerd volgens het aantal verschillende uiteindes voor een handig overzicht en er is duidelijk aangegeven wat ze bevatten, zoals kisten, gesloten deuren en trappen. Dampé geeft je vervolgens opdrachten om dungeons in een specifieke vorm te maken, of te spelen met een bepaalde uitdaging (zoals je zwaard niet gebruiken), waarna je handige items vrijspeelt als je de zelfgemaakte dungeon hebt uitgespeeld.

Klopt er iets niet, bijvoorbeeld als er te weinig kamers met kisten zijn tegenover het aantal gesloten deuren, dan duidt het spel aan waar het probleem zit en moet je dit eerst oplossen voor je de dungeon kan spelen. Het bouwen werkt eenvoudig genoeg, maar laat weinig ruimte voor creativiteit. De kamers zijn kopies van kamers die je al gespeeld hebt en zijn zelf niet aanpasbaar. Zo kies je zelf de puzzels of vijanden niet, noch wat je in welke kist steekt. De laatste kist die je opent bevat automatisch de Nightmare Key, terwijl in de rest automatisch rupees of sleutels zitten, afhankelijk van het aantal gesloten deuren dat je hebt geplaatst.

"De Chamber Dungeons zijn jammer genoeg een teleurstelling. Veel te beperkt en dus veel te mager."

Hierdoor heb je ook niet de optie om een puzzel te ontwerpen die meerdere kamers in beslag neemt. Bovendien is elke kamer exact hetzelfde als die uit de dungeons die je al voltooid hebt, dus veel verrassing zit er niet in. Na een keer of twee je favoriete kamers herspelen is het nieuwe er al snel af en da’s jammer. Door de opties beperkt te houden, blijft het concept simpel en gebruiksvriendelijk, maar het gebrek aan customization zorgt ervoor dat de Dungeon Builder wat mager uitvalt.

20/09/2019
8,5
0

Het eiland Koholint lijkt misschien miniem vergeleken met de uitgestrekte wereld van Breath of the Wilds Hyrule, maar laat je niet bedriegen: er is boordevol te doen en te ontdekken in het knotsgekke Link’s Awakening en de dungeons zijn even leuk als 26 jaar geleden. De Chamber Dungeons zijn te basis om veel impact na te laten, maar alle andere toevoegingen verdienen een dikke pluim.
  • Schattige grafische stijl
  • Grappige, bizarre sfeer
  • Prima gameplay met uitdagende dungeons