Layton's Mystery Journey: Katrielle and the Millionaires' Conspiracy – Deluxe Edition

7,0

"Charmant maar oppervlakkig"

ma 11/11/2019
Gereviewed door Marjolein

In 2007 verscheen Hershel Layton voor het eerst ten tonele: een professor in de archeologie die talent had voor het oplossen van puzzels. Met zijn eerste game Professor Layton and the Curious Village voor de Nintendo DS was het startschot gegeven en de volgende delen volgden elkaar in razendsnel tempo op. De bescheiden puzzelspelletjes werden een daverend succes en de franchise werd naast verscheidene games al snel uitgebreid met een anime film, boeken, en zelfs een crossover met Ace Attorney in Japan. Tijd dus om eindelijk je brein te kietelen op de Switch!

Twee jaar na de oorspronkelijke release voor iOS en Android (ja, echt) krijgt Layton's Mystery Journey: Katrielle and the Millionaires' Conspiracy een deluxe editie op de Switch. Na zes games waarbij professor Layton, Luke en Emmy het voortouw namen, werd het tijd om iemand anders een moment in de spotlight te gunnen.

In tegenstelling tot voorgaande Layton games volgen we dit keer niet professor Layton en zijn vrienden, maar Laytons dochter Katrielle, een jonge vrouw die op intellectueel vlak niet moet onderdoen voor haar vader, maar wiens gedachten echter vaak afdwalen naar lekker eten. Samen met haar assistent Ernest Greeves, die smoor is op haar, en Sherl, een pratende hond met geheugenverlies, lost ze mysteries op in hartje Londen.

Charmant maar oppervlakkig

Af en toe krijg je charmante cutscenes te zien met vloeiende animatie. Je ontdekt allerlei mooie omgevingen met veel variatie, maar Londen spreekt wel niet zo tot de verbeelding als de mysterieuze fictieve plaatsen uit vorige Layton games. Het spel begint vrij lineair, maar na een tijdje krijg je meer vrijheid in waar je kan gaan en staan.

In feite krijg je niet één doorlopend verhaal, maar een aantal verschillende zaken die Katrielle moet oplossen. Sommige zaken hebben een haast uit de duim gezogen conclusie, terwijl je anderen al van ver ziet aankomen. Over het algemeen voelen ze wat oppervlakkig aan. Je krijgt niet de voldoening van een groot mysterie vol geheimen en twists dat zich ontrafelt, tot uiteindelijk de waarheid aan het licht komt.

Ernest en Sherl zijn nogal banaal, zonder bijzondere persoonlijkheden, maar de dialogen zijn amusant genoeg. En dialogen zijn er genoeg. Nu niet om te klagen dat er ‘teveel’ verhaal is, maar als je een willekeurige puzzel vindt, zou je denken dat het nogal overbodig om je eerst door vijf tekst boxes te moeten worstelen voor je eraan kan beginnen. Iets minder tekst mocht dus wel.

Op onderzoek uit

Ook dit deel uit de reeks speelt als een point-and-click spel. Op elke plaats heb je een cursor die je over het scherm kan bewegen en zo interessante dingen kan aanklikken. Door elke plaats grondig te onderzoeken kan je munten, extra puzzels en verzamelbare voorwerpen vinden. Bovendien zijn er overal mensen die je moet aanspreken om de zaken op te lossen en die je bovendien misschien wel een puzzel aanbieden. Investigation mode speelt iets handiger in handheld doordat je het touchscreen kan gebruiken, maar werkt prima genoeg met de JoyCon.

Wil je even een pauze van het speurwerk, dan kan je Katrielle anders aankleden of het interieur van het Layton Detective Agency herinrichten. Daarnaast heb je nog enkele mini-games, zoals eentje waarbij je het ideale menu voor iemand moet samenstellen. Uiteraard bevat deze Deluxe Edition ook extra content: de DLC die oorspronkelijk betalend was, nieuwe puzzels en outfits.

Kwantiteit boven kwaliteit?

Waar het hele spel om draait, is natuurlijk de hersenkrakers. Layton's Mystery Journey: Katrielle and the Millionaires' Conspiracy bevat meer puzzels dan eender welk voorgaand deel, van schuifpuzzels tot cryptische raadsels tot rekenpuzzels en ga zo maar door. Sommigen zijn moeilijkere versies van anderen of varianten met subtiele verschillen. Over de moeilijkheidsgraad valt te twisten, aangezien iedere speler die wat anders zal ervaren. De ene puzzel is voor de ene persoon een makkie terwijl de andere er zijn haren van uittrekt met wortels en al, maar dankzij het uitgebreide aanbod krijg je  dus wel waar voor je geld, en er zit een goede mix van poepsimpel tot archimoeilijk bij voor iedereen (al kunnen we niet spreken voor MENSA-leden).

Soms zit er wel al eens een instinker tussen, die jammer genoeg niet zozeer je intellect test, maar eerder gemaakt lijkt te zijn om je inferieur te laten voelen tegenover de ontwikkelaars, die zich ongetwijfeld bijzonder tevreden met zichzelf in hun handen zouden wrijven als ze je gefrustreerde blik konden zien wanneer je overweegt om de console het raam uit te kieperen. Elke Layton game heeft er zo wel enkele, dus dit deel past daarmee tenminste wel in het rijtje.

Zit je met de handen in het haar, dan kan je hints kopen met munten die je overal in de wereld vindt. Dankzij memo’s kan je notities nemen, al zijn deze handiger om te gebruiken in handheld mode, maar met de JoyCon kan je voor de meeste puzzels wel hanenpoten op het scherm kribbelen die net duidelijk genoeg zijn om je verder te helpen.

7,0

Layton's Mystery Journey: Katrielle and the Millionaires' Conspiracy is een goed puzzelspel, maar het is niet de beste Layton game. Het verhaal is vermakelijk, maar merkbaar oppervlakkiger dan de spannende avonturen van professor Layton en co. Gelukkig zijn er meer puzzels dan ooit en een hoop extra’s om je mee te amuseren. Ook ideaal om on-the-go te spelen, want de game speelt net iets handiger in handheld dan in TV modus.
  • Meer puzzels dan ooit
  • Verhaal is oppervlakkiger dan voorgaande Layton-games
  • Ernest en Sherl zijn banale personages