User scoreAl 2 stemmen
9,5

The Last of Us Remastered

Verplicht voer voor PS4-eigenaars

ma 28/07/2014
Gereviewed door Praga

Naughty Dog's blockbuster The Last of Us haalde in 2013 meer dan 200 awards binnen en werd door de pers en het publiek verkozen tot absolute Game of the Year. Een terechte prestatie die nog meer  glans krijgt als je weet dat het avonturenspel daarmee ook die andere klepper Grand Theft Auto V het nakijken gaf. In plaats van te kiezen voor een welverdiende opvolger besloten Sony PlayStation en ontwikkelaar Naughty Dog ervoor om de game in een HD-Remastered jasje te gieten zodat ook PlayStation 4-spelers met de game aan de slag kunnen. De vraag stelt zich echter of deze game, als jij die al gespeeld hebt op PS3, het waard is om er nog eens jouw centen in te steken...

Voor een groot stuk van deze review kunnen we jullie gewoon doorverwijzen naar onze review van The Last of Us uit 2013. De verhaallijn, hoofdrolspelers en gebeurtenissen blijven hetzelfde.

Stiefvader tegen wil en dank...

Kort samengevat: de wereld wordt, nog maar eens, getroffen door een mysterieuze parasiet en de halve mensheid blijkt te veranderen in afzichtelijke monsters met wie je liever geen kopje thee gaat drinken. Wanneer hoofdrolspeler Joel (Troy Baker) op een avond besluit dat het welletjes is geweest en met zijn dochter Sarah op de vlucht slaat, gaan de poppen helemaal aan het dansen. Daarbovenop heeft het leger de opdracht gekregen om elke vorm van verzet hardhandig de kop in te slaan en zij die niet luisteren willen te trakteren op een portie dodelijk lood. Joel is echter een doorbijter en weet samen met zijn broer Tommy te ontsnappen. Al verliep de ontsnappingspoging niet helemaal zoals zij zich deze hadden voorgesteld. Om spoilers te vermijden vertellen we hier niet meer over. We keren terug in het spel twintig jaar na de gebeurtenissen bij aanvang van de game wanneer we Joel en zijn vrouwelijke kompaan Tess tegen het lijf lopen in Boston, waar het duo het hoofd boven water tracht te houden door wapens te smokkelen en te verhandelen.Op een dag krijgen ze echter, ook weer na wat gebeurtenissen waar we niets over willen spoilen, de opdracht een 14-jarige meisje, genaamd Ellie (Ashley Johnson), te begeleiden naar een veilige zone ver buiten Boston.

Overlevingsdrang

Dat dit geen vakantietrip zal worden is al snel duidelijk. De quarantainegebieden zijn in handen van paramilitairen, dan heb je nog allerlei roversbendes en plunderaars die jou maar al te graag een kopje kleiner maken en je bezittingen tot de hunne willen maken en, last but not least, natuurlijk de geïnfecteerden die in alle maten en afzichtelijke gezichten op jou worden losgelaten. Deze laatsten zijn geen wezens om zonder handschoenen aan te pakken. Zij die zich in een vroeg stadium van 'verandering' bevinden, de sprinters of runners, hebben nog een ietwat menselijk tintje en kan je vrij vlot uitschakelen. Naarmate de infectie toeneemt zal het menselijke verdwijnen en krijg je te maken met afzichtelijke wezens waaronder de verdomde Clickers. Deze sukkelaars hun hoofd spatte open als een rijpe zweer en dus moeten ze om door de omgeving te navigeren een beroep doen op een soort ingebouwde echolocation sensor waarmee ze geluiden waarnemen. Een beetje zoals vleermuizen zeg maar. Ze sturen Clicks, geluidsgolven uit en checken of deze ergens weerkaatsen. Krijg je bij aanvang van het spel deze wezens achter je aan, dan kan je ze enkel uitschakelen door je zelfgemaakte mes in hun keel te ploffen. We raden aan om hen weg te lokken door een steen of fles te werpen, hen dan langs achter te besluipen, met de driehoekstoets vast te grabbelen en dan te doden. Zien zij jou eerst, dan maak je geen schijn van kans en bijten ze een flink stuk uit je hals en ben je eraan voor de moeite, letterlijk dan.

De omgevingen doen ons denken aan die uit series als The Walking Dead of films als The Road en zeker I Am Legend. Levendige en bruisende steden zal je hier niet aantreffen. Wel deprimerende omgevingen, desolate snelwegen, ruines van flatgebouwen, huizen en historische gebouwen waar de natuur zijn deel teruggeëist heeft, het ene autokerkhof na het andere, vluchtelingenkampen en zo kunnen we nog even doorgaan. Later in het spel zal je ook even de rust en stilte van het bos, waar de reetjes dartel door de natuur lopen, de konijntjes huppelen en de vogeltjes fluiten opzoeken. Neem echter van ons aan dat je niet al te lang van deze idyllische taferelen zal kunnen genieten. Er is tenslotte werk aan de winkel of wat had je gedacht.

Verzamelzucht

Gelukkig spelen we heel wat wapens vrij waaronder pistolen, geweren, boog, spijker- en rookbommen, molotov cocktails en ander lekkers om de tegenstanders letterlijk in vuur en vlam te zetten. Deze kan je door het verzamelen van bepaalde items later in het spel upgraden aan werkbanken. De wapens en items die je zelf maakt, die krijgen bij het vinden van nieuwe handleidingen een automatische upgrade. Zo zal je bijvoorbeeld je zelfgemaakte mes twee keer kunnen gebruiken in plaats van een keer of kan je een gevonden slagwapen upgraden door er een mes aan vast te plakken. Uiteraard moet je door de omgeving op zoek naar items om al deze voorwerpen te kunnen maken. Check dus zeker elke lade, kast, deur, auto- of buswrak want je kan maar beter teveel materiaal op zak hebben dan te weinig. Doorheen het spel valt er trouwens vanalles te verzamelen zoals Firefly-tags, stripboeken, nota's, brieven, handleidingen, artefacts, enzovoort. Dus het loont zeker de moeite om af en toe eens verder te kijken dan je neus lang is. Door het verzamelen van 'pillen' kan je Joel pimpen. Denk dan aan meer health, sneller genezen, hoorafstand vergroten, sneller items maken, enzovoort.

Vechten en puzzelen

The Last of Us Remastered is een survival-avonturenspel met de nodige actie, schietspelelementen en (omgevings)puzzel(tjes). Je kan ervoor kiezen om af en toe door de omgevingen en voorbij de tegenstanders te sluipen en je weg verder te zetten zonder een slachtoffer te maken, je nietsvermoedende menselijke tegenstanders langs achter te besluipen, vast te pakken (eventueel achter een hoekje te sleuren) en te wurgen of hem als levend schild te gebruiken. Kies je voor dit laatste maak hem dan zeker tijdig af want de snoodaard zal trachten om zich los te wrikken. Wat betreft de geïnfecteerden, daar is slechts één manier aanbevolen om er mee af te rekenen: genadeloos afmaken. Het weinige puzzelwerk waar je mee te maken krijgt bestaat vooral uit het zoeken van planken en ladders om hoogtes en afgronden te overbruggen of het zoeken van codes om af en toe eens een kluis boordevol lekkers te kraken. Hou er ook rekening mee dat Ellie niet kan zwemmen en dat je ook in de overstroomde gebieden al eens een manier moet zoeken om haar aan de overzijde te krijgen. Laat je hierdoor echter niet afschrikken want echt moeilijk zijn deze niet. Gewoon even nadenken en de omgeving scouten helpt je al een flink eind op weg. Weet trouwens dat je bij aanvang van de game kan kiezen uit vijf verschillende moeilijkheidsgraden en dat wij het spel speelden op de Normal-mode.

Niet geheel bugvrij

Wat we wel vreemd vonden is dat deze game toch niet geheel bugvrij is. Zo presteerden sommige Clickers het om op onverklaarbare wijze door een metalen  omheining achter dewelke wij ons schuil hielden te kruipen, spartelen sommige dode tegenstanders in het rond alsof ze een hevige LSD-trip achter de rug hadden en presteerde Ellie het tot vervelens toe om in onze weg te lopen, deuropeningen te versperren of zich in het zicht van de tegenstander te verstoppen. Erger is dan nog dat deze tegenstander, ook al staat hij op een meter van het wicht, haar zelfs niet ziet staan of zitten. Je ziet het allemaal wel door de vingers maar voor een game van dit kaliber mag je zulke toestanden niet goedkeuren.

Trouwens over Ellie gesproken, ze is een bijdehands schatje dat door haar gevoel voor humor veel weet goed te maken. Zeker als je zoals wij een aantal pubers in huis hebt en haar woordenschat en gedrag vergelijkt met die van je eigen pubers. Gevatte opmerkingen, mensen uitdagen, dingen doen die niet mogen, af en toe eens haar middenvinger opsteken, enfin jullie (her)kennen dat gedrag wel.

Left Behind

Waarin verschilt deze versie nu van zijn illustere voorganger? Wel noteer dat het spel er haarscherp uitziet op je PlayStation 4, 60 FPS en 1080p, dat personages haast levensecht in beeld verschijnen, dat omgevingen ontzettend gedetailleerd in beeld gebracht worden, dat de muziek en het stemmenwerk nog mooier in de oren klinken, gedetailleerde character models, wonderbaarlijk spel van licht en schaduw, een hogere framerate, scherpere aflijningen en textures, kortom deze versie heeft alle next-gen toeters en bellen aan boord die je mag verwachten van een blockbuster als deze. Doe zeker de moeite om elk gebouw en elke open deur te betreden want ook de interieurs van winkels, hotels, restaurants, bars, ziekenhuizen, enzovoort zien er fantastisch uit. Het zou bijna een doodzonde zijn om een open deur niet te betreden...

Daarbovenop krijg je ook al de verschenen DLC Left Behind en kan je rekenen op de Factions meerspelerspelmodus, onderverdeeld in twee modi zijnde Supply Raid en Survivors, waarbij twee teams het tegen mekaar opnemen. The Last of Us Remastered bevat dus niet alleen de originele multiplayer mode, maar ook hier al de map packs die reeds als downloadable content verschenen zijn. Jammer genoeg konden we deze op het moment van testen nog niet spelen maar weet wel dat je, als je de multiplayer speelt of reeds speelde op PS3, je jouw daar behaalde vooruitgang niet kan overzetten naar de PS4-versie. Weet dat Left Behind meteen speelbaar is en dat je dus niet eerst The Last of Us Remastered moet uitspelen om met Ellie en haar vriendinnetje Riley aan de slag te gaan.

Afsluiten doen we met die andere leuke extra, de Photo Mode. Pauzeer de game wanneer het je uitkomt, bijvoorbeeld bij onvergetelijke momenten, mooie zichten of wat je hartje ook bekoren mag, neem een foto, bewerk deze met filters en rasters naar eigen goeddunken, zorg voor commentaar en deel deze dan met de buitenwereld.

01/08/2014
9,0
User scoreAl 2 stemmen
9,5

Conclusie van Praga

We hadden er ons hier snel kunnen van af maken door gewoon te vertellen dat de game het zeker waard is om in huis te halen als je een PlayStation 4 in huis hebt. Of, dat je de game niet in huis moet halen als je de PlayStation 3-versie reeds hebt gespeeld want in wezen is er niet echt iets veranderd. Persoonlijk opteren wij voor de laatste optie, heb je de game al gespeeld op PlayStation 3, en heb je een PS4, dan moet je deze eigenlijk niet in huis halen. Heb je de game nog niet gespeeld op PS3 en heb je een PS4, dan is The Last of Us Remastered elke euro meer dan waard. Wil je echter nog eens genieten van een van de beste verhaalgedreven games van de voorbije jaren, dan heb je geen andere keuze dan deze titel in huis te halen. Nu is het enkel nog wachten op de film, mogelijk met Arya Stark uit Game of Thrones in de rol van Ellie. Over film gesproken, eigenlijk is The Last of Us, al dan niet Remastered, als een film die je bekijkt, die je altijd opnieuw wil bekijken en die nooit gaat vervelen... We hadden de game graag een 10/10 gegeven maar door de vele, in onze ogen te vermijden, bugs en glitches, aangezien het hier toch om een Remastered-versie gaat, beperken we ons tot een 9/10.