The Last of Us Part 2

9,0
Reviewscore
User scoreAl 0 stemmen
0

The Last of Us Part 2

"The Last of Us Part 2 kruipt onder je huid en nagels, en blijft dagen nazinderen"

Het verhaal in The Last of Us Part 2 speelt zich af een paar jaar na de gebeurtenissen in het origineel. Ellie, ondertussen 19, en Joel hebben zich teruggetrokken in het stadje Jackson, in de Amerikaanse staat Wyoming. Alles is er redelijk rustig en stabiel, en Ellie die alleen is gaan wonen, voelt zich er perfect thuis. Ondertussen heeft ze ook een liefdesrelatie met haar vriendin Dina opgebouwd. Maar zoals we allemaal weten duren mooie liedjes niet lang, en al gauw staan Ellie haar leven en wereld helemaal op zijn kop...

Waarom wel

IJzersterk verhaal

Single player-games dood? Nope! Daar is deze game nog maar eens het bewijs van. Het verhaal mag eerst misschien nog verwarrend overkomen, en een paar nieuwe personages introduceren maar eens het op dreef komt, de relaties duidelijker worden, en vooral na een stevige WTF-ervaring, wil je weten hoe het afloopt. Vanwege een heleboel NDA-beperkingen mag ik hier niet veel over zeggen, maar weet dat het er eentje van wraak, gerechtigheid, ontroering, liefde en vriendschap is dat zijn gelijke niet kent.

Niet alleen Ellie maar ook de andere personages zetten hun schouders onder het verhaal.

De Ellie die we hier ontmoeten is niet de Ellie die we kennen uit het origineel. Ze komt grofgebekt(er) uit de hoek, is stapelverliefd op haar vriendin Dina waarmee ze al eens een jointje rookt, over porno praat en uiteraard de liefde mee bedrijft. Wanneer het op moorden aankomt, zal ze er niet voor terugdeinzen haar tegenstanders op bloederige en meedogenloze wijze af te maken. Check die finishing moves, ook als Ellie zelf het loodje legt. Bij momenten gruwelijk en brutaal maar spectaculair om naar te kijken. 

Verder kan je ook rekenen op sterke personages die er niet bijlopen voor spek en bonen, maar voldoende diepgang hebben om dit verhaal te dragen of te ondersteunen.

Uitgebreidere gameplay mogelijkheden

Op vlak van gameplay beschik je over meer middelen om het terrein te verkennen en nieuwe gebieden te ontdekken. Zo kan Ellie nu langs touwen en kabels omhoogklimmen, of deze gebruiken om over hindernissen te slingeren, wat voor wat meer verticale gameplay zorgt. Ook kan ze over obstakels/kloven/putten klimmen en springen.

Het geeft je wat meer een (beperkt) open spelwereldgevoel maar kan niet verhinderen dat je nog steeds tegen onzichtbare muren aanloopt. Iets wat toch jammer is omdat de omgevingen, die barsten van de details, gewoon smeken om bezocht te worden. Op het vlak van combat beschik je hierdoor wel over meer tactische mogelijkheden om je tegenstanders uit te schakelen, het leven zuur te maken of te ontwijken.

Je zal je, zeker in het donker, nooit op je gemak voelen.

Uiterst gedetailleerde spelomgevingen

Je mag je avontuur dan wel beginnen in de ondergesneeuwde bossen en bergen van Wyoming, het merendeel van de game zal je doorbrengen in de stad Seattle, of tenminste wat er overblijft van deze indrukwekkende (voormalige) Quarantaine Zone. Reken hier op torenhoge wolkenkrabbers en indrukwekkende (kantoor)gebouwen, inclusief donkere ondergrondse parkings, overstroomde en door de natuur weer ingenomen en overwoekerde buitenwijken en voorsteden, of de havenbuurt waar wind en regen hun ding doen.

De Ellie die we hier ontmoeten is niet de Ellie die we kennen uit het origineel.

De interieurs van de gebouwen zien er geweldig uit. Het lijkt wel alsof ieder huis, op basis van de achtergelaten voorwerpen die je er aantreft, een eigen identiteit heeft gekregen of je wilt vertellen welk gezin er woonde. Maar ook de ingestorte appartementsblokken en kantoorgebouwen bulken van de details. En nog iets, geen enkel gebouw lijkt op het andere, zowel aan de binnen- als aan de buitenkant.

Seattle wordt indrukwekkend in beeld gebracht.

Diversiteit aan tegenstanders

Uiteraard wordt dit geen plezierreisje of romantische citytrip want achter elke deur of hoek schuilt gevaar. Twee rivaliserende bendes, de WOLFS (WLF – Washington Liberation Front) een paramilitaire militie die als eerste in opstand kwam tegen het FEDRA, en een fanatieke religieuze sekte, de Seraphites (Scars), vechten er een meedogenloze strijd uit om territorium en grondstoffen. Beide partijen hebben hun eigen tactiek om je in het nauw te drijven of aan te vallen, en als je goed luistert hoor je zelfs dat ze mekaar bij de naam aanspreken om richtlijnen te geven. Ook al wil jij niets liever doen dan ze afmaken, voor elkaar betekenen ze iets. Het zijn misschien vrienden of familie, en jij beslist over hun lot.

De Scars communiceren via fluitsignalen. Kort, lang, heel lang, het leek wel op een eigen taaltje waar ik niets van begreep. Maar na een poosje begon het zodanig op mijn systeem te werken dat mijn bloeddorst aangewakkerd werd. Iets wat uiteraard flink in het nadeel van de Scars werkte, als je snapt wat ik bedoel.

Ellie is een bad-ass bitch die uit is op wraak.

En alsof dat alles nog niet vervelend genoeg is, zijn er nog eens de Infected die maar één doel hebben, je kop van je lijf rukken. De Runners vallen nog best mee, behalve wanneer ze in groten getale komen. Steviger zijn de nieuwe monstervormen waaronder de Shambler die zure gifwolken afstoot, en de Vetzak die alles en vooral iedereen platwalst die hij op zijn weg tegenkomt.

En dan heb ik het nog niet gehad over die sneaky en razendsnelle Stalkers die vanuit het niets naar je nek springen, of mijn absolute afkeer voor Clickers. En dan is er nog eentje waar ik jammer genoeg niets mag over schrijven, maar die je het vel van onder nagels zal pesten… Kort samengevat, ik voelde me nooit op mijn gemak, had mijn wapens telkens in de aanslag en zorgde ervoor dat mijn zaklamp altijd opgeladen was.

Reken op diverse tegenstanders, menselijk en Infected, elk met hun eigen tactieken.

Creatieve en uitdagende combat...

Aan actie, spanning, sensatie en combat geen gebrek in deze game. Ellie komt meer dan eens oog in oog te staan met tegenstanders, en hoe je die gevechten aanpakt, bepaal je helemaal zelf. Zelf koos ik voor de stealth-aanpak. De tegenstand eerst flink uitdunnen met pijl en boog, mijn pistool met geluidsdemper of een mes in de keel/nek om daarna de resterende vijanden (als ze me gespot hadden) te trakteren op een extra oog in hun voorhoofd. Qua stealth kroop ik als een kat op zoek naar haar prooi door het hoge gras, school ik achter muurtjes of deuren of sloop ik zo dicht als ik kon, om daarna genadeloos toe te slaan.  Werd ik toch betrapt, dan greep ik een tegenstander vast en gebruikte ik die als menselijk schild om de kogels die voor mij bedoeld waren op te vangen.

Andere koek waren tegenstanders met honden. Deze vingen immers mijn geur op konden zodoende mijn spoor volgen. Hen trachtte ik af te leiden door voortdurend in beweging te blijven, door water te waden indien mogelijk of door een steen/fles de andere kant op te gooien. Met wat geluk was dat voldoende om hen op het verkeerde spoor te zetten, met wat ongeluk betekende dat ofwel mijn einde of wat hen betreft een bijl in de schedel. Iets wat ik als hondenliefhebber absoluut niet leuk vond trouwens, maar bon, het was uit zelfverdediging.

Elke speler zal een andere ervaring hebben op het vlak van combat.

Wat dan met de Infected? Die komen in alle dodelijke maten en gewichten, en waren bij momenten een dikke pain in my ass. Als je ze ziet komen, kan je nog anticiperen, maar neem nu de Stalkers die zie je snel even opduiken en weer wegritsen waardoor je onmogelijk kan inschatten van waar ze je zullen aanvallen. Uiteraard dan nog eens in de donkerste gebouwen, terwijl andere Infected met hun geluiden mijn hoofd helemaal zot maakten. Mijn tip? Hou je zaklamp in de buurt en je shotgun altijd schietklaar.

Hou je zaklamp in de buurt en je shotgun altijd schietklaar.

...die voor iedereen anders zal zijn

Maar het leukst van al is dat elk gevecht anders is, afhankelijk van de aanpak waarvoor jij zelf kiest. Sluipen door het hoge gras is geen garantie dat je niet zal opgemerkt worden. Jij zal misschien andere wapens en gadgets gebruiken dan ik? Of misschien zal jij je skills op geheel andere wijze inzetten dan ik dat deed? Of misschien vertrouw jij volledig op de luistermodus (R1) om je tactiek te plannen? Of misschien ben jij helemaal geen stealth-fanaat en pak je het aan als een vrouwelijke Rambo? Alles kan, en alles is toegestaan, wat ervoor zorgt dat elke speler een andere ervaring zal hebben op het vlak van combat.

Weet echter dat een gevecht zo kan omslaan waardoor jij niet langer de jager bent, maar plots de prooi wordt, en je dus je tactiek helemaal moet omgooien. Dan is het misschien geen slecht idee om twee groepen tegen mekaar op te zetten, waarna je ofwel zelf op de vlucht slaat (wat geen schande is) of plots minder tegenstanders hebt. 

Ook al reisde ik het merendeel van de tijd alleen, toch kreeg ik op tijd en stond hulp van vrienden. Echte hulp, waarmee ik bedoel dat ze actief deelnemen aan de gevechten, me dekking geven of mijn leven redden wanneer ik langs achter aangevallen werd (en dat niet zag aankomen).  Ze hielpen me niet alleen in de strijd maar reikten ook oplossingen aan, verborgen doorgangen en wezen me op tegenstanders in de buurt/verte.

Elk gevecht of elke confrontatie zal anders verlopen.

Uitgebreid crafting systeem

Vallen er loot, collectibles, grondstoffen, onderdelen en pillen te verzamelen in een game? Dan ben ik er zo eentje die elke hoek van de kamer, elke lade en kast, elk verdiep van een gebouw of voertuig onderzoekt om toch maar niets te missen. En in deze game zal je die allemaal meer dan nodig hebben. Met onderdelen kon ik door gebruik te maken van werkbanken mijn wapenarsenaal aanpassen aan mijn speelstijl, net zoals Ellies skills of de vele gadgets/verbeteringen die ik kon craften. Denk hier aan molotovs, explosieve pijlen, rookbommen, enzovoort. Ook hier zal iedere speler dus weer zelf gaan bepalen hoe hij het spel wil spelen. Vergeet ook de handleidingen niet te zoeken waarmee je extra skills kan unlocken. Wat ik hier zeker nog wil meegeven is dat je elk document moet lezen. Heel wat documenten bevatten immers codes, of aanwijzingen waar je codes kan vinden, om kluizen te openen met extra loot.

Emotioneel momentje: Ellie speelt de akoestische versie van A-ha's superhit Take On Me.

Waarom niet

Standaardsituaties

Voor de goede orde, ik ben aan het mierenneuken maar eerlijk is eerlijk… Waar ik het aanvankelijk wat moeilijk mee had waren de standaardsituaties die je zo vaak in games tegenkomt. Een deur die gesloten is, waardoor ik op zoek moest naar een andere doorgang. Een generator die zonder benzine valt, en ik achter benzine moest. Een machine of poort die stroom nodig had, waardoor ik een elektriciteitskabel moest zoeken. Een hendel die afbreekt waardoor ik, enfin je snapt wat ik bedoel.

 
Releasedatum
06/19/2020
Beschikbaar voor
9,0
Reviewscore
User scoreAl 0 stemmen
0

Conclusie van Praga

The Last of Us Part 2 is één grote brok emotie, en dit op alle vlakken. Je mond valt open van verbazing bij zoveel (gedetailleerde) schoonheid, de combat is lekker pittig en uitdagend, en vooral voor iedereen verschillend. De sfeer die de makers creëren door middel van beeld en geluid is dermate adembenemend dat ik er bij momenten kippenvel van kreeg. De WTF-moment(en) deden me letterlijk naar adem happen omdat ik bepaalde gebeurtenissen helemaal niet had zien aankomen. Bij momenten vroeg ik me zelfs af of ik wel de juiste beslissing had genomen, ook al had ik geen andere keuze omdat de ontwikkelaars die keuze reeds voor mij hadden gemaakt. Of, welke keuze zou ik gemaakt hebben als ik zelf de keuze had? The Last of Us Part 2 zorgt voor een spelervaring waar ik me, zelfs dagen nadat ik het had uitgespeeld, bleef afvragen of ik bepaalde zaken anders had moeten aanpakken. Het is zo'n game die letterlijk onder je huid en nagels kruipt, en dagen blijft nazinderen (en nog meer als je ook het origineel hebt gespeeld!).
  • Schitterend verhaal
  • Uitgebreidere gameplay mogelijkheden
  • Uiterst gedetailleerde spelomgevingen
  • Verrassende en creatieve combat die voor iedereen anders is
  • Uitgebreid crafting systeem
  • Diversiteit aan tegenstanders, elk met hun eigen tactieken
  • Sterke personages
  • Gammele besturing bootje
  • In het begin te veel standaardsituaties

3 reacties

Ik speelde de game uit in zo'n 32uur trouwens zo ken je de spelduur ook meteen.

Rating:0

En komt Joél ook aan de beurt als speelbaar character?? of is het puur Ellie heel de game.

Rating:0

No comment :)

Rating:0

Commentaar toevoegen

Log in or to post comments