7,1
User scoreAl 14 stemmen
7,2

Knowledge is Power

De slimste zijn is niet voldoende...

ma 27/11/2017

Eerder dit jaar lanceerde PlayStation met PlayLink een nieuw concept. Met enkele smartphones in de aanslag kan je daarmee PlayStation 4-games spelen zonder dat daar DualShock 4-controllers aan te pas komen. Ideaal voor familieleden of vrienden die niet gewoon zijn van spelend naar het grote scherm te kijken. Het startte vorige zomer met de gratis PlayStation Plus-game That's You!, maar ondertussen werd het aanbod uitgebreid met een select aantal nieuwe titels.

Naast That's You! ondersteunen ook SingStar Celebration, Hidden Agenda en Planet of the Apes: Last Frontier het PlayLink-gebeuren. Ik testte ze allemaal en daarbij kon de een mij beter bekoren dan de ander. Knowledge is Power, is een van de betere. Toch kan ik nu reeds verklappen dat ook Wish Studios' nieuwste met wat negatieve punten te kampen heeft. Getuigen daarvan zijn 9livers Reaper, Sakura, Oij, schredy, pamperke en Carreon.

Digitale Luc Appermont

Waar is de tijd van Buzz! ... Elke speler kreeg een buzzer in de handen gepropt en niet veel later verscheen er een digitale versie van Luc Appermont op het televisiescherm om de spelers allerhande quizvragen uit erg uiteenlopende categorieën voor te schotelen. In dat opzicht is Knowledge is Power niet veel anders. Elke speler dient de bijhorende applicatie voor smartphones te downloaden en daarmee heb je al alle benodigdheden in handen om de gasten op een tof halfuurtje te trakteren. Nog even de smartphones op hetzelfde Wi-Fi netwerk als de PlayStation 4 verbinden, een naam kiezen, een leuk personage selecteren, een selfie nemen met eventueel een gekke bek en er kan gestart worden. Hoera! De buzzers ruimen dus plaats voor de gsm's, al blijft een even vrolijke quizmaster voor de geschikte vragen zorgen. Staat je PlayStation 4 in het Nederlands, dan word je ook in die taal aangesproken. Wel jammer dat de vragenstelling teveel op Nederland is gericht ...

De eerste minuut word je geïntroduceerd in het Knowledge is Power-universum, waarna niet veel later de eerste vier deuren volgen waarboven telkens een thema staat. Via de smartphone kiest elke speler een thema en de deur met het thema dat het vaakst wordt gekozen, wordt betreden. Bij een ex aequo wordt er willekeurig gekozen, terwijl elke speler ook één troefkaart krijgt. Daarmee kan je een thema claimen om zo de anderen een stapje voor te zijn. De eerste meerkeuzevraag is dan een feit en ook hier speelt je gsm een cruciale rol. Daar worden namelijk de vier mogelijke antwoorden gegeven en het is uiteraard de bedoeling dat elke speler het juiste antwoord selecteert. Degenen die hierin falen, krijgen helaas geen punten. Zij die wel het juiste antwoord selecteerden, krijgen uiteraard wel punten. Ben je dan nog eens de snelste, dan krijg je het hoogste aantal punten op je rekening.

Pesterijen

Knowledge is Power gaat niet enkel om kennis, maar draait ook een beetje om geluk. Zo krijgt elke speler enkele powerplays om andere spelers te vertragen. Zo kan je het scherm van een medespeler laten bevriezen, waardoor deze een vijftal keer extra op het antwoord moet tikken. Ook het scherm besmeuren met groene smurrie, bommetjes tevoorschijn toveren of schattige beestjes uit je mouw schudden die letters van antwoorden weg knabbelen, zijn mogelijk. Daarnaast kan je ook extra punten sprokkelen. Zo kan je een discobol inzetten waardoor elke speler met het juiste antwoord dubbele punten krijgt, maar je kan ook gokken op wie het juiste antwoord zal geven. Op die manier krijg je ook het aantal punten dat die ene speler heeft verdiend.

Helaas vertraagt het toewijzen van powerplays aan medespelers de ganse boel. Alles wordt geanimeerd weergegeven, zodat je te zien krijgt wie het op welke speler heeft gemunt. Dat zorgt er op sommige momenten voor dat je meer naar filmpjes kijkt dan dat je daadwerkelijk bezig bent met het beantwoorden van meerkeuzevragen. Het zijn echter niet allemaal meerkeuzevragen. Naast de negen meerkeuzevragen, waarbij je telkens kan kiezen uit vier antwoorden, zijn er ook twee speciale rondes en een finale voorzien. In de ene speciale ronde dien je antwoorden te linken met elkaar, zoals een artiest met de naam van diens band.

De andere speciale ronde draait rond het sorteren van antwoorden in twee groepen, waarbij je bijvoorbeeld gevraagd wordt of de opgegeven antwoorden een specerij of een kruid zijn. En dan rest er uiteraard nog de grote finale. Deze ronde bestaat uit een piramide waarbij de spelers de top dienen te bereiken. Afhankelijk van het aantal bij elkaar gesprokkelde punten begin je hoger of lager op de piramide. En wie het eerst het juiste antwoord geeft, vliegt het snelst omhoog. Het zou de eerste keer niet zijn dat de laatste toch als eerste eindigt ...

01/01/1995
7,1
User scoreAl 14 stemmen
7,2

Knowledge is Power is een leuke game, al heb je de animaties na twee quizzen echt wel gezien. Op die manier ben je langer bezig met het bekijken van animatiefilmpjes dan met het beantwoorden van de vragen. Qua vragen mag je wel rekenen op een pak afwisseling en worden zowat alle onderwerpen aangesneden: van politiek tot games en van sport tot geschiedenis. In een half uurtje per game schaaf je je kennis wat bij, terwijl je geniet van het plagen van anderen en hen gefrustreerd naar hun scherm te zien staren. En dat allemaal voor nog geen 20 euro.
  • PlayLink-feature werkt uitstekend
  • Kort en dus ideaal om tussendoor te spelen
  • Erg veel vragen