Kirby Star Allies

8,8
0

Kirby Star Allies

De beste Kirby-game tot nog toe?

wo 14/03/2018

Ik moet iets bekennen. Stiekem ben ik een grote Kirby-fan. En nee, daar is helemaal niets mis mee! Toen ik jaren geleden mijn eerste Gameboy op zak had, was ‘Kirby’s Dreamland’ een van de games die ik het meest speelde. Door de jaren heen was ik mijn roze vriend wat uit het oog verloren. Dit was niet omdat de liefde bekoeld was, maar omdat mijn focus meer naar de consoles van andere merken ging. Nu, jaren later, was het voor mij een ontzettend blij weerzien en keek ik reikhalzend uit om opnieuw op avontuur te trekken.

Zoals vanouds is het aan Kirby om zijn Dream Land veilig te stellen. Dit keer is dit kleurrijke land ten prooi gevallen aan donkere krachten. Zo komt je in eerste instantie te weten dat oude bekende Koning Dedede opnieuw aan de haal is gegaan met al het voedsel uit zijn kleurrijke land. Makkelijke klus denk je dan, maar al snel blijkt dat er meer aan de hand is. Er is een duistere kracht die zich meester maakt over de koning en zijn inwoners waardoor ze door en door slecht worden. Ook Kirby wordt geraakt door deze donkere harten, maar gelukkig heeft dit een heel ander effect op onze roze bal. Vanaf dat moment beschikt hij over de gave om vijanden te bekeren en ze te laten aansluiten in #TeamKirby. En daar draait het voornamelijk om in deze ‘Star Allies’, want titels hoeven niet altijd ingewikkeld of nietszeggend te zijn.

Kunstmatig dom

Standaard worden deze drie BFF’s aangestuurd door de computer in je strijd tegen de donkere materie. Deze AI doet zijn werk meer dan naar behoren, want bij momenten had ik het gevoel dat het mij wel erg makkelijk gemaakt werd. Ik hoefde maar in de richting van een vijand te bewegen of mijn persoonlijk legertje hakte het schorem in geen tijd in stukjes. Op andere momenten zijn ze dan wel zo dom om bijvoorbeeld onder een draaiend rad te blijven staan. Met als gevolg dat ik plots drie nieuwe vriendjes moest gaan zoeken. Ideaal is dit allemaal zeker niet en het bederft bovenal de spelvreugde bij momenten. Gelukkig is de frustratie meestal van korte duur en heb je in geen tijd een nieuw dreamteam samengesteld om je avontuur verder te zetten. En daar zal je oog in oog komen te staan met bekende en nieuwe bazen. Zo is uiteraard de minder goedgemutste neef van de Sprookjesboom, de appel-gooiende Whispy Woods, weer van de partij!

Samen in de zetel

Wanneer je het gehad hebt met de sporadische fratsen van de kunstmatige intelligentie, kan je natuurlijk ook enkele echte vrienden opbellen om gezellig samen in de zetel Dream Land en omstreken te redden van de ondergang. En daar schittert ‘Kirby Star Allies’ het meest van allemaal. Het is ontzettend makkelijk om een extra speler in het spel te laten springen. Koppel de joy-cons los van de console en je hebt meteen twee controllers waarmee je de vijanden een kopje kleiner kan maken. Het is duidelijk dat ontwikkelaar HAL Laboratory hoog heeft ingezet op het samenbrengen van vrienden om dit avontuur tot een goed einde te brengen. En dat is hen wonderwel gelukt. Alleen jammer dat er geen online multiplayer is toegevoegd.

Combineren naar hartenlust

De gameplay zelf is 100% Kirby. Onder het felgekleurde en prachtig vormgegeven jasje zit bij momenten een diepgaande game. Dit komt hoofdzakelijk door het feit dat je bewust moet kiezen tussen welke vijanden je rekruteert en welke je ongenadig afmaakt. Iedere vijand heeft namelijk specifieke krachten. Sommigen kennen we uit voorgaande Kirby-games, zoals de jojo, water- en vrieskracht. Nieuw is onder andere de Artist. Hiermee krijg je een verfkwast in handen waarmee je jouw vijanden omver kan schilderen. En als je geluk hebt, bots je ook nog eens op en schilderdoek waaruit je sterren of eten kan schilderen. En daar houdt het plezier niet op.

De gameplay zelf is 100 procent Kirby!

Zo wordt het pas echt leuk wanneer je al deze verschillende krachten begin te combineren. Dit doe je niet alleen om sterker in je schoenen te staan, maar ook om op speciale plekken te raken of om puzzels op te lossen. Zo kwam ik een bom tegen die met een touw omhoog gehouden werd. Als ik het touw met een zwaard afsneed, viel de bom gewoon op de grond. Maar wanneer ik mijn zwaard opwaardeerde met de vuurkracht, sneed ik het touw door én transformeerde ik dit in een aangestoken lont. Met een luide knal als gevolg én een nieuwe doorgang naar een extra ruimte. In deze ruimtes vind je meestal extra eten, sterren of puzzelstukjes die her en der over de levels verstopt zitten.

In een klein stationnetje

En dan heb ik het nog niet gehad over de nieuwe Friend Abilities die hun opwachting maken. Om deze te activeren moet je met je 3 vrienden op een speciaal platform gaan staan waarna onze bende transformeert in een menselijke brug, een losgeslagen bal of zelfs een heuse trein. Deze laatste is veruit mijn favoriet. Niet omdat Kirby als locomotief een geweldig hoedje op krijgt, maar omdat je letterlijk de muren op en door kan lopen. Deze Friend Abilities zorgen er ook voor dat het bij momenten gezapige tempo wordt opgedreven. Er zijn trouwens nog andere abilities te ontdekken doorheen het spel, maar dat laat ik aan jullie op te ontdekken.

Het zit hem in de details

Zoals ik eerder al even aanhaalde ziet ‘Kirby Star Allies’ er visueel uit als een snoepje. De omgevingen zijn verzorgd, ontzettend mooi en vooral kleurrijk weergegeven. De game draait ook erg soepel, zelfs in handheldmodus. Ook wanneer er erg veel actie in beeld is. Dit alles onder begeleiding van vrolijke deuntjes en de welgekende geluidseffecten. Ook werd er gelet op de details. Wanneer Kirby het water instapt, zal hij eerst ronddrijven in een zwemband. Al je dan onder water duikt, gaat de muziek doffer klinken waardoor je jezelf echt onder water waant. Dit zijn details waar ik persoonlijk erg blij van word.

Net niet perfect

Heeft HAL Laboraty dan de perfecte game uit zijn mouw geschud? Ze komen er wat mij betreft erg dichtbij. De verhaalmodus is bijvoorbeeld aan de korte kant. Op een 4 -tal uur was ik er al doorheen. Maar wil je alle puzzelstukjes vinden en speciale levels vrijspelen, mag je hier toch nog enkele uren bijtellen. Daarnaast zijn er nog enkele minigames aanwezig om de levensduur te verlengen. Zo kan je bijvoorbeeld competitief bomen kappen of om ter verst een baseball wegslaan. Niets wereldschokkends, maar wel een leuke extra. Ook vond ik de gevechten bij momenten erg makkelijk. Dit komt voornamelijk doordat ik tegen het einde van het verhaal goed doorhad welke vrienden het beste bij mijn speelstijl paste. Na maximaal 2 keer proberen had ik de bazen wel verslagen.

16/03/2018
8,8
0

Kirby maakt met ‘Star Allies’ een erg geslaagd debuut op Nintendo’s jongste console. De gameplay is zoals je die kan en mag verwachten: heerlijk opgewekt, kleurrijk en niet aartsmoeilijk. Grootste troef is absoluut de mogelijkheid om met maximaal 4 spelers samen te spelen. Jammer genoeg helde de balans naar mijn aanvoelen bij momenten iets te hard over naar te makkelijk. Dit is te wijten aan het feit dat je AI-vrienden met veel plezier het vuile werk opknappen voor jou. Maar laat je niet afschrikken door deze negatieve puntjes. Ik heb ontzettend veel plezier beleefd aan mijn tijd met mijn grote roze vriend. En dat met een grote smile op mijn gezicht. Van het begin tot het einde.
  • Fantastisch Kirby-plezier
  • Samen spelen met vrienden
  • Feel good-sfeertje