Kirby Fighters 2

7,0
0

Kirby Fighters 2

Verrassing! Als een donderslag bij blauwe hemel was ie daar: Kirby Fighters 2. Zo snel als hij verscheen op de Nintendo eShop, verdween hij weer, om de dag erna officieel uitgebracht te worden. Wie is Kirby Fighters 2? Waar komt hij vandaan? En wat drijft hem?

Hoewel Kirby niet de prestige heeft van andere grote Nintendo mascottes als Mario of Link, gaat deze roze bol al aardig lang mee in de video game wereld met zijn eigen pretentieloze, maar leuke platformers. Zonder waarschuwing komt Nintendo nu op de proppen met een vervolg op de 3DS-game Kirby Fighters Deluxe, op zijn beurt een soort spin-off van Kirby: Triple Deluxe. Het lijkt bijna alsof Nintendo zich een beetje schaamt voor deze titel, want de release is gekomen en gegaan zonder veel toeters en bellen, op enkel Tweets na. Heeft Kirby Fighters 2 dan zo weinig te bieden?

Smash light

In feite hangt dat grotendeels af van je verwachtingen. Je vecht twee tegen twee. Op het 2D speelveld zijn allerlei platformen verspreid en verschijnen er willekeurige voorwerpen en soms obstakels. Naast aanvallen kan je springen, verdedigen, en vastgrijpen (in Kirbys geval vaak met zijn tong).
Het is meteen duidelijk dat dit een Super Smash Bros. kloon is met een Kirby skin overheen geplakt. In feite zelfs nog iets minder dan een kloon, want het gaat om een vereenvoudigde kopie met minder personages, aangezien de meeste Kirby zelf zijn in een andere vorm. Dat betekent dat je de fun factor van Smash wel krijgt, maar originaliteit lijkt er weinig te bespeuren. Is er dan tenminste wel enige uitdaging?

Feesthoedje

Het roster bestaat uit personages uit de Kirby games, maar dit zijn echter voornamelijk verschillende Kirbys met telkens een ander wapen (en bijpassende hoed), waaronder Wrestler Kirby, Yoyo Kirby en Staff Kirby. In het begin heb je enkel de keuze uit drie Kirbys en Bandana Waddle Dee als je partner, maar uiteraard zijn er nog veel meer personages vrij te spelen.

Sommige stages hebben extra obstakels, zoals een robot wiens handen in het rond maaien of een trein die passeert.

Met hun eigen, unieke wapens zijn allerlei eenvoudige combo’s uit te voeren. Zo kan je met Bomb Kirby bommen gooien, rollen of plaatsen. Sword Kirby kan spin attacks uitvoeren, steken en hakken. Hoewel de combat minder diepgaand is dan die van Super Smash Bros., is er genoeg variatie tussen de diverse Kirbys om te experimenteren en je interesse een tijd vast te houden. Tenslotte speelt Wrestler Kirby, met zijn focus op vastgrijpen, heel anders dan Yoyo Kirby, die meer ranged te werk gaat. Om hun moves perfect onder controle te krijgen is enige oefening nodig. Desondanks speelt het geheel een stuk makkelijker dan de originele Super Smash Bros en ligt de drempel dus ook lager voor beginners en kinderen.

Er zijn verschillende stages, en gelukkig zijn deze vaak meer dan gewoon een mooi achtergrondplaatje. Sommige stages hebben extra obstakels, zoals een robot wiens handen in het rond maaien of een trein die passeert en je kan pletten als je niet uitkijkt. Alle gevechten leveren je Fighter Points op die uiteindelijk je level verhogen. Via (onder andere) deze weg speel je nieuwe personages, voorwerpen, muziek en stages vrij. Vooral fijn voor de completionists die elke bonus eruit geperst moeten hebben.

Top van de toren

Als je alleen speelt, is het logisch dat je veel tijd gaat doorbrengen in de verhaalmodus. Ondanks die benaming is er niet bijzonder veel plot, maar dat zal niemand verbazen. Hier is het de bedoeling om je een weg te vechten doorheen een toren om Meta Knight en King Dedede uit te dagen. Samen met een teamgenoot (een andere speler of een personage bestuurd door de computer) vecht je tegen twee computervijanden per match. Elk level bestaat uit een specifiek aantal gevechten, oftewel verdiepingen, die je moet overwinnen. Na elk gevecht kan je uit een reeks items één kiezen om je klim te vergemakkelijken. Deze gaan van items die de kracht verhogen van jou en je maatje tegen eindbazen, items waardoor je charge attacks sneller laden, tot eten dat gewoon je gezondheid aanvult.

Story Mode is veruit de interessantste modus.

Na genoeg matches bereik je de top van het level waar een tussenbaas op je te wachten staat, zoals Whispy Woods. Uiteraard wordt het spel alsmaar moeilijker naarmate je dichter en dichter komt bij de twee eindbazen, en het aantal verdiepingen waar je je moet doorworstelen per level neemt ook toe. Je kan telkens maar één keer per level je vechter kiezen, aan het begin, dus later in het spel kan je het snel lastig krijgen als je een minder goede keuze hebt gemaakt voor je 50 verdiepingen te lijf moet gaan.

Story Mode is veruit de interessantste modus, maar zeker niet de enige. In Battle Mode kan je gevechten spelen, met je vrienden/aartsrivalen/familieleden of computer gestuurde personages in één tegen één of twee tegen twee matches. Online moet je het samen met een andere speler opnemen tegen twee andere spelers. Soms duurt het enkele minuten om genoeg spelers te vinden, maar er zijn gelukkig geen tergend lange wachttijden tussen gevechten. Wat hier wel eens kan irriteren, is enige lag. In Single Handed Mode baan je je helemaal alleen een weg door een negental gevechten. Je gezondheid wordt na elke match weer aangevuld, met de bedoeling om elke match zo snel mogelijk te winnen. Dus eerder een Time Trial.

03/16/2018
7,0
0

Voor de goedkope prijs van 20 euro krijg je een aangenaam potje knokken dat echter vooral Kirby fans zal aanspreken. Wie meer uitdaging zoekt, kan het beter bij de echte Super Smash Bros. houden. Niettemin is Kirby Fighters 2 een goede optie als je een klein budget hebt of niets meer dan een casual co-op brawler zoekt.

• Story Mode houd je het langst zoet
  • Casual potje vechten met vereenvoudigde combat
  • Local co-op