Kirby’s Extra Epic Yarn

7,5
0

Kirby’s Extra Epic Yarn

"Nintendo bewijst dat een acht jaar oude game mooi oud kan worden"

wo 13/03/2019

Dat de Nintendo 2DS en 3DS de laatste jaren minderbedeeld zijn op vlak van games is betreurenswaardig. Maar het is zeker geen verrassing door het onwaarschijnlijke succes van de Switch. Wanneer er dan überhaupt een game op Nintendo’s oudste handheldconsole verschijnt, moet dat zeker gevierd worden. Ook al gaat het om een remake/remaster van een acht jaar oude game.

Kirby’s Epic Yarn verscheen in februari 2011 voor de Nintendo Wii. De game werd destijds ontzettend goed onthaald, mede omdat er toen gekozen werd voor een atypische stijl. De hele wereld was eigenlijk een soort lappendeken waar vijanden en obstakels, net als Kirby, gemaakt waren uit wol. Deze stijl werd destijds zo goed onthaald, dat ook Yoshi een wollige make-over kreeg in Yoshi’s Woolly World op de Wii U. Maar genoeg over het verleden, over naar de orde van de dag.

Schattigheid troef

In Kirby’s Extra Epic Yarn ga je met Kirby op avontuur naar Patch Land. Hier ontmoet hij Prince Fluff die hem vraagt om zijn geliefde land te redden van de tovenaar Yin-Yarn, en zo de zeven delen van Patch Land met elkaar te herenigen. Zoals we dat gewend zijn van alle voorgaande Kirby-games stelt het verhaal op zich dus opnieuw niet heel erg veel voor. Deze games moeten het voornamelijk hebben van de schattigheid waarbij alles wordt voorgesteld.

Nintendo bewijst dat een acht jaar oude game mooi oud kan worden.

Kirby ziet er niet alleen schattig uit, maar de hele wereld straalt een soort roze gloed uit waarvan je alleen maar blij kan worden. De hele wereld ziet eruit als een gezellig lappendeken waarop je verschillende verborgen elementen kan laten bewegen of verplaatsen. Je kunt op bepaalde momenten zelfs achter de stof kruipen waardoor je een bolletje achter het doek ziet bewegen. Dat de game standaard nooit écht uitdagend of lang is, past ook perfect in de traditie.

Duivel met stekelballen

Voor wie wél een uitdaging zoekt heb ik trouwens goed nieuws. De ontwikkelaars hebben ervoor gekozen om een extra moeilijkheidsgraad toe te voegen: de Devilish Mode. Bij de start van elk level krijg je de keuze in welke moeilijkheidsgraad je wil spelen. Wanneer je voor de Devilish-modus kiest, krijgt onze roze vriend het gezelschap van een vliegende duivel.

Deze kwelgeest laat je nooit echt met rust tijdens het doorlopen van het level en bestookt je constant met stekelige ballen. Wanneer je meer dan vijf keer in aanraking komt met deze stekelballen, is het over en uit en mag je opnieuw beginnen. Het vervelende aan deze kwelduivel is dat je hem nooit helemaal kan verslaan. Je kunt hem tijdelijk het zwijgen opleggen, maar hij komt hoe dan ook terug tevoorschijn.

Extra hoedjes

Kirby kennen we voornamelijk als multifunctionele stofzuiger die zijn vijanden opzuigt. In deze setting kan hij deze kracht niet gebruiken, want een bolletje wol kan moeilijk dingen opzuigen natuurlijk. Daarom maakt Kirby in eerste instantie gebruik van zijn uit garen gemaakte lasso. Naarmate je enkele levels verder bent, maakt je kennis met een andere nieuwigheid: de Yarn Hats.

Het downscalen heeft als resultaat dat de game er een pak minder strak uitziet.

Deze hoedjes, die je kunt afnemen van vijanden of je in het midden van een level worden aangeboden door Prince Fluff, geven je extra krachten. Zo kan je in een kleine tornado veranderen, kan je bolletjes garen maken om ze naar vijanden te gooien of kan je zelfs zwaardvechten. Deze toevoeging zorgt er echter voor dat de game algemeen genomen er makkelijker op wordt. Maar je kunt er gelukkig ook voor kiezen om deze Yarn Hats weg te gooien en old skool verder te spelen.

Extra minigames

Naast de eerder genoemde Devilish mode zijn er nog twee extra’s terug te vinden in de vorm van minigames. De eerste minigame, Dedede Gogogo, doet dienst als speedrunner waarin King Dedede logischerwijs de hoofdrol speelt. Hierin moet je zo snel als mogelijk door een level lopen terwijl je over, onder of door obstakels gaat.

In de tweede minigame, Slash and Bead, staat Meta Knight in de schijnwerpers. Hij vliegt door de verschillende levels, die je ook eerst moet vrijspelen in de Story Mode, terwijl hij speciale ringen moet verzamelen.

Deze minigames blijken in praktijk een pak minder interessant door de zeer repetitieve opzet, maar zijn hoe dan ook een geinige toevoeging door het hoge pick-up-and-play gehalte. Tot slot is er ook de toevoeging van Amiibo ondersteuning.

Een (beetje) een gemiste kans

Dat Nintendo ervoor gekozen heeft om Kirby’s Extra Epic Yarn naar de 3DS te porten en niet naar de op dit moment succesvollere Switch, zal veel gamers zich in de haren doen krabben. Toch is het op een of andere manier een logische keuze geweest, al zal die waarschijnlijk voornamelijk technisch van aard zijn. Een game downscalen op vlak van resolutie zou namelijk makkelijker moeten zijn dan het upscalen, waar bij deze laatste alle textures opnieuw opgebouwd zouden moeten worden.

Het downscalen heeft ook als resultaat dat de game er een pak minder strak uitziet. Het lijkt alsof er een soort waas over de game ligt. Bovendien ondersteunt deze titel geen 3D! Ook de initiële co-op werd geschrapt omdat het niet mogelijk is om met twee spelers op een DS-console te spelen. Iets wat op de Switch uiteraard wél mogelijk is. Dat de ontwikkelaars dan wel moeite gestoken hebben om de hierboven beschreven extra’s toe te voegen, laat op deze manier een wrange nasmaak na en geeft de indruk dat de kans gemist werd om van Kirby’s Extra Epic Yarn een échte klassieker te maken.

08/03/2019
7,5
0

Kirby’s Extra Epic Yarn zorgt voor een zeer mooi sluitstuk van het gigantisch succesvolle (3)DS-platform. Nintendo bewijst dat een acht jaar oude game mooi oud kan worden en dat de gameplay perfect overeind kan blijven. Het resultaat is een ontzettend leuke platformer die het verdient om door zoveel mogelijk mensen gespeeld wordt. Het is dan ook jammer dan deze game niet op de Switch verschijnt. Moet je voor deze game een 3DS of 2DS in huis halen? Neen. Maar het is wel dé reden om je vergeten handheld nog eens van onder het stof te halen!
  • Fantastische platformer
  • Schattige sfeer
  • Devilish-mode extra uitdaging