Kingdoms of Amalur: Re-Reckoning

7,0
0

Kingdoms of Amalur: Re-Reckoning

Nog voor elke ontwikkelaar met een battle royale of shooter op de proppen kwam, was het action-RPG-genre ferm in trek. Hoewel Bethesda’s Skyrim ondertussen meerdere keren opnieuw werd uitgebracht op verschillende platformen (de game is net nog niet speelbaar op onze microgolf…) was het vooral uitkijken naar de remaster van Kingdoms of Amalur: Reckoning. De game deed het in 2012 bijlange niet slecht, dus we waren benieuwd wat dat, welgeteld acht jaar later, zou geven.

Op (her)ontdekking

Wie nog nooit van Kingdoms of Amalur: Reckoning heeft gehoord, zal aan Re-Reckoning een vette kluif hebben. De action-RPG zag in 2012 het daglicht op pc en de vorige generatie consoles, en wist te charmeren met niet alleen een grote kaart, een uitgebreid levelsysteem en gameplay (dat kortweg kon worden omschreven als een gezonde mix van Fable met Skryim) maar ook diens lore.

Het verhaal draait rond jouw eigen aangemaakte personage, gezegend met de kracht om de toekomst te herschrijven en zo iedereens lot te veranderen. Een lot dat normaliter vanaf je geboorte in steen staat gebeiteld en enkel door Fateweavers kan worden onthuld.

De verschillende rassen die de game rijk is, hebben elk hun achtergrond en natuurlijk ook bijhorende quests voor jou om te vervullen. Allen willen ze beroep doen op jouw krachten en gelukkig voor jou heb je tijd genoeg om slechteriken - die jouw krachten als een gevaar voor hun snode plannen aanzien – uit te schakelen én je zelfs bezig te houden met zijmissies.

En laat ons eerlijk zijn: alleen op die manier krijg je voldoende lore mee én voorzie je je personage van de nodige upgrades via het XP-levelsysteem. Of je dan beslist je volledig op magie te richten of van je personage een echte Hulk te maken; die keuze is aan jou. En ja, je kan zelfs zover gaan en alle NPC’s afslachten en je playthrough extreem moeilijk maken, zoveel vrijheid heb je dus…

My name is…

Zoals vermeld schuilt er achter Kingdoms of Amalur: Reckoning niet alleen een diepgaand verhaal, maar blinkt de action-RPG ook uit in zijn genre door de verschillende gameplay-elementen die de game rijk is. Zo stopt het niet bij het aanmaken van je eigen personage, waar we eerlijkheidshalve moeten toegeven dat een keuze uit ras best wel meer mogelijkheden mocht bieden qua uiterlijk, maar gaat men veel verder.

Los van de titel is er amper verschil te merken met het origineel uit 2012.

Zo biedt het levelsysteem enorm veel mogelijkheden en geeft men bij het stijgen in rang ook telkens de mogelijkheid je eigen toekomst aan te passen. Wou je een echte bruut worden en lag je focus eerst op het uitbouwen van een personage dat grote zwaarden kan hanteren en combo’s op het slagveld weet uit te voeren, dan hang je daar niet aan vast. Het is perfect mogelijk later in de game nog altijd je magiër skills te upgraden of van pickpocketting je nieuwe beroep te maken. De mogelijkheden zijn legio en met Re-Reckoning vallen ook bepaalde levelrestricties bij gebieden weg en zorgt een extra moeilijkheidsgraad voor verbetering.

Fate

Elke skillset heeft een eigen manier van spelen en pas door ze allemaal een kans te geven, zal je te weten komen hoe je het lot van je personage zal bepalen. In Kingdoms of Amalur: Reckoning hoef je echter geen moeilijke gameplay te verwachten: met een zwaard, schild en pijl en boog kom je al heel ver. Tel daar nog eens je speciale krachten bovenop waarbij je in slowmotion alle vijanden van de nodige muilperen kan voorzien om ze vervolgens met een kleine QTE uit te schakelen en dan weet je dat de tijd zal voorbijvliegen.

Bij deze heruitgave van Kingdoms of Amalur: Reckoning ziten alle eerder verschenen uitbreidingen inbegrepen.

De game focust zich ook vaak op stealth. Bepaalde missies kan je aangaan door via de voordeur alle vijanden te trotseren (en hopen dat je net voldoende potions bij je hebt om je leven én mana bij te vullen), maar vaak wordt de nadruk gelegd op het sluipen en je tegenstanders verrassen. Met een aangepaste skillset zullen vijanden je nooit zien aankomen en kan je ze zonder moeite met één druk op de knop uitschakelen. Lukt een bepaalde strategie niet meteen, let dan wel op dat je op tijd de game opslaat. De autosaves zijn niet op alle momenten actief, wat wel eens lastig kan worden bij een lange quest…

DLC inbegrepen

Je zal het misschien niet meteen door hebben, maar bij deze heruitgave van Kingdoms of Amalur: Reckoning ziten alle eerder verschenen uitbreidingen inbegrepen. Hier wordt niet mee opgeschept bij het opstarten van een ‘new game’, integendeel, de extra quests (waaronder Teeth of Naros) zijn terug te vinden in het menu en activeerbaar, waardoor je in alle vrijheid nog meer keuze krijgt naar welke gebieden van de gigantische kaart je wil naartoe trekken. Het loont dat de extra content zo verweven wordt met het basisverhaal. Hierdoor zal je ook meer de neiging krijgen alles als één geheel te ontdekken.

Re-remaster of toch niet?

Het grootste struikelblok bij Kingdoms of Amalur: Re-Reckoning is dat er, los van de titel, amper verschil te merken is in vergelijking met de game die we in 2012 voorgeschoteld kregen. Er zijn geen inhoudelijke zaken aangepast en los van de DLC die nu in de prijs is inbegrepen, blijft 40 euro veel geld voor een remaster. Die term past eerlijk gezegd ook niet bij de game, want grafisch ziet de titel er niet beter uit dan acht jaar geleden en ook de bugs en glitches die we toen opmerkten, zijn nog steeds aanwezig. Reken dan nog eens de lange laadtijden erbij - waarbij het laadscherm vaak nog zichtbaar is, maar de personages al aan het spreken zijn – en dan kan je simpelweg van een gewone ‘port’ spreken.

09/08/2020
7,0
0

Conclusie van Johan

In tijden waarbij de ene gamerelease de andere opvolgt, komt THQ Nordic op de proppen met Kingdoms of Amalur: Re-Reckoning, een action-RPG die nog steeds tot de absolute top behoort. Ideaal voor liefhebbers die hem in 2012 hebben gemist, minder aan te raden aan wie de game nog liggen heeft voor pc, Xbox 360 of PS3.

• Lore blijft fantastisch
  • Uitgebreid levelsysteem
  • DLC inbegrepen