8,5
9,0

Kingdom Hearts III

"Kingdom Hearts III draait de spektakelknop helemaal open"

do 24/01/2019
Gereviewed door Praga

Nee, Disney-fans, Square Enix is jullie niet vergeten. Dat we sinds Kingdom Hearts 2 al ruim dertien jaar zitten te wachten op een honderd procent-sequel? “Oops, gewoon te druk met de Final Fantasy-games”, luidt de officieuze uitleg. Na maar liefst tien (!) spin-offs en HD-remasters volgt dan eindelijk het sluitstuk van de Xehanort-saga waar de fans al die tijd al naar uitgekeken hebben. Of hoe de kracht van liefde en vriendschap Disney-gewijs alles overwint. Toch?

Kingdom Hearts III pikt de draad richting conclusie eindelijk weer op. Waar zaten we weer? Oh juist. Sora wordt opnieuw vergezeld door Donald en Goofy  in zijn zoektocht naar verloren krachten en herinneringen, maar niet in het minst de zeven verloren gewaande Guardians of Light, allemaal potentiële ‘Keyblade Wielders’. Aqua, Terra en Ventus hebben  daarbij de hoogste prioriteit. Sora en co. krijgen de assistentie van King Mickey en Riku, om zo onder leiding van tovenaar Master Yen Sid de duistere Organisation XIII en leider Xehanort van antwoord te dienen.

Een gat van dertien jaar...

Een gat van dertien jaar is niet niks. De nieuwe generatie gamers die deel II niet speelde, dreigt even weg te zinken in een soep van (sub)verhaallijnen en personages die ergens wel een kleine rol opeisen. We gaan er dan ook vanuit dat Square Enix daarom in het begin van de game bijzonder spaarzaam is met details. Op die manier kunnen ook nieuwelingen genieten van de vele tussenfilmpjes die het verhaal aan elkaar breien en je de rijke wereld binnentrekken met zijn heel diverse Disneywerelden. Het is alleen jammer dat het verhaal vrij laat in de game in een stroomversnelling komt te zitten, maar uiteindelijk vallen alle puzzelstukjes in elkaar. Daardoor blijf je als speler aan het einde van de rit voldaan achter.

Content overload

Variatie, dat is het sleutelwoord in deze Kingdom Hearts III. In totaal zal je negen werelden (waarvan eentje uniek voor Kingdom Hearts zelf) kunnen doorkruisen, zijnde: Olympus (Hercules), Twilight Town (Kingdom Hearts), Monstropolis (Monster’s Inc), The Caribbean (Pirates of the Caribbean), 100 Acre Wood (Winnie De Pooh), Kingdom of Corona (Tangled), Toy Box (Toy Story), San Fransokyo (Big Hero 6) en Arendelle (Frozen).

Kingdom Hearts III kan leunen op een rijkgevuld realtime combat-systeem.

Square Enix heeft ogenschijnlijk inspiratie opgedaan bij Super Mario Odyssey. Ook hier doorkruis je een hubwereld van planeet naar planeet. Die is hier wel meer dan zomaar een selectiescherm. Je piloteert een door Chip en Dale gefabriceerd ruimtetuig door een soort zonnestelsel waarin je regelmatig op vijandige aliens en robots botst. Die uit de weg ruimen zal je, net als het opsporen van verborgen schatten, items en upgrades opleveren om je ruimtetuig verder te pimpen.

Gameplay

Square Enix is in elk geval kwistiger met lange tussenfilmpjes dan we in moderne games gewend zijn, maar zeurderig wordt het gelukkig nooit. Ze vormen een aangename break van de nog altijd even hectische gameplay. Aan de kern daarvan is er weinig veranderd. Met de actietoets ram je erop los met je Keyblade. Tijdens lange gevechten kan er dan ook wat duim-moeheid optreden en dat is het enige vlak waarop Kingdom Hearts III een beetje verouderd aanvoelt.

Variatie, dat is het sleutelwoord in deze Kingdom Hearts III.

Daar komt nog bij dat de camera vooral tijdens combat in smalle omgevingen regelmatig veel te close-up gaat en het overzicht bewaren soms een opdracht an sich wordt. Gelukkig leer je daar gaandeweg wel mee opgaan: onoverkomelijk is het dus zeker niet. Nieuw is dat Sora tijdens de actie kan wisselen tussen Keyblades en zo unieke combo’s aan elkaar rijgt. Elk Keyblade heeft ook nog eens een bijhorende transformatie en eigen unieke stijl en dat drijft de variatie op. Gaandeweg heb je zo steeds minder het gevoel dat je hersenloos aan het buttenbashen bent.

Attracties met punch

De gloednieuwe Attraction Flow doet ons de kleine gebreken bijna helemaal vergeten. Die laat je een van de vele beroemde Disney-attracties oproepen bij wijze van speciale aanval. Gaande van de Splash Ride, Big Magic Mountain, Pirate Ship, Mad Tea Cups, tot de Toy Story Shooting Ride. Ze walsen door het strijdgewoel en maken de Heartless en ander gespuis met de grond gelijk. Attraction Flow kan je niet zomaar overal inroepen, maar enkel wanneer je in een horde vijanden een specifiek monster met een groene ring op tijd aan je Keyblade rijgt. Zo blijft de balans tijdens combat overeind.

De gloednieuwe Attraction Flow doet ons de kleine gebreken bijna helemaal vergeten.

Over welke Disney-attractie je kan beschikken, hangt af van de beschikbare ruimte en de wereld waarin je je bevindt. Daardoor voelt de Attraction Flow nooit geforceerd aan. Meer zelfs, de kleurrijke rides overgieten het geheel met een extra flashy Disney-sausje om duimen en vingers bij af te likken. Dat wil niet zeggen dat er geen plaats meer is voor de traditionele summons. Zij heten nu Links en wanneer de nood het hoogst is kan Sora een beroep doen op de diensten van bekende personages als De Kleine Zeemeermin, Wreck-It Ralph, Simba of Stitch: ze staan klaar om vernietigend uit te halen. Bovendien brengen ze elk hun unieke flair naar het slagveld en ook die animaties zijn een lust voor het oog.

Warm wollig gevoel

Kingdom Hearts III kan dus leunen op een rijkgevuld realtime combat-systeem, maar uiteindelijk worden de diehard Disney-fans nog het meest verwend. Het zijn die onverwachte, charmante ontmoetingen met de vele personages waaruit het universum kan putten, die je een warm gevoel bezorgen. Om maar een van de coolste passages uit de game te noemen: het moment waarop je in de Toy Box-wereld landt en Andy’s slaapkamer tot in het detail kan verkennen. Om te verbroederen met Woody, Rex en Buzz Lightyear en uiteindelijk door het slaapkamerraam naar buiten te duikelen om op avontuur te trekken naar de Galaxy Toys-winkel.

Uiteraard word je daar opgewacht door Xehanort, die een aantal speelgoedfiguren voor zijn kar heeft gespannen en er een epische strijd losbarst, waarbij je als Sora in first-person view in de cockpit van een mecha terechtkomt. Of het nu gaat over de hilarisch enthousiaste Rex uit Toy Story, de ontwapenend schattige Winnieh De Pooh of de magische King Mickey zelf: het voelt een beetje als op bezoek gaan bij de beste vrienden uit je kinderjaren.

Geschreven door Marijn Ceulemans

29/01/2019
8,5
9,0

Conclusie van Praga

Kingdom Hearts III bouwt verder op de gameplay zoals we die al kenden, maar draait de spektakelknop helemaal open met zijn Attraction Flow en Links. Zij doen de moeilijk controleerbare camera en het soms eentonige button bashen grotendeels vergeten. Het laatste luik van de Xenohort-saga moet het als vanouds hebben van de rijke voorraad aan complexe Disney-figuren, de ongeziene variatie, de prachtig vormgegeven werelden en de warme ontmoetingen met de helden uit je kindertijd.
  • Links en Attraction Flow kruiden de basisgameplay bij met flashy spektakel
  • Strak vormgegeven werelden die je het filmuniversum insleuren
  • Dat warme gevoel wanneer je Disney-favorieten je pad kruisen