Just Dance 2020

8,0
0

Just Dance 2020

"Just Dance 2020 is gewoon plezant voor iedereen"

wo 04/12/2019

Ubisofts Just Dance-reeks is een vaste waarde in spelletjesland. Reeds jaren releaset Ubisoft jaarlijks een nieuwe Just Dance op de verschillende consoles, een unieke kans voor de John Travolta’s en houten harken onder ons zich ongegeneerd te smijten op de dansvloer. Dat geldt ook voor mij. Joeri Travolta is mijn bijnaam, al denken veel anderen daar onbegrijpelijk anders over…

Als je veel vernieuwing verwacht van elk nieuw spel dat in eenzelfde serie verschijnt, dan ben je bij de Just Dance-franchise aan het verkeerde adres. Ubisoft stopt er af en toe eens een nieuw element in, maar meestal gaat het om iets subtiel. Voor de tiende verjaardag dit jaar gooien ze het over een andere boeg, want Ubisoft introduceert de All Stars-modus. Hierin reist de gekende Just Dance-panda naar tien planeten uit de Just Dance-geschiedenis, inclusief de nodige tussenfilmpjes. Voltooi je hierbij alle liedjes, dan word je verrast met een nieuw dansnummer.

Laat je gaan!

Just Dance 2020 is net zoals zijn voorgangers voor iedereen geschikt. Net als voorgaande jaren is er een speciale sectie voor de kinderen, waarbij dit jaar onder andere Baby Shark de show moet stelen. Die Kids-modus staat hier minstens twee keer per week op, terwijl de zoon van zeven en de dochter van vijfenhalf jaar zich volledig laten gaan. En hoewel zowel de camera, een smartphone als de PlayStation Move-controller worden ondersteund, willen ze toch telkens ‘dat bakje met die gekleurde bol’ in de hand nemen om heen en weer te zwieren. Een gsm laat ik liever achterwege, want die vliegen snel eens uit de hand. En enkel met de camera werken werkt toch niet 100%.

Dat wil niet zeggen dat de optie om met een PlayStation Move-controller te dansen wél voor de volle honderd procent werkt. Als je ongeveer de juiste beweging maakt, of toch op zijn minst iets wat er van ver op lijkt, dan is het wel goed. Zeker in de kids-variant steekt het allemaal zo nauw niet. En dan moet ik met schaamrood op de wangen vertellen dat ik zelden win van de kindjes. De papa heeft andere kwaliteiten, al moeten die blijkbaar wel nog ontdekt worden.

Niet perfect

Hoewel het allemaal niet zo nauw steekt, is Just Dance 2020 voor de perfectionisten toch geen eenvoudig spel. De liedjes kunnen gerangschikt worden naar wens, bijvoorbeeld met hoeveel een liedje te dansen is of op welke moeilijkheidsgraad. En daar merk je een groot verschil tussen de eenvoudige en de erg moeilijke liedjes. Ook hier telt voornamelijk de fun die je met je vrienden of het gezin maakt, dus een paar moves missen hoort er nu eenmaal bij. Wat er ook bijhoort na enkele liedjes: zweetdruppels op het voorhoofd en eventueel op andere plaatsen. Ja, als je een half uur Just Dance speelt, heb je een work-out gehad. En dan ben je nog niet actief geweest in de Sweat-modus. Hier wordt de focus gelegd op het zweten en daarbij krijg je te zien hoeveel calorieën je verbrandt.

Just Dance 2020 heeft na tien jaar eindelijk ook eens een gratis, lokaal liedje toegevoegd aan de erg uitgebreide catalogus: 10.000 luchtballonnen van K3. Just Dance 2020 bevat zelf veertig liedjes, terwijl er honderden andere liedjes via de Unlimited-abonnementsdienst op je staan te wachten. En hoewel ik niet sta te popelen voor betalende diensten, heb ik met twee kindjes in huis die fan zijn wel een jaarlijks abonnement lopen. Kostprijs? 25 euro. Een stuk goedkoper dan de vier euro per maand dus. En daar kan je met liedjes als Prince Ali uit Aladdin en andere Disney-klassiekers zeker niet voor sukkelen.

05/11/2019
8,0
0

Just Dance 2020 voegt niet erg veel nieuwe elementen toe, maar dat is ook nergens voor nodig. Het spel zet je aan het dansen op veertig liedjes en desgewenst kan je dit aantal met enkele honderden andere liedjes uitbreiden via Just Dance Unlimited. Just Dance 2020 mikt op alle mensen, of ze nu gewoon zijn van te gamen of niet. En ook de kleinsten onder ons vinden er hun gading. Mijn kindjes zijn fan (en ik héél stiekem ook wel).
  • Dansen is sportief
  • Leuke liedjes
  • Kinderen zijn grote fans