Just Dance 2014

8,2
0

Just Dance 2014

So you think you can dance?

Dansen en bewegen; het is niet meteen weggelegd voor iedereen, laat staan de hardcore gamer die nog het liefst met een pakje chips en heel wat blikjes Cola uitgestrekt in de zetel ligt. Toch is Ubisoft er indertijd met de Just Dance-franchise in geslaagd jong en oud voor het televisiescherm te krijgen om zich uit te leven. Just Dance is namelijk het partyspel bij uitstek geworden, wat Ubisoft dan ook maar al te graag zo wil houden met Just Dance 2014. Wij trokken alvast ons danspakje aan en stoften de Kinect nog eens af, klaar om het uiterste van onszelf te geven.

Wie voor geen meter kan dansen, maar toch ongestoord graag al eens uit de bol wil gaan, kan zoals elk jaar aan de slag met Ubisofts nieuwste Just Dance-game. Fans en nieuwkomers hoeven echter niet te vrezen dat Just Dance 2014 slechts een update van Just Dance 4 is met enkele nieuwe liedjes. Ubisoft heeft namelijk niet alleen sterk zitten werken aan een next-gen versie - met heel wat interessante vernieuwingen tot gevolg -, maar wist ook nieuwe modi te introduceren voor de huidige generatie consoles. Het concept achter de game blijft echter nog steeds hetzelfde: dansen, dansen en nog eens dansen. En laten we dat nu na al die jaren nog steeds even graag doen.

Who you gonna call?

Aangezien Ubisoft kwaliteit hoog in het vaandel draagt, wilde het dit jaar opnieuw te gekke nummers aan de vele Just Dancers voorschotelen, rekening houdende met de verschillende leeftijdscategorieën. We zijn dan ook tevreden dat Just Dance 2014 propvol hits zit, gaande van Psy's Gentleman, Katy Perry's Roar en heel wat Nicki Minaj-liedjes, tot Ray Parker Jr.'s Ghostbusters. Met meer dan veertig hits in totaal is er met andere woorden voor elk wat wils, zelfs voor mensen die het niet kunnen laten met enkele nummers mee te zingen tijdens het dansen. Een all-time klassieker als Ghostbusters bijvoorbeeld zal door jong en oud zeker meegezongen worden, wat dankzij de karaokemogelijkheden in Just Dance 2014 nogmaals extra punten oplevert wanneer je de teksten netjes kan volgen.

Buiten de toevoeging van karaokemogelijkheden heeft Ubisoft in Just Dance 2014 niks aan het basisconcept veranderd. Na het selecteren van een nummer - in het helaas niet zo overzichtelijke menu - en het innemen van de gewenste positie, start zoals gewoonlijk de muziek waarna het de bedoeling is de bewegingen op het scherm zo correct mogelijk na te bootsen. Naargelang de moeilijkheidsgraad van het gekozen nummer worden de verschillende uit te voeren dansmoves snel of traag door een choreograaf op het scherm getoond en krijg je ook onderaan in beeld kleine hints te zien. Hou je met beiden rekening en oefen je meerdere keren dezelfde liedjes in, dan kan je maximum vijf sterren halen. Lijkt de Kinect bij perfecte bewegingen echter maar een ‘OK' of ‘GOOD' op het scherm te toveren, dan raden we aan de camera eventjes te herkalibreren of te zorgen dat de kamer niet overbelicht is.

Zoals bij elke Just Dance-game heeft men ook in de nieuwste versie het geheel grafisch verzorgd, getuige de vele intro's bij de liedjes die dicht aanleunen bij die van de echte muziekvideo's. Wij waanden ons zo bij David Guetta's She Wolf bijvoorbeeld meteen op Tomorrowland of vonden het dansen van de robot met z'n tweeën enorm geslaagd bij Daft Punk ft. Pharrell Williams' Get Lucky. Naast de standaard choreografieën zijn er ook alternatieve om vrij te spelen, vaak in de vorm van Battles. De meeste moeten echter aangekocht worden als DLC, iets wat spijtig is voor de ware Just Dance-fans die geen centjes digitaal te spenderen hebben.

No sweat no glory

Wie geen geld genoeg op zak heeft om DLC-nummers en variërende choreografieën aan te kopen, kan nog altijd aan de slag met een gekende modus die ook terug zijn opwachting maakt in Just Dance 2014: Just Sweat. Hoewel ook dansen hierin het hoofddoel blijft, maakt het niet uit of je de bewegingen op het scherm correct weet te volgen. Het enige wat telt is in beweging blijven, uithoudingsvermogen kweken en calorieën verbranden. Of dit de ideale methode is, laten we in het midden, maar de gekozen nummers tijdens workouts, pauzes en de cooldown zijn wel prima gekozen om het tempo aan te geven.

Tot voor kort kon dansen reeds met vier tegelijk voor de Kinect, maar met Just Dance 2014 brengt Ubisoft daar nu verandering in. Voor het eerst kan er namelijk ook online gedanst en gebattled worden in de World Dance Floor-modus. Wie wil kan zelfs nog een stapje verder gaan en lid worden van een virtuele danscrew, deelnemen aan tijdelijke events en dansuitdagingen aangaan. Just Dance TV, een reeds bestaand online-aspect, is trouwens ook nog steeds aanwezig. Hierin kunnen Just Dance-fans video's van andere dansers bekijken en delen indien gewenst dankzij Autodance. Met deze functie kunnen eigen moves na elk nummer bekeken worden en kan er aan de hand van de genomen beelden een korte video gemaakt worden om te delen met de wereld.

8,2
0

Conclusie van Anoniem

Wie graag danst voor zijn gameconsole of eens te meer plezier wil beleven met wat vrienden zal dit jaar dankzij Ubisofts Just Dance 2014 zeker terug aan zijn trekken komen. Vooral de gekozen hits blijven de franchise fris houden, terwijl de online multiplayer een welgekomen vernieuwing is. Toch verwachten we na al die jaren net dat tikkeltje meer en zijn DLC-nummers van net geen 3 euro per hit schandalig duur te noemen. Niettemin blijft de Just Dance-franchise dankzij dit nieuwste deel de ster van de dansvloer.

• Opnieuw heel wat topnummers
  • Online-aspect uitgebreid
  • Kostprijs DLC-nummers mocht lager