0

Just Cause 4

"De ontwikkelaars zijn fans van het sandbox-genre en weten perfect wat de Just Cause-fans willen"

ma 10/12/2018
Gereviewed door Ard
1 reacties

Tijdens de Square Enix-showcase op gamescom kreeg ik voor het eerst Just Cause 4 te zien. Gedurende de demo ging er heel wat gegniffel rond in de zaal; het leek erop dat ontwikkelaar Avalanche Studios iedere mogelijke toegeving aan de gamer deed in de vierde telg van de serie. Alles wat de speler in Just Cause 3 leuk vond, werd namelijk uitgebreid en verbeterd en in Just Cause 4 geïmplementeerd.

Bij aanvang van de game word ik gedropt in Solis; een eilandengroep waar kleurrijke fauna en flora hoogtij vieren. Als Rico Rodriguez krijg ik te horen dat ik het tegen een rebellenleger, genaamd de Black Hand, moet opnemen. Deze organisatie valt of staat met het prestigieuze Illapa Project dat ik - uiteraard - moet vernietigen. Laat me meteen met de deur in huis vallen; het verhaal is gewoon een flauw excuus om belachelijk extreme stunts en brutale explosies te hanteren. De missies die je tot de uiteindelijke Illapa Project-missies leiden, hangen eerlijk gezegd weinig tot niet samen. Verwacht je dus niet aan sublieme plottwisten, secundaire verhaallijnen of andere verhalende lekkernijen.

Vliegen en slingeren

Ik herinner me nog dat de speler in de gamescom-demo zich door de wereld verplaatste zonder ook maar één voet aan grond te zetten. Coole racewagens, gepantserde tanks en hippe vliegtuigen werden ingeruild voor een combinatie van parachute, wingsuit en grappling hook. Dit zijn meteen ook drie aspecten uit Just Cause 3 die in de nieuwe telg werden verbeterd en geïntegreerd. Ikzelf speelde de derde telg niet, dus een vergelijking maken met het verleden kan ik niet.

Wat ik wel kan zeggen is dat voorgaande combinatie extreem lekker aanvoelt. Ik zweef naar alle uithoeken van Solis door mijn grappling hook ergens aan vast te klampen, veel snelheid te maken om vervolgens mijn parachute open te trekken en metershoog de lucht in te worden gekatapulteerd. Voertuigen gebruiken voelt gewoonweg minder leuk aan.

Nieuwe troepen verzamelen doe je door de chaosmeter te vullen.

Op mijn hoogste punt druk ik op de driehoekstoets, en ruil ik mijn parachute in voor een wingsuit, waarna ik als een rasechte vleermuis over de wereld heen vlieg. Bij onvoldoende hoogte herhaal ik gewoonweg voorgaande stappen steeds opnieuw. Het is een unieke manier om de wereld te verkennen en naar mijn mening ook stukken leuker dan à la GTA een auto te stelen en daarmee de geasfalteerde wegen te volgen. Naast dit mechanisme werd ook de grappling hook serieus onder handen genomen. Wie herinnert zich niet de grappling hook uit Just Cause 3 waarmee koeien werden omgetoverd tot explosieve methaanbommen? Wel, de grappling hook is terug en weliswaar nog leuker.

Grabbelen is cool

In Just Cause 4 is het namelijk mogelijk drie variaties van de grappling hook aan te passen zoals jij het wil. Zo kan ik twee objecten verbinden waarna een katrol beide naar zich toe trekt. De snelheid waarmee dat gebeurt bepaal je zelf. Wil je dit mechanisme gebruiken als dodelijk wapen en knal je gewoon twee objecten met volle snelheid tegen elkaar? Of ga je voor de subtielere aanpak en gebruik je de grappling hook om peperdure wagens uit een vrachtvliegtuig te trekken met een trager treksysteem? Er bestaat geen twijfel; de grappling hook staat opnieuw centraal in deze game.

In Just Cause 4 is het mogelijk drie variaties van de grappling hook aan te passen zoals jij het wil.

Ikzelf opteerde voor een combinatie van snel opblaasbare ballonnen met een traag katrolsysteem, aangevuld met kleine lanceerbommen. De combinatie was naar mijn mening zodanig geslaagd, dat ik het merendeel van de gevechten mijn wapens gewoonweg links liet liggen om Black Hand-troepen lekker brutaal af te maken met mijn grappling hook. De combinaties zijn eindeloos en creëren steeds nieuwe en unieke tools die altijd wel van pas kan komen. Ook de geliefde Rebel Drops uit Just Cause 3 zijn terug. Opnieuw kan je, onder de naam van Supply Drops, specifieke wapens/objecten/voertuigen bestellen à la carte die vervolgens binnen enkele seconden voor je neus worden geleverd. Je kan tot zeven personages vrijspelen die dergelijke Supply Drops aanleveren. Het doet mij wat denken aan de cheat codes uit GTA III, maar dan zonder knoppencombinaties die voor de rest van je leven in je hoofd blijven spoken.

Extreme weerscondities

Als een volleerde reisbegeleider vergat ik jullie echter één ding te vertellen; het klimaat op Solis is zeer onstabiel. Extreme weercondities maken de chaos in Just Cause 4 compleet. Het gebied wordt namelijk geteisterd door sporadische zandstormen, regenbuien, tornado’s en hevige onweersbuien. Deze weercondities zijn voor Avalanche Studios het échte pronkstuk van de game. Waarom? De dynamische omstandigheden werden namelijk fysisch gemodelleerd waardoor regen en wind zich niet enkel beperken tot natte kleren, maar ook tot fysische omgevingsveranderingen. Brokstukken vliegen van gebouwen, voertuigen worden omvergeblazen en je scheert maar beter geen te hogen toppen als het bliksemt. Ook gevechten worden op dat moment een stuk interessanter. Deze fysieke chaos zou niet mogelijk zijn geweest zonder Avalanches geavanceerde Apex Engine; een staaltje sterk technisch vernuft dat ondanks alles een stabiele frame rate weet te behouden.

Extreme weercondities maken de chaos in Just Cause 4 compleet.

Over chaos gesproken; als Rico is het (naast de verhaallijn) de bedoeling gestaag de frontlinie van jouw warzone uit te breiden naar nieuwe gebieden. Dit doe je door troepen uit te sturen die voor jou zones capteren en bewaken. Nieuwe troepen verzamelen doe je door de chaosmeter te vullen. In tegenstelling tot voorgaande titels heeft de metriek deze keer wel degelijk een doel. Slaag je erin de meter te vullen, dan sluiten nieuwe troepen zich aan bij het verzet. Stunts uitvoeren, Black Hand-infrastructuur vernietigen of wingsuit-opdrachten tot een goed einde brengen; het zijn maar enkele manieren om de meter vol te krijgen.

Schoonheidsfoutjes

De omvang van de game zorgt er uiteraard voor dat er links en rechts een typisch sandbox schoonheidsfoutje in de game sloop. Hier en daar blijf ik ergens vastzitten in de gamewereld, waarna mijn grappling hook redding bracht. Ook weigerden enkele NPC’s in mijn wagen te stappen ondanks mijn frisse adem. Ook grafisch werd er ingeboet; de tussenfilmpjes ogen niet erg mooi en de omgevingen mochten ook iets fijner worden afgewerkt. Er werd duidelijk ingezet op de heerlijke Apex Engine-physics in de game en daar werd het grafische aspect slachtoffer van. Een gastanker perforeren met mijn grappling hook om het ding vervolgens als een biljartbal met echte fysische eigenschappen een hele Black Hand-nederzetting te zien slopen brengt gelukkig snel wat troost...

04/12/2018
8,0
0

Conclusie van Ard

Just Cause 4 werd in elkaar gebokst door een team van getalenteerde en gepassioneerde mensen. De ontwikkelaars zijn liefhebbers van het sandbox-genre en weten perfect wat de Just Cause-fans willen; een wereld waar chaos, plezier en vrijheid centraal staan. De wereld is groter dan ooit, er is meer dan voldoende te ontdekken en de dynamische (weers)modellen zijn van topkwaliteit.
  • Combinatie parachute, wingsuit en grappling hook werkt bijzonder goed
  • Fysische (weer)modellen laten de speler toe de game helemaal anders aan te vatten
  • De grappling hook is retecool