Journey

9,0
0

Journey

Een unieke beleving

Anders dan een heleboel AAA-games weten heel wat indiegames een apart en magisch gevoel los te weken. Zo ook Journey; een game van ontwikkelstudio thatgamecompany die al ruim drie jaar beschikbaar is voor PlayStation 3. Na heel wat wachten kunnen we ook op de PlayStation 4 aan de slag met Journey en eerlijk gezegd is dat geen moment te vroeg.

De geruchten over een PlayStation 4-versie deden al geruime tijd de ronde, maar werden pas een maand of drie geleden bevestigd. Het kunstwerkje van thatgamecompany werd voor de komst naar Sony’s nieuwste console onder handen genomen door ontwikkelstudio Tricky Pixels. Geen remaster of Definitive Edition deze keer, maar een eenvoudige port zonder extra’s en zonder een indrukwekkende grafische update. Of Tricky Pixels hun werk goed heeft gedaan, lees je in deze review.

Reis

Zoals we reeds vermeldden, is de komst van de PS4-versie van Journey geen moment te vroeg op ons afgevuurd, want eerlijk is eerlijk: ondergetekende had de game, ondanks de schitterende commentaren erover en het feit dat het één van de beste PS3-games is, nog nooit gespeeld. Met het schaamrood op de wangen werd er dus op bescheiden wijze een gaatje in de lucht gesprongen toen er een reviewcode in de mailbox te vinden was. Eindelijk zal er geweten zijn waarom Journey zo geprezen wordt. Eindelijk zou er geproefd kunnen worden van het nogal speciale multiplayer-element. Eindelijk zal Journey hier op het televisiescherm tot leven komen.

In Journey word je, in tegenstelling tot het gros van de games, niet bij het handje gehouden. Een tutorial is er niet, want je moet het enkel met wat toetsaanduidingen stellen. Daarnaast moet je geen koeien van letters met een missie op je televisiescherm verwachten. Gesproken dialogen? Vergeet het, ook dit is niet terug te vinden in de game. Wat geschreven verhaallijntjes? Ook dat kan je op je buik schrijven. Wat Journey dan wél bevat? Een naamloos personage, een onduidelijk doel, een heleboel magie en een knap geheel waar je zo goed als onmiddellijk wordt ingezogen. Wie Flower, een andere game van thatgamecompany, gespeeld heeft, weet ongetwijfeld waarover we het hebben.

Verbaasde blik

Bij het opstarten van Journey zie je een personage dat gehuld is in een gewaad. Tot in de verste verte omringd door zand, met een brandende zon achter wat zandbanken. De camera draait en langzaam begin je door het zand te schuifelen. Wat je moet doen, weet je niet, want zoals we reeds zegden, ontbreekt de weergave van een missie. In de verte zie je iets bewegen, wat je ertoe aanzet je naar daar te begeven. De gametitel verschijnt op het scherm, waarna er iets verderop een lichtpuntje is waar te nemen. De nieuwsgierigheid neemt het van je over, waardoor je stap voor stap dichterbij dat interessante punt komt. Het is een lichtgevend symbool dat je een sjaal geeft en je toelaat te springen. Je hebt iets bereikt, zonder te weten wat.

Een unieke en magische belevenis.

Zo gaat het gedurende de kleine twee uur gameplay voort. Zonder te weten wat je eigenlijk moet doen, begeef je je van punt naar punt, waarbij je het einde van de game bereikt nog voor je goed en wel beseft wat je nu eigenlijk hebt doorgemaakt. De gameplay is minimalistisch en het verhaal niet echt duidelijk, maar toch weet de game je te betoveren. De prachtige graphics met indrukwekkende lichteffecten kunnen daar iets mee te maken hebben, maar vooral de rustgevende soundtrack doet zijn duit in het zakje. Niet voor niets kreeg die soundstrack terecht een nominatie voor de Grammy’s van 2013.

Aparte multiplayer

Naast de schitterende single player bevat Journey ook een unieke multiplayer. Tenzij je je internet op je console uitschakelt, kan je er niet voor kiezen andere mensen uit jouw ervaring te weren. Telkens opnieuw zie je een vreemde figuur in hetzelfde gewaad hetzelfde pad als jou bewandelen. Daarbij is het onmogelijk om te weten met wie je ‘aan het spelen’ bent, want een nickname wordt niet weergegeven en een chatfunctie is er niet. Het enige wat je kan doen, is communiceren door middel van vreemde bliepjes. Geen mens die er wijzer van wordt, maar toch heeft ook de multiplayer, die naadloos overvloeit in je single player-ervaring, datzelfde magische gevoel.

Zonder dat je je verstaanbaar kunt uitdrukken, werk je samen met de compleet onbekende speler om doorheen het verhaal te lopen. Samen begeef je je door de snikhete woestijn, maar ook een ijzig koud sneeuwlandschap of een ondergrondse omgeving staat jullie te wachten. Let echter wel op, want begeef je je te ver van de andere speler, dan worden jullie zonder pardon uit elkaars game gesmeten, waardoor je zonder het goed en wel te beseffen plots met iemand anders aan het spelen bent.

Een parel blijft een parel

Hoewel ondergetekende de game ruim drie jaar lang links liet liggen en pas vorige week voor de eerste keer op avontuur trok, kan er wel een vergelijking gemaakt worden met de PlayStation 3-versie. Wie die versie reeds had, krijgt door de Cross-Buy functie zonder extra kosten ook de PlayStation 4-versie. Wie de game pas nu aanschaft, krijgt voor dezelfde prijs dus beide versies, waardoor je je op twee consoles kan laten betoveren.

Grote verschillen moet je echter niet verwachten, want met uitzondering van het grafische geheel werd er helemaal niets veranderd. Het is geen Remaster of geen Definitive Edition waarbij wat DLC werd toegevoegd, maar een ‘eenvoudige’ port waarbij de frames per seconde opgeschroefd werden naar zestig en waarbij wat met de lichteffecten en scherpte van het geheel werd gespeeld. Het woestijnzand ziet er door de glinsterende zandkorrels op PlayStation 3 iets beter uit, maar het personage en de omgevingen zien er door de scherpere lijnen mooier uit op PlayStation 4. We kunnen dus stellen dat ontwikkelstudio Tricky Pixels meer dan goed werk heeft afgeleverd, al verdient natuurlijk thatgamecompany het grote applaus.

9,0
0

Journey doet na meer dan drie jaar identiek hetzelfde op PlayStation 4 dan indertijd op PlayStation 3. Het laat nieuwe spelers na het uitspelen van de game met een gevoel achter dat moeilijk te omschrijven valt. Een unieke belevenis met een gigantische portie magie staan op het menu. Voeg daar een apart multiplayer-element aan toe, waardoor iedereen van deze te korte game zal genieten.
  • Grafisch uitmuntend
  • Soundtrack
  • Magische beleving