r

John Wick: Hex

6,0
0

John Wick: Hex

"Er zit meer denkwerk in deze John Wick: Hex dan schietplezier"

De meest bad-ass superheld van het voorbije decennium heeft niet veel tijd nodig. Een kamer gevuld met een tiental bad guys neemt vaak niet meer dan een minuut in beslag voor John Wick. Pats, boem, knal, even op adem komen. Dit terwijl ik soms langer nodig heb om me te herinneren waar de kerstomaten weeral lagen in de supermarkt. Hex brengt de Baba Yaga voor het eerst op console maar de designkeuze en uiteindelijke game zullen menig fan verrassen.

Waarom Wel?

Wicked

Wat mogen we verwachten van een consolegame met John Wick in de hoofdrol? Velen waaronder ikzelf zouden een harde shooter zien aankomen met een constante actieflow of een meer technische vechtgame met verschillende stijlen. De makers van Hex hebben voor geen van beiden gekozen. Hex is een turn-based strategy game met een donkere cartoonlook die helemaal anders aanvoelt dan het bekijken van een John Wick-film. En toch ook weer niet.

Het verhaal van Hex is een prequel van de eerste film. De gevaarlijke crimineel Hex kidnapt Winston en Charon, twee invloedrijke personen van The High Table die we kennen van de films. John Wick mag een eenpersoonsavontuur op poten zetten om de situatie recht te trekken. Acteurs Ian McShane en Lance Reddick spelen hun filmrollen opnieuw maar van Keanu Reeves is er geen spoor. Wick is doorheen de game een silent protagonist. Qua storytelling en omgevingen voelt alles zeer Wicky aan. De cartoonstijl is een gedurfde keuze maar levert een unieke ervaring en zorgt voor een verse kijk.

Tactische Disco

Mister Wick heeft on screen niet veel tijd nodig om de ene stuntmove na de andere uit z’n kostuum te schudden. In de hersenen van de getrainde moordenaar is een vuurwerk van denkpatronen aan de gang. Hier zet Hex de tijd stil. Je kruipt in de huid van John Wick en kan elke zet perfect plannen en coördineren. Hoe ontsnap je uit de discotheek vol vechtersbazen?

Hoe raken we heelhuids Chinatown door? Ga je schieten en cover zoeken of gaan we met enkele rake trappen voor takedowns? De strategiefactor van Hex ligt hoog want elke move is van levensbelang. Je hebt maar zoveel kogels in je magazijn en zoveel verband voor je wonden. Gelukkig is een leeg pistool nog steeds perfect te werpen. Lekkere finishing move, John.

Hex is denken, plannen en uitvoeren.

Hex is denken, plannen en uitvoeren. Die planning begint nog voor de missie start wanneer je tactisch moet beslissen waar je jouw EHBO gaat plaatsen. Je dient steeds de omgeving te analyseren, en de verschillende dreigingen te lokaliseren. Dan kan je beslissen waar je eerst op gaat reageren. Aan de hand van een timebar krijg je informatie of jouw acties tijdig voor een oplossing zorgen of niet.

Kan je de tegenstander neerhalen voor hij jou in het hoofd schiet? Kan je tijdig wegduiken en heb je genoeg ruimte om te herladen? Het leukste deel komt wanneer je een missie van ongeveer twintig minuten hebt afgewerkt. Dan krijg je de optie om jouw werk in een cinematische cutscene in “real time” te bekijken. Dit is een scène van hoogstens drie minuten en dit kan wél dat filmische gevoel geven.

Waarom Niet?

Basic Tactics

De cartoonstijl van Hex is een leuke toets maar laat te veel steken vallen om lang verrassend te werken. Grafisch is alles zeer basic en ongedetailleerd. Ook de opties die je in combat kan gebruiken heb je allemaal snel gezien. Naast schieten en enkele melee attacks is er zeer weinig te bedenken. Neem hierbij dat het allemaal best clunky aanvoelt en een deel van het spelplezier wordt snel afgeremd. Soms wordt Hex té onoverzichtelijk dankzij vijanden die ineens in je rug opduiken of bevoorradingen die toch wel schaars te noemen zijn.

De cartoonstijl van Hex is een leuke toets maar laat te veel steken vallen.

De cinematische filmpjes die je krijgt wanneer je een level hebt voltooid zijn een prachtig idee. Het is zéér jammer dat de bewegingen van Johnnie en de vijanden zo clunky zijn zodat de graphics vooral hier door de mand vallen. Ze zorgen ervoor dat het eindresultaat elk effect mist. Het had prachtig kunnen zijn maar door frustrerend slechte camerastandpunten mis je de helft van je artistieke takedowns.

Are You Pissed, John?

Voor de lage prijs van €20 krijg je genoeg denkwerk bij Hex. Het is ongepolijst maar het brengt wel een vers idee op de markt. Het strategisch inzicht geeft je een idee over hoe onze hondenliefhebber nadenkt tijdens shootouts. Zo krijg je op vreemde wijze toch een filmische ervaring. Weet dus vooral wat je koopt wanneer Hex je aandacht trekt. Een knalfestijn vind je hier niet. Er zijn meer dan genoeg ruwe kanten aan deze game maar voor de echte fans is er een genietbare ervaring. Met zwakke cinematics. Is dat mijn dank voor het uitschakelen van een leger topcriminelen? Ik eis een andere regisseur.

10/09/2019, 05/05/2020
6,0
0

Conclusie van RoMa

Er zit meer denkwerk in deze John Wick dan schietplezier. Hex is een turn-based strategy game die jou minuten gunt waar John slechts seconden nodig heeft. De cartoonstijl en storyline zorgen voor een unieke toets, clunky gameplay en zwakke graphics temperen snel het enthousiasme. Meer vechtopties en details hadden deugd gedaan. Voor fans is er zeker tactische voldoening te vinden. Bespaar jezelf gewoon de gruwelijke action replays.
  • Coole storyline
  • Gedurfde designkeuzes
  • Tactische voldoening