Immortals Fenyx Rising

9,0
0

Immortals Fenyx Rising

Wel, ik had het al een beetje gehoopt na de previewversie, maar “Immortals Fenyx Rising” is bij deze officieel een schot in de roos geworden voor Ubisoft. Fans van Assassin’s Creed Odyssey en The Legend of Zelda: Breath of the Wild zullen hier tientallen uren zoet mee zijn en de tijd van hun leven mee beleven. Wat maakt deze game zo goed? En welke hoekjes moeten er nog wat afgeveild worden?

Nog een lichtpuntje in 2020

“Immortals Fenyx Rising” is een game geworden die zichzelf gelukkig niet al te serieus neemt. Een luchtig en frivool lichtpuntje in een donker jaar als 2020 is meer dan welkom en dat voel je als speler. Niets is echt frustrerend en er valt zoveel te ontdekken en te doen dat je al snel opgeslorpt wordt door de wereld en de personages. Verwacht je niet aan gameplay mechanics met de meest verregaande diepgang en opties, maar wel aan een entertainende en onderhoudende mix van geslaagde combat, puzzels en ontdekking.

Grafisch dik in orde

Immortals Fenyx Rising wordt regelmatig in één adem genoemd met The Legend of Zelda: Breath of the Wild en niet in het minst door de visuele stijl. De graphics zijn dan ook kleurrijk en cartoony te noemen, met eveneens vele grassprieten die met de wind heen en weer wiegen over eindeloze vlaktes. Om maar te zeggen dat Fenyx Rising er ook enorm goed uitziet, al heeft Breath of the Wild wel een streepje voor als het gaat om de personages. In Immortals zijn de gezichtsuitdrukkingen te vaak te vreemd te noemen, maar dat weegt gelukkig niet op tegen de ongelooflijk mooie setting. Dit is een game die er over 10 jaar nog steeds enorm goed uitziet.

Met de humor en algemene visuele stijl zit het meer dan goed in Immortals Fenyx Rising.

Manusje-van-alles

Immortals Fenyx Rising is een titel dat in niets uitblinkt, maar wel vele zaken héél goed doet. Als action-adventure met wat lichtere rpg-elementen in een open world tikt Ubisoft met deze game heel wat hokjes aan. Ja, je kan je personage, inclusief geslacht, zelf uitbouwen zoals je wil aan de hand van esthetische kenmerken, skill points en abilities. En ja, de combat is hack & slash met hier en daar wat tactische overwegingen die je kan maken, vaak door het vinden van loot met specifieke kenmerken. Het feit dat je dan ook nog eens overal kan opklimmen en je meermaals je beste platforming skills moet bovenhalen, zorgt er dan ook voor dat je een mengelmoes krijgt van verschillende genres die het best wel goed met elkaar kunnen vinden.

Verhaal is intrigerend genoeg

Het verhaal is bij aanvang simpel maar intrigerend genoeg om je aandacht vast te houden en wordt op komische wijze verteld door Zeus en Prometheus, twee oude knorpotten die bij momenten doen denken aan Statler en Waldorf van de Muppets. De wereld wordt geteisterd door Typhon, een mythisch wezen dat gelooft dat hij de goden van Olympus overstijgt. Hij neemt elke Griekse god gevangen en het is aan jou om ze te bevrijden. Als klungelige uitverkorene de wereld redden, je hebt het al eens zien passeren, maar het feit dat dit zich afspeelt in een oud-Griekse setting in strakke kleurrijke graphics zorgt er toch voor dat het fris aanvoelt.

Onderhoudende combat

De combat is ongetwijfeld één van de sterkste punten. Je camera vastpinnen op vijanden en onblokkeerbare aanvallen in slowmotion ontwijken om dan een hele resem slagen uit te delen voelt heel Zelda-ish maar ook heel goed aan. Dat gecombineerd met je Godly Powers en wapens, zorgen er voor dat combat nooit een saaie bedoening wordt en dat je encounters op verschillende manieren kan benaderen. De moeilijkere vijanden laten dan ook nog eens zogenaamde telegraphs achter, waardoor je kan zien wanneer een zware aanval jouw richting uitkomt. Het zorgt er voor dat je als Fenyx constant in beweging blijft en on the fly van tactiek kan en moet veranderen.

De user interface is instelbaar, maar blijft toch heel mobile-achtig aanvoelen.

Versie op pc draait heel vlot

Mijn pc is niet meer van de jongste en mijn grafische kaart begint ook wat generaties achter te lopen, maar gelukkig is Immortals Fenyx Rising vrij goed geoptimaliseerd en zal je weinig tot geen framedrops ondervinden met bijvoorbeeld een GeForce GTX 1080 Ti aan 1440p. Ook wanneer bepaalde physics-puzzels je een veelvoud aan particles en objecten in beeld brengen, blijft de grafische engine zijn werk enorm goed doen.

Lelijke user interface

Heb ik dus niets dan goeds te melden? Voor het overgrote deel wel, al ben ik geen grote fan van de user interface, die zo gekopieerd lijkt te zijn uit een dertien-in-een-dozijn smartphone game. En de eerder aangehaalde gezichten en personages in het algemeen konden me ook niet bekoren. De in-game store waar je skins kan kopen onder andere voor je mount, armour en wings blijft nog steeds wennen in een single player-game. Nu goed, it is what it is, dat is voor mij persoonlijk geen reden om de game een welverdiende 9 te geven. Vanaf morgen - 3 december - te spelen op Xbox One, Xbox Series X, PlayStation 4, PlayStation 5, pc, Nintendo Switch (!) en Google Stadia.

9,0
0

Conclusie van Randy

Met Immortals Fenyx Rising - voorheen gekend als Gods & Monsters - heeft Ubisoft een berekend risico genomen en is de ontwikkelaar gegaan voor een nieuw vers IP dat meteen een ijzersterke game aflevert. Er staan ons trouwens ook nog 3 DLC’s te wachten, de ene al wat interessanter dan de andere. Ik kijk persoonlijk wel uit naar de tweede: Myths of the Eastern Realm, die wat oosterse invloeden heeft meegekregen. Tot dan doe je het uiteraard met de basisgame, die toch goed is voor zo’n 30 à 40 uur speelplezier, als je alles doet wat het te bieden heeft. Goeie single player-games bestaan en daar is Immortals Fenyx Rising een schoolvoorbeeld van.

• Coole visuals
  • Geweldige combat
  • Lange speelduur