Immortal Realms: Vampire Wars

7,0
0

Immortal Realms: Vampire Wars

De laatste weken heb ik afgezien: putje zomer, plakken van het zweet en een afgeleefde ventilator die meer warme dan koude lucht op mijn smeltende tronie blaast. Gelukkig kon ik ten minste wat denkbeeldige afkoeling vinden in Immortal Realms: Vampire Wars. In deze turn-based empire management card game hybrid kruip je in de huid van een koudbloedige Vampire Lord. Als hoofd van één van drie speelbare vampierenclans is het jouw missie om alle resources op je pad leeg te zuigen (inclusief horden hulpeloze villagers) en daarmee je eigen koninkrijk uit te bouwen. Maar sucken er naast de vampieren nog andere dingen in deze game?

Thema en sfeer zitten er boenk op

Om meteen met de deur in huis te vallen: de vampieren in Immortal Realms zijn awesome, al heb ik het eerder over de clans en hun Lords dan over de huis-tuin-en-keukenvampieren die je in de reguliere gameplay aantreft. Elke clan heeft zijn eigen identiteit, looks en achtergrond, en ook al zijn ze niet super origineel – volgens mij vind je van alledrie wel min of meer een tegenhanger in Vampire: The Masquerade alleen al – toch voelen ze fantasierijk en sappig aan. De unieke vaardigheden en eigenschappen van iedere clan komen niet enkel in de lore aan bod, ook de in-game heroes, units, spells en andere gameplay mechanics worden erdoor beïnvloed.

Zo is de Moroia clan bijvoorbeeld het meest getalenteerd in magie, wat de sierlijk mysterieuze looks van haar Lord verklaart maar tegelijkertijd ook het feit dat je op het slagveld als geen ander blood magic rondslingert. De iets traditionelere Dracul clan (twee keer raden van waar de naam komt) is minder magisch onderlegd maar wel fysiek imposanter. Tussenin bevinden zich de Nosfernus (of Nosferni?) die visueel eerder naar skeletten toeneigen en de doden summonen om hun vuile werk op te knappen. Deze drie hebben zowel qua gameplay als qua verhaal (want elke clan heeft trouwens een unieke Campaign mode) wel wat vlees aan ’t bot, al waren een paar extra facties zeker welkom geweest. Ruik ik daar DLC, misschien?

Mechanics uit verschillende genres haken op elkaar in

Een turn-based empire management card game roept qua gameplay wellicht vragen op. Toch is het concept verrassend eenvoudig: je verzamelt bloed als hoofdresource om je gebouwen en leger uit te bouwen (empire management), verplettert met behulp van je units en hun skills de vijandelijke troepen in battle encounters (turn-based) en kan beroep doen op een handvol spells van je Lord om zowel in als uit combat bepaalde voordelen uit je mouw te schudden (card game). Er komt uiteraard wat meer nuance en inkleuring bij kijken, maar dat is de basisformule van Immortal Realms.

Om meteen met de deur in huis te vallen: de vampieren in Immortal Realms zijn awesome!

Gelukkig genoeg zit er geen vreemde eend in de bijt en haken de drie systemen mooi op elkaar in. Vooral bloed als resource is interessant aangezien je er gebouwen mee neerpoot, je troepen er mee rekruteert en onderhoudt, maar ook de kaarten in je hand hebben soms een vaste blood cost. Het spel balanceert hierdoor zichzelf uit en je zal dus verplicht keuzes moeten maken. Een groot leger? Betere upgrades? Spells à volonté? Je kan er ook voor kiezen om op korte termijn extra bloed te vergaren door op villagers te Feeden in plaats van hun dorp te Claimen, maar dat kost je dan op lange termijn wel meer bloed. Hoe thirsty ben je?

Diepe customization op vlak van gameplay

De game bevat ook tal van extra mechanics die de customization verder uitdiepen en vele verschillende accentpunten in je speelstijl leggen. Denk bijvoorbeeld aan het upgraden van gebouwen, de Legacy (een soort van talent tree met passive skills) van je Vampire Lord, het veteraanschapssysteem waarmee je ervaren units kunt upgraden, equipment met speciale bonussen voor je Lord en zo voort.

Ook hier is het zo dat ze op elkaar inhaken en dat je keuzes zal moeten maken. Vaak ligt bij dit type games, of toch naar mijn gevoel, het overwicht bij één specifiek systeem (of de combat, of het resource management, of...) maar dat is hier niet het geval. Immortal Realms blijft mooi in het midden en knoopt voornamelijk dankzij de blood cost die verschillende systemen mooi samen.

Visueel degelijk zonder potten te breken

Ook op visueel vlak verdient deze game van mij een pluim. We hebben het er in de paragraaf over de clans al kort over gehad maar qua sfeer slaat Immortal Realms de nagel op de kop. Denk aan bijna cartoony graphics met speciale aandacht voor kleur en af en toe lichtjes bewegend - de geanimeerde kaarten waren mijn persoonlijke favoriet. Geen baanbrekende artstyle of grafische gedetailleerdheid dus, gewoon een all-round mooie presentatie die perfect op de gotische, bijna karikaturale vampierensetting van de game past.

Geen multiplayer

Het mag dan wel een bewuste keuze geweest zijn van developer Palindrome Interactive, toch blijft het gebrek aan multiplayer met kop en schouders dé handicap van deze game. Na de singeplayer campaign mode, die zoals vermeld per clan een unieke spelervaring biedt, zullen de meeste spelers er volgens mij naar snakken om hun tanden eens in een menselijke tegenstander te zetten. Helaas is dat dus geen optie.

Het gebrek aan multiplayer blijft met kop en schouders dé handicap van deze game.

Qua herspeelbaarheid is dat een stok tussen de wielen van Immortal Realms, ook al hebben de Campaign, Sandbox en Skirmish mode heel wat content te bieden. Vergelijk het met Age of Wonders, Civ of Heroes of Might & Magic zonder multiplayer – die kan je ook honderden uren spelen als het moet, maar zonder een échte tegenstander is de uitdaging er snel af.

Grafisch belastend

Een belangrijke kanttekening bij mijn lofzang van de graphics daarnet: de game lijkt redelijk veeleisend te zijn op grafisch vlak (ik kreeg een Steam code toegestuurd en kan dus enkel over pc spreken). Hopelijk ligt dat aan de build waar ik op speelde en volgen er voor launch nog wat optimalisaties op vlak van performantie.

Met de vrije camera doorheen de maps navigeren was vrij traag en schokkerig en nochtans zou ik mijn pc als een hogere mid-tier bestempelen. Check dus zeker nog eens of je pc deze game kan draaien, en liefst niet op de laagste settings natuurlijk. Op console zal dit echter vermoedelijk geen issue zijn.

Waar zijn mijn keybinds?

Een ander technisch mankementje: zelfs na uitvoerig onderzoek slaagde ik er niet in om mijn keybinds te remappen. Ook hier ga ik ervan uit dat de launch dit probleem oplost, want fuck vastgezette qwerty-hotkeys op een azerty-toetsenbord.

Tot slot nog wat onsamenhangende kritiek: de voice acting is redelijk lame, het duurt een tijdje om de gameplay onder de knie te krijgen en er zijn slechts 4 maps (niet random generated). Ook had ik graag meer facties gezien, maar bon, voor 40 euro krijgen we genoeg content zeker? Juist de multiplayer had er voor die prijs nog bijgemogen, eigenlijk... En nu genoeg gezaagd.

08/28/2020
7,0
0

Immortal Realms: Vampire Wars is misschien niet de meest originele game, toch heb ik me er ferm mee geamuseerd. Ik ben meestal wel een sucker (no pun intended) voor vampierengames en Immortal Realms slaat qua thema en sfeer de nagel op de kop. De gameplay verweeft elementen van drie aparte genres tot een vloeiend geheel en biedt tal van customization om iedere playthrough uniek te maken. Elke vampierenclan heeft bovendien zijn eigen Campaign, wat de herspeelbaarheid ten goede komt. Op geen enkel vlak een hoogstandje, maar – met uitzondering van het gebrek aan multiplayer – ook nergens een echte teleurstelling.

• Lore, graphics en thema van de verschillende clans zijn mooi uitgewerkt
  • Leuke mechanics die op elkaar inhaken en waarbij je keuzes zal moeten maken
  • Veel details, kleine optimalisaties en customization in gameplay