Hyrule Warriors: Age of Calamity

9,0
Reviewscore
User scoreAl 0 stemmen
0

Hyrule Warriors: Age of Calamity

Het verhaal van Breath Of The Wild spreekt menig gamer tot de verbeelding. In het spel wordt het echter in stukken en brokken verteld door middel van flashbacks, een eeuw na de feiten. Best spijtig, vinden vele fans van de game, want denk eens aan de gemiste kansen. De epische  veldslagen! De innemende Champions! DE MOORDLUST! Toen Age Of Calamity beloofde om ons midden in de actie te droppen tussen onze geliefde Champions stonden we dan ook te popelen, want de musou gameplay leent zich er perfect toe om dit verhaal in alle glorie te vertellen.

Deze Breath of the Wild-prequel begint met een kleine guardian die uit de toekomst is gekomen om prinses Zelda te beschermen tegen Calamity Ganon, die in deze tijd nog ligt te soezen. Dat zal echter niet lang meer duren als het van de Yiga clan afhangt.

Om de verrijzenis van Calamity Ganon tegen te houden moeten vier Champions opgetrommeld worden om de Divine Beasts te hanteren, moet de sluimerende kracht binnenin prinses Zelda ontwaken, en moet de ridder die de duisternis zal verzegelen met het legendarische zwaard verschijnen. En dan is er nog de geheimzinnige figuur met de mantel die zich in de schaduwen roert…

Waarom wel

Lokale brandjes blussen

Net als de allereerste Hyrule Warriors is ook Age of Calamity een mix tussen de Zelda games (in dit geval specifiek Breath of the Wild) en Dynasty Warriors. De game speelt dus voornamelijk als musou, een soort van hack-and-slash gameplay met strategische elementen.

Horden vijanden bezetten het strijdveld, en door strategisch geplaatste Outposts in te nemen met je eigen leger kan je het tij doen keren. Vaak heb je af te rekenen met bepaalde vereisten om verder te geraken, zoals ovens verspreid over de kaart aansteken.

In enkele missies kan je ook de Divine Beasts besturen.

Vaak heb je de keuze tussen een team van enkele hoofdpersonages waartussen je op elk moment kan wisselen en waarbij je de rest kan bevelen om te reizen naar elke hoek van de kaart die je maar wilt. Om Outposts in te nemen of sterkere monsters dan de standaard bokoblin te verslaan kan je niet op ze rekenen.

 

Wel is het nuttig om ze te verspreiden over het strijdveld, zodat ze al op strategische posities staan als je ze wilt besturen om je spreekwoordelijke lokale brandjes te blussen, zoals een dikke Wizzrobe die opeens aan de andere kant van de kaart verschijnt om je Outpost in te palmen en je plaatselijke kapitein te flamberen.

Nevenmissies en Divine Beasts

Naast het hoofdverhaal heb je allerlei zijmissies die Hyrule veiliger moeten maken. Sommige bestaan simpelweg uit de juiste materialen leveren om nieuwe combo’s, faciliteiten of recepten vrij te spelen. Anderen zetten je echt aan het werk met een missie. Vaak heb je een specifiek doel, zoals 300 Lizalfos afmaken binnen de tijdslimiet, of kapiteinen in verscheidene kampen op tijd redden.

In enkele missies kan je ook de Divine Beasts besturen om hele massa’s tegenstanders in een vlaag weg te vegen. Deze segmenten zijn vooral leuk om je een idee te geven van de enorme vernieting die ze kunnen aanrichten.

Hoewel de game speelt als musou, zijn er behoorlijk veel typische Breath of the Wild elementen aanwezig, zoals koken voor buffs, verborgen Koroks vinden, Sheikah Slate aanvallen, Elemental Rods, etc. voor een charmante en herkenbare toets.

Enorme diversiteit

In combat zijn de basis moves aanwezig: zwakke aanvallen (Y-knop)  afgewisseld met een sterke aanval (X-knop) maken specifieke combo’s. Met de A-knop activeer je een speciale aanval bij een volle meter. De ZR-knop gebruik je voor een unieke vaardigheid, die enorm uiteenlopend zijn tussen de verschillende personages. Zo schiet Link met deze knop pijlen af, terwijl Daruk hiermee eerder aangemaakte magmablokken kan laten exploderen.

De iets formidabelere tegenstanders hebben een Weak Point Gauge, een meter die dient als een soort van schild. Als je ze op het juiste moment, als ze hun verdediging laten zakken, aanvalt kan je geleidelijk aan deze meter leeg krijgen om zo een speciale Weak Point Smash uit te voeren die grote schade uitdeelt.

Zelda gebruikt voornamelijk de Sheikah Slate om aan te vallen.

Zoals eerder al vermeld kan je gebruik maken van de Sheikah Slate toepassingen: cryonisis, time stop, bommen, en de magneet. Ze spelen iets anders bij elk personage, bij Zelda bijvoorbeeld loopt de bom rond op pootjes die je even kan besturen terwijl Link zijn bommen gewoon gooit. Vaak zijn deze effecten goed tegen bepaalde aanvallen, zoals cryonisis tegen vijanden in water, of de magneet tegen gespuis met een ijzeren uitrusting.

Ook de Elemental Rods kunnen gebruikt worden door elk personage en zijn zeer effectief om de verdediging van een vijand te doorbreken, vooral tegen een monster van het tegenovergestelde element. Tenslotte kan je net als in Breath of the Wild een Flurry Rush uitvoeren wanneer je ontwijkt op het juiste moment die de Weak Point Gauge flink wat schade toebrengt.

Champions!

Uiteraard is het een genot om met de vele uiteenlopende personages te kunnen vechten, en in het bijzonder met de Champions, die in Breath of the Wild niet speelbaar waren. Link is de standaard warrior en speelt heel rechttoe rechtaan, maar hij kan wel verschillende wapens hanteren die zijn speelstijl veranderen, zoals een zwaard, knots of speer.

Zelda gebruikt voornamelijk de Sheikah Slate om aan te vallen, in de vorm van bijvoorbeeld een groot metalen blok dat ze naar vijanden zwiert met de magneet, wat heel andere gameplay geeft. Impa kan klonen maken van zichzelf. Revali kan de lucht in vliegen om uit de hoogte aan te vallen en Urbosa kan haar aanvallen opladen met bliksem. Daruk is iets trager en logger, maar zijn aanvallen delen bijzonder rake klappen uit. Dit zijn maar een paar voorbeelden, maar ze geven je al een goed idee van hoe uitgebreid de beschikbare speelstijlen zijn.

Tussen de verscheidene speelstijlen van de personages en mogelijkheden met de Elemental Rods, Sheikah Slate en Flurry Rush heb je dus enorm veel diversiteit in combat.

Waarom niet

Framedrops?

Ondanks een uiteenlopende waaier aan mogelijkheden in combat, kan het geheel toch wat repetitief aanvoelen na verloop van tijd. Da’s een beetje eigen aan het hack-and-slash genre, en uiteindelijk is er meer hack-and-slash dan strategieaanwezig. Uiteraard moet je in het oog houden dat de tegenstander je Outposts en kapiteins niet overrompelt.

Maar al bij al hoef je niet veel na te denken over strategie, tenminste op Normale moeilijkheid. Vaak spelen de missies wat lineair, waarbij je sterk gestuurd wordt zonder zelf niet veel beslissingen te moeten nemen over welke Outposts je best wanneer inneemt, want dit blijkt  van weinig belang.

Vaak spelen de missies wat lineair.

In de demo zagen we veel framedrops, maar gelukkig is dit in de finale versie verholpen. In handheld modus kan je af en toe nog eens de framerates zien zakken tijdens een speciale aanval met een bijzonder grote groep vijanden in de buurt, maar niets dat de gameplay ondermijnt.

Het spel is ook te beleven in local co-op, al is het wel aangenamer om te spelen met elk een eigen set JoyCons vanwege het grote aantal gebruikte knoppen en een tweede Joystick om de camera te kunnen draaien.

 
Releasedatum
11/20/2020
Beschikbaar voor
9,0
Reviewscore
User scoreAl 0 stemmen
0

Conclusie van Marjolein

Veel diversiteit in combat, aangevuld met typische Breath of the Wild-elementen zoals  het koken, Elemental Rods, en de Sheikah Slate-toepassingen en de mogelijkheid om eindelijk de Champions te besturen maken van Age of Calamity een plezier om te spelen. De verzoening van The Legend of Zelda en musou gameplay is ook in deze Hyrule Warriors geslaagd en zal Zelda fans zeker bekoren, en bovendien zullen andere hack-and-slash liefhebbers hier ook hun gading kunnen vinden.

  • Variatie in combat
  • Uiteenlopend aanbod aan unieke personages
  • Veel typische Breath of the Wild-elementen
  • Local co-op
  • Weinig strategie

Commentaar toevoegen

Log in or to post comments