Hyper Scape

6,0
0

Hyper Scape

Hyper Scape is een free-to-play futuristische battle royale die qua tempo niet snel de voet van het gaspedaal haalt. Het is intussen een druk bezet speelveld geworden, dat van de last-man-standing shooters. Niet enkel is er moordende competitie van PUBG, Fortnite en Apex. Ook gevestigde waarden als COD en Battlefield doen mee in de strijd. Welk bestaansrecht kan nieuwkomer Hyper Scape voor zichzelf brengen?

Voor De Kroon!

Het eerste wat opvalt wanneer je Hyper Scape speelt is de sfeer en setting. Al lijkt de game het meeste op Fortnite, het is vooral volledig z’n eigen beest. Neo Arcadia is een futuristische stad die bloeit van de eigenheid en een zeer uitnodigende sfeer brengt. De kleurrijke metropool zit vol gevarieerde settings en leuke sci-fi locaties. Parkour speelt een grote rol in deze map want je zit vaker op daken dan sinterklaas begin december.

Binnen iets meer dan 30 jaar is de wereld een grauwe, grijze plaats geworden die met overbevolking te kampen heeft. Daarom creëerde men de Hyper Scape: een virtuele speeltuin waar men een winnaar kan worden. Tot ook hier problemen opduiken dankzij hackers, mysterieuze verdwijningen en ander ongein. Het verhaal van een battle royale is bijzaak maar hier vormt het een leuke extra die wat meer vlees aan het bot brengt.

Het eerste wat opvalt wanneer je Hyper Scape speelt is de sfeer en setting.

Na de stormloop die developers richting het genre namen de voorbije jaren lijkt het niet langer nodig de basis van een battle royale uit te leggen. In het hoofdspeltype Crown Rush vechten ofwel 33 teams van 3 ofwel 100 solo spelers het uit om de allerbeste te zijn.

Je dropt in de gigantische map op een locatie naar keuze, verzamelt zo sterk mogelijke wapens, ammo en gear en gaat het gevecht aan. Tot daar de gelijkenissen met anderen. In Hyper Scape moet je niet rekenen op een steeds kleiner wordende map of een gevecht tot het bittere eind. En toch is deze shooter zeer fast paced.

Hack It Up

Ubisoft heeft bij deze game gekozen voor enkele duidelijk andere accenten. In plaats van de map steeds kleiner te laten worden en zo de spelers naar elkaar toe te duwen verdwijnen er in Hyper Scape tijdelijk enkele lukrake sectoren. Dit zorgt ervoor dat de gevechten zich steeds op andere plaatsen afspelen in plaats van in een steeds kleiner wordende cirkel. Je zal zelden een volledig partijtje kunnen campen en wachten tot iedereen elkaar uitmoordt. En ook: je hoéft zelfs geen ene moord te plegen om te winnen.

Ubisoft heeft bij deze game gekozen voor enkele duidelijk andere accenten.

Op het einde van een partijtje Crown Rush dropt de felbegeerde crown in de map. Slaag je er in om deze 45 seconden op je tronie te houden, dan ben je de overwinnaar. Ook al zijn er nog zes andere spelers in het spel. Op deze manier komt er heel wat tactiek bij de finale en voelt de manier van spelen anders aan. Naast je sci-fi wapentuig kan je ook twee hacks gebruiken. Deze gear vind je evenzeer in de map en dit kan gaan van jezelf healen tot rond stuiteren in een gigantische beschermende bal. Soms wat wacko maar het brengt de plezierfactor enkel naar omhoog.

Waarom Niet?

Ongebalanceerd

Ubisoft had duidelijk héél veel ideeën voor een battle royale. Helaas lijken deze quasi allemaal in de game te zijn geraakt en niet enkel de allerbesten. Er zijn heel wat mechanics die je gewoon dient te worden en heel wat andere manieren van spelen. Daar is op zich niks mis mee. Het levert juist meer prestige op wanneer je eindelijk de kills aan elkaar kan rijgen. Er zijn helaas wat meer issues qua balancing.

In een royale-game heb je altijd de factor geluk qua dropplaats en te vinden loot. Wanneer je in de Hyper Scape echter een minder wapen als primary moet gebruiken zal je zeer snel het loodje leggen tegen een fully upgraded gun. De factor van skill valt zo heel wat lager qua belang en spelers die het echt menen zullen hier sneller dan gemiddeld aanstoot aan nemen.

Als Ubisoft deze titel blijft supporten kan het op termijn een meer dan degelijke shooter worden.

Hetzelfde kan gezegd worden over guns en gear die overpowered zijn. Heel vaak zie je tijdens finales dezelfde twee of drie hacks terugkeren omdat deze nu eenmaal veel krachtiger en effectiever zijn. Dit betekent dat het weinig nut heeft om andere zaken te ontdekken en dat er zo heel wat van de nieuwigheden in Neo Arcadia naar de anonieme achtergrond verdwijnen. Als Ubisoft deze titel blijft supporten kan het op termijn een meer dan degelijke shooter worden. Momenteel blijven we enkel voor een korte city trip.

07/15/2020
6,0
0

Conclusie van RoMa

Voor diegenen die iets nieuws willen proberen is Neo Arcadia zeker een bezoekje waard. Het is uniek genoeg om niet de zoveelste conventionele battle royale te worden genoemd. Er zijn héél wat nieuwe mechanics te leren waarvan de ene al succesvoller is dan de andere. Jammer genoeg vervalt het iets te vaak in een chaotische hutsepot van probeersels en zit de balancing nog lang niet goed. Er zit wat in deze Hyper Scape als de focus nog wat scherper raakt.

• Kleurrijke sci-fi speelwereld
  • Unieke finales spelen op andere wijzen uit
  • Veel nieuwe mechanics waaronder leuke hacks