8,0
6,5

Hunt: Showdown (PS4)

"Een diepgaande, frisse multiplayer-formule die gewoon wérkt"

ma 24/02/2020
Gereviewed door RoMa

Het jaar is 1895. Ik kom aan in het moerassige westernlandschap van Louisiana. Nee, ik kom hier niet opdraven om de goedkope whisky van het lokale saloon te proeven. Als premiejager ben ik op zoek naar een gruwelijk monster dat naar de hel verbannen moet worden. That’s my job.  Tijdens mijn zoektocht reken ik af met zombies, spinnen en mijn ergste vijand: andere premiejagers. Het jachtseizoen is geopend.

Waarom Wel?

Westers Bijlgooien

Het is gezellig vertoeven in het populaire land van de First Person Shooters. Er is verre van een tekort aan games maar de succesformule zorgt helaas ook voor eenheidsworst. Het is zoeken naar shooters die met iets nieuws durven opdagen. Daar slaagt Hunt: Showdown wonderwel in. Het is al even geleden dat ik me zo amuseerde met een lekkere multiplayer die gekende mechanics in een blender mixt tot een frisse ervaring.

In Hunt trek je er solo, duo of trio op uit in het wilde westen dat je kent van Red Dead Redemption. In deze multiplayer-only game heb je als doel het vermoorden van een monster en het ontsnappen met de premie die hierbij hoort. In twee gigantische maps word je tegengewerkt door een grote waaier aan walgelijke schepsels. Elke wedstrijd begint met het zoeken van drie aanwijzingen die je de locatie van het monster aanduiden.

Deze aanwijzingen liggen verspreid doorheen de map en de weg ernaartoe is bezaaid met gruwelijke speelkameraadjes. Mijn eerste hakbijl in een zombieschedel bracht me meteen weer terug bij Dying Light. De soms onhandige gun combat doet veeleer denken aan Fallout. Na wat Sherlock-werk mocht ik het opnemen tegen een krankzinnige gek met een varkenskop, een giftige spin of een geestachtig figuur.

Deze drie eindbazen vormen het hoofdgevecht wanneer je hun schuilplaats hebt ontdekt. Elke baas kan je het leven enorm zuur maken en makkelijke gevechten zijn dit zeker niet. Nadat je hen hebt verslagen moet je ze verbannen naar de hel, waarna ze een premie droppen. Tijd om naar een exit point te geraken met die premie. Hier beginnen vaak je echte problemen.

You’re In My Town, Partner

De interimkantoren in het wilde westen hebben hun vacatures voor premiejagers goed opgevuld. Naast jou zijn er nog elf cowboys and girls die met een prijs op de boot naar huis willen stappen. Dat maakt deze game zo lekker spannend. Op elk moment kan je het pad kruisen van een andere groep jagers. Meestal leidt dit niet tot een gezellige barbeque. Er zijn geen indicaties wanneer een vijand in je buurt is. Geen mini-map, geen melding wanneer je iemand doodknalt. Deze vuurgevechten zijn intens, zenuwslopend en vormen de échte ruggengraat van Showdown. Je kan die premie waarvoor je zo hard hebt gevochten snel verliezen. Meermaals kreeg ik zonder pardon een extra gat in m’n cowboyhoed geknald. Vaarwel, nieuwe Gucci-laarzen.

Een diepgaande, frisse multiplayer-formule die gewoon wérkt.

Het geluid in Hunt vormt een uiterst belangrijke factor. Aangezien het de enige mogelijkheid is om te weten waar je vijanden zich bevinden kan je maar best luisteren naar geweerschoten. Ook andere geluiden geven je positie weg: een troep kraaien die opstijgt wanneer je passeert, een paard dat in volle paniek hinnikt wanneer je voorbij sprint. De audio van Hunt klinkt verdomd goed. Jammer dat er geen snelknop is om luidkeels “Yee-haw!” te brullen.

Verbannen En Wegwezen

Wanneer ik voor het eerst mijn premie van een rottend spinnenkarkas kon oppikken en de veiligste ontsnappingsroute gepland had voelde ik écht die spanning. Tijdens een verbanning, die een paar minuten in beslag neemt, kan iedereen via bliksemschichten perfect jouw positie zien. Als vliegen richting een klomp bruine pap kwamen drie andere Django-wannabe’s op me afgestormd. Samen met mijn partner koos ik het hazenpad. Toen mijn kompaan de grond raakte, wachtend op die levensreddende revive, kon ik maar één actie ondernemen. Zijn spoedige dood zou niet voor niks zijn geweest! Ik snelde er in het tumult vandoor met de bounty, sprong een lange sprint verder in mijn koets en reed richting de zonsondergang. Ik zal je opoffering nooit vergeten, willekeurige cowboyvriend.

Grafisch is Hunt: Showdown eerder matig.

De wereld van Showdown is onvergeeflijk. Je kan jouw character nieuwe skills en wapens kopen maar wanneer hij in-game het loodje legt is dit definitief. RIP character progression. Kies maar een nieuwe brok kanonnenvlees en begin vanaf nul. Natuurlijk behoud je wel jouw XP-level. Voor quasi alles verdien je XP maar wanneer je partij eindigt bij Magere Hein verdien je maar de helft van jouw inkomen. Toen ik na meerdere uren afscheid moest nemen van Otto Moreau was mijn ontembare cowboyziel gebroken. Het ga je goed, Otto. Zeg hallo tegen willekeurige cowboyvriend voor me in de hel.

Waarom Niet?

Not-So-Sharpshooter

Grafisch is Hunt: Showdown eerder matig. Gelukkig zit de sfeer zo goed dat dit me na een uur gameplay geen hoefijzer meer kon schelen. De gunplay zit niet perfect en tijdens PvP-gevechten kan dit soms tot onbedoeld komische momenten leiden. Je dient altijd manueel te reloaden en ook jezelf of een partner healen vergt de nodige seconden moeite. Naast de matige grafische pracht is er ook regelmatig sprake van traag ladende textures. Glitches kwam ik zelden tegen. Deze zaken mogen dan wel getuigen van het feit dat je geen Triple A-titel aan het spelen bent, voor amper €35 krijg je urenlang diepgaand spelplezier met een uitstekend frisse multiplayer-formule.

Xbox One : 27/08/2019
PC : 27/08/2019
PS4 : 18/02/2020
8,0
6,5

Conclusie van RoMa

Hunt brengt een unieke multiplayer-ervaring in een sfeervolle western-setting vol gruwel en geweld. Samen met vrienden komt deze game volledig tot zijn recht met uitdagende gevechten tegen CPU-monsters en zenuwslopende showdowns tegen andere spelers. De onvergeeflijke game-mechanics zorgen ervoor dat ontsnappen met een premie écht geweldig aanvoelt. De matige graphics en soms clunky gunplay staan een uitstekende spelervaring nauwelijks in de weg.
  • Een diepgaande, frisse multiplayer-formule die gewoon wérkt
  • Twee gigantische maps met coole settings en gevarieerde monsters
  • Veel customization options qua loadout