9,1

Horizon Zero Dawn

Ard en Lazlo over Guerrilla's nieuwste parel

ma 27/02/2017
Gereviewed door Ard
2 reacties

Maar zelden krijgen twee redacteurs gelijktijdig dezelfde game voor release in handen. Met alle heisa rond Killzone-bezieler Guerrilla Games’ oversteek naar het kleurrijke post-apocaholisme van actie-rpg Horizon Zero Dawn, zijn twee meningen misschien nog niet zo slecht. Wat vinden Ard en Lazlo van Sony’s jongste exclusive?

Na een korte gameplaysessie in Amsterdam groeide ons vermoeden dat Horizon Zero Dawn een nieuwe standaard zou stellen. Toegegeven: er heerste toen flink wat hype. Een weekje ontnuchteren en vooral veel de game spelen was aan de orde voor we aan het reviewen sloegen. Tevergeefs: een week later lijkt ons enthousiasme zelfs verdubbeld. Onze conclusie? Horizon Zero Dawn is gewoon écht een dijk van een game. Waarom? We lichten even toe.

De Photo Mode laat ons toe echte parels vast te leggen.

Ard: “Zelden zo’n diepgaand verhaal gezien”

Ard: "Het verhaal gaat bijzonder diep en op de duur heb je als speler echt een soort emotionele band opgebouwd met de gebeurtenissen en personages in de game. Zelfs wie zelden een game koopt voor het verhaal (lees: mezelf) beleeft in Horizon Zero Dawn een sublieme ervaring. Iedere avond ontdek ik stukjes spelwereld, wordt er meer en meer uit de doeken gedaan en vind ik achtergrondinformatie over de ijzersterke protagoniste Aloy."

"Drie tot vier uren spelen lijken in een vingerknip voorbij. Het verhaal stampt de deur naar je innerlijke ziel gewoonweg aan horten en blijft daar zitten tot je voor alle vragen een antwoord vindt. Gamers die veel belang hechten aan een sterk verhaal - zoals Lazlo - kunnen deze Horizon Zero Dawn alvast een kans geven."

De spelwereld verkennen is ongetwijfeld één van de leukste bezigheden in de game.

Lazlo: “De spelwereld is de echte ster”

Lazlo: "Van Aloys verhaal genieten, doe ik zeker. Toch is het de rijke spelwereld die de hoofdrol wegkaapt. Naast een bloedstollend mooie look, heeft die ook bakken lore. Heerlijk is het bijvoorbeeld om priesters onze alledaagse voorwerpen als koffiemokken als "goddelijk" te zien aanbidden."

Ik verdwaalde in woestijnen, op besneeuwde bergtoppen en in fleurige bossen. Good stuff.

"Landschappen zijn uitgestrekt en simpelweg verbluffend. Moeiteloos verdwaal je in de vele unieke gebieden, van woestijnen tot besneeuwde bergtoppen tot fleurige bossen. Alles oogt authentiek, met de nodige aandacht voor hoge grassen om robodino’s te besluipen voor die bevredigende stealth kills. Al krijg je ook genoeg speelruimte om net zoals Ard als een woeste gorilla in een porseleinwinkel los zu gehen."

Je voelt als speler snel mee met Aloy, het hoofdpersonage uit de game.

Ard: “Geniale controls en combat”

Ard: "En die porseleinwinkel moet eraan geloven. Horizon Zero Dawns mechanics zijn een mix van Uncharted, inFAMOUS en zelfs wat Red Dead Redemption. Wapens kun je opdelen in drie categorieën: melee, ranged en traps. Die laatste twee vind ik het leukst om mee te spelen. Met een pijl het oog van een Watcher doorboren of een Snapmaw listig in een reeks Trip Wires laten sukkelen; zelden bezorgt een game zo’n voldoening louter door de combat."

Robodino's gebruiken als mount, dat is iets wat we al jaren willen.

"Controls voelen daarbij soepel aan, met kleine minpuntjes zoals vooraf bepaalde verticale routes die jouw klimvrijheid merkbaar beperken. Robodino’s "temmen" en berijden lijkt dan weer op het mount-systeem uit Red Dead Redemption. Al hebben deze wezens meer een eigen wil, waardoor je hier en daar moet bijsturen om ze op het juiste pad te houden."

Een Machine veroveren en berijden gaat vaak niet zonder slag of stoot.

Lazlo: “Alles voelt zinvol aan”

Lazlo: "Persoonlijk had ik lage verwachtingen van de titel, waardoor alles als een leuke verrassing aanvoelt. Zo put de spelwereld inspiratie uit open world-titels als Assassin’s Creed en Watch Dogs, maar valt er in deze game écht overal iets te beleven, omdat het gewoonweg beter uitgewerkt is. De vele Bandit Camps uitroeien, meer ontdekken over de spelwereld in de puzzel-achtige Cauldrons, tot zelfs de landkaart opengooien door op de kop van de indrukwekkende Tallnecks te klauteren: niets voelt repetitief aan, maar eerder zinvol."

"Sidequests schieten op vlak van verhaal te kort, maar door die heerlijke XP-injectie aan het einde ga ik ze nooit uit de weg. Dat komt door het weldoordachte level-systeem dat je stap voor stap een uitgebreide skill tree laat uitbreiden naar jouw speelstijl. Bij mij groeit vooral de stealth-tak, maar uiteindelijk mik je ook op het vrijspelen van de combat- als foraging-georiënteerde delen. Geen skill is nutteloos, en dat merk je gaandeweg voortdurend."

Onder andere de belichting maakt dat deze Horizon Zero Dawn één van de mooiste games ooit is geworden.

Ard: “Lip sync in schril contrast met de visuals”

Ard: "Hier en daar confronteert Horizon me met een cutscene. Waar sommige games uitpakken met sterke tussenfilmpjes om matige gameplay te verdoezelen, draait dit omgekeerd uit in deze titel. Niet op inhoudelijk vlak, noch door grafische nonchalance, maar gewoonweg door slechte lip sync-technieken. Schrijnend, zeker gezien de contrasterende kwaliteit van de rest van de game."

"In één van de eerste tussenfilmpjes zien we zelfs een zwevende boog tussen enkele machines in het niemandsland. 't Valt des te harder op in deze game. De Day One-patch kan deze en enkele andere kleine problemen wellicht oplossen."

Lazlo: “Rookie mistakes”

Lazlo: "Storender zijn andere subtiele gebreken die je pas op termijn ontdekt. Waar Guerrilla voor zijn openwereld-rpg braafjes naar zijn genregenoten kijkt op vlak van mechanics, ziet de ontwikkelaar enkele essentiële dingen over het hoofd. Zo ontbreekt er een legende bij de world map, kun je slechts één quest tegelijk tracken en mis ik een systeem om vijanden te locken tijdens melee combat. In deze details merk je dat de ontwikkelaar nog nieuw is in het genre en toch nog wat kan bijleren. Enkele van deze foutjes kunnen hoogstwaarschijnlijk met een flinke patch worden aangepakt, al blijven we van het principe dat een spel moet af zijn op release."

Wat deze game zo goed maakt

Maar laat het duidelijk zijn: die kleine gebreken doen geen inbreuk op de geweldige ervaring die Horizon Zero Dawn is. Het is immers door de hoogstaande kwaliteit van de rest van de game, dat enkele kleine minuscule fouten ons netvlies niet ontsnappen. Het lijkt ons duidelijk dat we allebei geweldig wisten te genieten van deze game, zij het door uiteenlopende redenen én dat met onze verschillende game-voorkeuren. In deze game zit voor een zeer brede markt aan gamers wel wat wils. En dat, geloven wij, is net wat deze game zo goed maakt.

01/03/2017
9,1
User scoreAl 5 stemmen
9,1

Conclusie van Ard

De adembenemende E3-aankondigingstrailer greep ons in 2015 meteen bij de keel. De lat lag hoog en het Nederlandse Guerrilla stond onder grote druk. Gelukkig deed Sony’s Killzone-fabriek wat velen niet hadden verwacht: een steengoede rpg-meets-action game in elkaar knutselen. Met een ijzersterk verhaal, verbluffend knappe visuals en boeiende spelwereld om in te verdwalen lost de ontwikkelaar de torenhoge verwachtingen alsnog in. Voor het eerst sinds lange tijd hebben we het gevoel dat een ontwikkelaar zijn geschepte verwachtingen tegemoet komt. Horizon Zero Dawn is een dijk van een game. Punt.
  • Wondermooie visuals
  • Spelwereld waarin je wilt en zult verdwalen
  • IJzersterk verhaal