Hitman HD Enhanced Collection

6,5

Hitman HD Enhanced Collection

"Is Hitman HD Enhanced Collection een must om in huis te halen?"

ma 28/01/2019

Wie virtueel graag de huurmoordenaar in zich naar boven laat komen, wordt deze tijd goed verwend. Zo lanceerde eind vorig jaar Hitman 2 en ook nu wordt de kale knikker op het gamende publiek losgelaten. Niet één keer, maar wel twee keer. Aan overdaad geen gebrek dus. En hoewel Hitman 2 een compleet nieuwe game is, worden er voor Hitman HD Enhanced Collection twee 'oudjes' van onder het stof gehaald. Of Agent 47 nu zelf weet te overleven, lees je in deze review.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik beide games uit de Enhanced Collection destijds geen kans heb gegeven. Andere spellen eisten toen meer aandacht op. Dat gegeven veranderde toen Square Enix met de nieuwe Hitman op de proppen kwam. In plaats van een volledig spel in één keer te lanceren, koos het voor een episodisch avontuur. Iets wat erg goed uitpakte bij het grote publiek, want extra tijd om elke missie tot in de perfectie op te lossen, werd erg gesmaakt. Ook mij had het toen te pakken. Maar weet de oude garde mij hetzelfde gevoel te geven?

Agent 47 keert twee keer terug

Agent 47 gaat ondertussen al een groot aantal jaren mee, want de franchise mocht eind vorig jaar reeds achttien kaarsjes uitblazen. Gelukkig werd er voor de HD Collection niet gekozen voor de oudste games, maar wel voor Hitman: Blood Money en het op PlayStation Plus verschenen Hitman: Absolution. Games van respectievelijk twaalf en meer dan vijf jaar oud. Ook dat kan tellen. Vooral bij Hitman: Blood Money valt op dat er reeds heel wat jaartjes op de teller staan. Dat vertaalt zich vooral naar het gameplaytechnische aspect. Controls zijn verouderd en ook grafisch is de HD-variant niet om over naar huis te schrijven. Uiteraard kreeg Agent 47 wel een opknapbeurt, maar veel meer dan dat HD-laagje is er niet.

Vooral bij Hitman: Blood Money valt op dat er reeds heel wat jaartjes op de teller staan.

Daarnaast zijn de diverse cutscenes erg gecompresseerd, waardoor je geneigd bent om de tussenfilmpjes te missen en daardoor elementen van het verhaal te missen. Want ja, ook al draaien de Hitman-games om niet veel meer dan mensen op unieke manieren ombrengen, er hangt wel altijd een plezant verhaal aan vast waarin je heel wat achtergrondinformatie over de doelwitten meekrijgt.

Dan is het aan jou. Spoor je doelwit op, zoek een manier om die om het leven te brengen en baad in de zuurverdiende centen. Hoe je de slachtoffers ombrengt, maakt eigenlijk niet uit. De Hitman-spellen staan wel bekend om hun vermommingen en bij Blood Money was dat uiteraard niet anders. Verkleed je als de kerstman, doe een vogelkostuum aan of speel even voor clown...

Het is allemaal mogelijk. En net dat maken de Hitman-games erg amusant. Je hebt erg veel vrijheid en kunt dus helemaal zelf beslissen hoe je elke missie aanpakt. Ook qua wapens heb je een pak keuzes. Heb je niet genoeg aan een mes, dan neem je een pistool. Is ook dat te min? Dan neem je een maatje groter en ga je voor een minigun of zelfs een mijn. Wil je het iets minder bloederig, dan is een golfclub of glasvezeldraad een ideaal wapen. Zolang je de opdracht voltooit, is je opdrachtgever tevreden.

Alternatieven

Door het spelen van Hitman: Blood Money valt eigenlijk op hoe moeilijk de games eigenlijk waren. De nieuwe Hitman-generatie is net dat tikkeltje eenvoudiger en dus meer aan te raden bij nieuwkomers. Ook Hitman: Absolution is wat eenvoudiger. En niet alleen dat, het is ook een stuk mooier dan het grafisch tegenvallende Blood Money, dat wel nog altijd het beste leveldesign heeft. De leeftijd heeft daar uiteraard het een en ander mee te maken.

Daarnaast maakten enkele nieuwe features het spel iets interessanter. Zo kreeg je te zien waar je voor het laatst zelf werd opgemerkt en kan je in Absolution met behulp van de Instinct Mode door muren heen kijken. Dat maakte het een stuk eenvoudiger om de stappen van de tegenstanders te volgen en je eigen plan op te maken. Absolution is dus de moeite om te spelen, maar dan rest de vraag of het de prijs waard is die je voor de collectie dient neer te tellen.

En het feit dat Absolution enige tijd geleden deel uitmaakte van PlayStation Plus, heeft hier ook wat invloed op. Fans van de reeks hebben de spellen ongetwijfeld al achter de kiezen, wat maakt dat zij geen baat hebben bij deze HD-versie. Voor de nieuwelingen zijn er betere alternatieven, zowel qua kwaliteit als prijs. Dan denk ik voornamelijk aan de laatste twee Hitman-iteraties.

6,5

Is Hitman HD Enhanced Collection een must om in huis te halen? Nee, bijlange niet. Hitman: Blood Money is ondanks het HD-laagje ferm verouderd en niet echt een plezier om nogmaals te spelen. Dat is anders voor Hitman: Absolution, die de kortere tand des tijds iets meer doorstaat. Daarnaast heeft die laatste enkele elementen die het Hitman-geheel net dat tikkeltje leuker maken. Of je enkel voor dat spel de collectie ter waarde van maar liefst zestig euro in huis moet halen, moet je voor jezelf uitmaken. Maar mijns inziens is dat een flinke hap uit het budget terwijl er betere alternatieven zijn.
  • Sterk leveldesign bij Blood Money
  • Twee totaal verschillende games
  • Grafisch niet veel soeps