User scoreAl 9 stemmen
7,10

Hand of Fate 2

Ideaal voor op de Switch

za 25/08/2018
Gereviewed voor Nintendo Switch door Lazlo

Hand of Fate was één van de meer aangename variaties in de digital card game hype die Hearthstone in gang trapte. Deels een kaartspel waarin je de meest doordachte decks moet bouwen, deels een uitgebreide vorm van single player roleplaying genre Dungeons and Dragons, Hand of Fate heeft duidelijk een eigen identiteit. En die komt ook op de Nintendo Switch in deel twee sterk naar voren.

Ik pendel dagelijks meer dan een uur naar Brussel, wat met de gebruikelijke NMBS-vertragingen inbegrepen een hele hoop Nintendo Switch-gametime betekent. Desondanks heb je voor zulke ritten games nodig die je snel opstart en snel weer kan afsluiten. En ik moet zeggen: Hand of Fate 2 is zodanig opgebouwd dat het perfect past in dat pendelaarkeurlijf.

In deze game speel je niet één lang verhaal waarin je van episch moment naar episch moment reist. Het gaat over korte microavonturen die je doorgaans binnen de tien minuten kan afronden, net zoals een potje Hearthstone niet veel langer dan dat duurt. Het is een gezonde mix tussen Dungeons and Dragons-stijl role playing, action RPG board game en card game. Klinkt onwaarschijnlijk? Wel, ik kan het niet beter omschrijven.

Manusje van alles

Bij aanvang van ieder avontuur bouw je een deck waarin je kiest welke encounters je zoal kan tegenkomen, welke wapens beschikbaar zijn, welke perks je gaandeweg kan verdienen, en wie jouw reisgezel wordt. Die kaarten worden dan in verschillende fases in verschillende lay-outs afhankelijk van het avontuur door een mysterieuze dungeon master voor je uitgelegd. Boardgame gewijs beweeg je met een pion over de omgekeerde kaarten, en ontdek je wat waaronder ligt.

Per situatie zal je moeten ingrijpen, door bijvoorbeeld met drie dobbelstenen een richtaantal ogen te gooien, een juiste kaart te trekken uit een reeks omgekeerde kaarten, of door goed te scoren in een soort rad van fortuin. Mits enig succes, krijg je een beloning in de vorm van een perk, een blessing (wat je kan helpen de uitkomst van latere interacties te beïnvloeden) of een wapen/schild. In het ergste geval zal je in een real-time gevecht terechtkomen waarin je serieus wat klappen incasseert. Of je verliest gewoon meteen een deel van je health points.

Met andere woorden: de game neemt dezelfde structuur aan als zijn voorganger, maar voegt enkele elementen toe. Zo zijn de companions die je meekrijgt nieuw, en geven ze je enkele perks tijdens gevechten. Denk aan een rondreizende oplichter die je damage laat absorberen voor één hit, of een soort barbaars figuur die vijanden van hun sokken kan bashen. Fijn is de hulp die je tijdens de gevechten van hen krijgt, maar aan het eind van de rit ben jij wel steeds de persoon die het gevecht zal moeten beslechten. Wat op zich niet meer dan logisch lijkt.

Real-time combat

De real-time gevechten zijn op zich de spelelementen waar je echt het meeste het gevoel hebt de uitkomst in handen te hebben. Hier komt het werkelijk aan op de skill die je hebt in het oplossen van een conflict, en hoewel je voornamelijk met veel vijanden op het scherm iets te gemakkelijk het overzicht verliest, is dit deel één van mijn favorieten in de gameplay. Toegegeven: de combat op zich is wat magertjes met beperkte aanvals en combinatiemogelijkheden, maar dat neemt niet weg dat ik aan het einde van de rit het gevoel van totale controle over de strijd heb.

De game is best moeilijk, en is bijgevolg voornamelijk weggelegd voor diehard role playing-fanatici.

De rest van de game berust daarentegen nogal sterk op geluk. Hoewel je aan het begin van ieder avontuur zelf samenstelt welke confrontaties je zoal kan tegenkomen (hoewel je ze niet allemaal zelf kiest) en je ook de juiste wapens en perks kan uitkiezen, weet je nooit in welke volgorde ze komen en hoeveel geluk je hebt bij de random uitkomsten van de encounters. Ik weet het, dit ligt helemaal in lijn met tabletop role playing games, en ik ben best een grote fan van dit type gameplay, maar ik heb het gevoel dat de game tegelijkertijd een best hoge lat legt. Zo lijken de dice rolls die je moet halen soms absurd hoog, en keert het lot je nogal vaak de rug toe.

Niet eenvoudig

Ook het deck-bouwprincipe is op zich goed gevonden, maar voelt soms ook een tikje te afstraffend. Van het begin af aan moet je goed mee zijn met de onderliggende strategieën van dingen die je potentieel kan verdienen met de encounters. Denk je niet genoeg na over zulke zaken, dan is de kans zeer hoog dat je gaandeweg het onderspit zal delven.

Kort gesteld: de game is best moeilijk, en is bijgevolg voornamelijk weggelegd voor diehard role playing-fanatici. En dat is oké, maar kan ook soms wat frustrerend zijn als je de kneepjes van het genre nog wat aan het leren bent. Een goede role playing game speel je ook best met iemand aan je zijde die de game al langer speelt en goed begrijpt, en dat soort medespeler mis je een beetje in Hand of Fate 2. Maar laat dat je zeker niet afschrikken, want dit is een verdomd goede game!

2015
8,0
User scoreAl 9 stemmen
7,10

Hand of Fate 2 is genadeloos, uitdagend en over de hele lijn een fijne gameplayervaring die verbazingwekkend goed werkt op de Nintendo Switch. Ideaal voor de dagelijkse pendelaar, role playing fanatici, en spelers met een rijke fantasie. Laat je niet afschrikken door de hoge moeilijkheidsgraad, want het spel is - net als zijn voorganger - een aanrader.
  • Companions zijn een leuke toevoeging
  • Knap en breed gameplaydesign
  • Ideaal qua spelstructuur om onderweg te spelen