8,3
9,0

Halo Wars 2

Eindelijk een goeie console-RTS?

di 21/02/2017
Gereviewed door Ronald

Na het niet onverdeelde succes dat de eerste Halo Wars acht jaar geleden was, nam The Creative Assembly, de Britse rts-specialist achter de Total War-reeks, de franchise onder handen. Krijgt Halo Wars 2 eindelijk de kenmerkende Halo-epiek naar een militair speelveld getransporteerd?

Voordat Halo: Combat Evolved (2001) in de arena verscheen op de eerste Xbox-console, gold het als onmogelijk dat first person shooters ooit een breed publiek zouden bereiken in de huiskamer: het genre leek toen, na de Dooms en de Counter-Strikes, voor eeuwig getrouwd met de pc. Het was pas na Halo dat de deur werd opengezet voor de shooterexplosie op consoles, die zich enkele jaren later voltrok met de Call of Duty- en Battlefield-reeksen. Het is niet zonder enige ironie dat een nieuwe game uit dezelfde reeks nu hetzelfde probeert te doen voor het real time strategy-genre, dat zo mogelijk nog verknochter is met het pc-platform.

Halo Wars 2 is een tweede rts-exploot uit Microsofts iconische Halo-reeks, volgend op een eerste game die in 2009 verscheen voor de Xbox 360. Het principe van deze opvolger blijft hetzelfde als in die eerste: bekende personagetypes en voertuigen, zoals de Spartan-krijgers, Warthog-jeeps en Hornet-vliegtuigen, komen in kevervorm op het veld als militaire units, en moeten worden aangemaakt en uitgestuurd vanuit een basis om verscheidene militaire doelwitten aan te vallen (samen met een paar nieuwe eenheden die speciaal voor de Halo Wars-afgeleiden werden verzonnen, zoals de met vlammenwerpers uitgerust Hellbringer-troepen). Het principe dat werd geïntroduceerd met Dune II en Command & Conquer, kortom, en dat vandaag de Total War- en StarCraft II-reeksen als vaandeldragers heeft. Allemaal games die, ondanks een paar verdienstelijke pogingen, nooit echt los zijn kunnen komen van het pc-platform, en de eerste Halo Wars woog te licht om het genre dat extra duwtje te geven.

Pak 'm beet

Laat met meteen mijn belangrijkste indruk op je loslaten: Halo Wars 2 slaagt beter in dat laatste. En meer nog: het is de beste rts die tot nu toe op een console verscheen. Dat betekent nog niet dat het een bovenmatige real time strategy-game tout court is: fans van het genre die de Windows 10-versie spelen, zullen hem niet al te favorabel vergelijken met StarCraft II of Total War: Warhammer, de twee winnende strategiegames op de pc. Maar op de Xbox One haalde ontwikkelaar The Creative Assembly een stoot uit die niet te onderschatten valt: de game heeft een fluksheid die behoorlijk dicht bij die van een pc-strategiegame komt. De truc zit 'm hier natuurlijk in de besturing: eenheden kunnen snel worden beetgepakt dankzij een handige combinatie tussen de A-knop en de linker duimstick, waardoor je bijna even snel je troepen kunt bijsturen in het heetst van de strijd. En voor het inzetten van speciale middelen wordt er gewerkt met de aloude techniek van het weapons wheel, waarmee consolespelers allang bekend zijn.

Halo Wars 2 is de beste rts die tot nu toe op een console verscheen.

De ontwikkelaar van Halo Wars 2 is natuurlijk ook niet de minste. The Creative Assembly, een Britse studio, is vooral bekend van zijn reeks Total War-games op de pc, die vijftien jaar geleden een revolutie betekenden in het genre. Het mooie aan hun eigen rts-interpretatie van de Halo-franchise is echter net dat ze zich zo weinig mogelijk aan de principes hebben gehouden die ze zelf hebben geïntroduceerd: Halo Wars 2 heeft veel meer weg van klassieker Command & Conquer dan van een Total War-aflevering, met een veel grotere nadruk op de troepen die je aanmaakt vanuit je basis dan op de manier waarop je je troepen bijstuurt in het heetst van de strijd. Beide zijn belangrijk, maar het is in de meeste van de twaalf missies die de singleplayercampagne overspant toch nog nèt iets belangrijker dat je een krieuwelende troepen met een beetje overmacht inzet tegen de vijand. Al kun je ook een charge die lijkt te falen nog prima naar je hand zetten, onder meer met de Leader Power: je troepen hebben een aanvoerder, die binnen een bepaalde zone bijvoorbeeld helende drones over de eenheden kunnen doen neerdalen, of een keiharde raketaanval kunnen organiseren op een zwaardere vijand.

Dat kon epischer!

Het belangrijkste struikelblok van Halo Wars 2 is zijn verhaal, dat de game weerhoudt van waarlijke grootsheid. De strijd tussen de UNSC en de vileine Covenant uit de originele Halo-trilogie staat centraal, maar om geen continuïteitsproblemen te creëren hebben de makers ervoor geopteerd om de actie zich in een verloren deel van de ruimte te doen voltrekken, en een nieuwe vijand te boetseren uit de oude: je tegenstander in deze game zijn de troepen van Atriox, een extreem gewelddadige Covenant-bruut die een Spartacus-eske rebellie heeft opgezet tegen zijn usurpators, en met ijzeren hand zijn eigen rijkje in de galaxie heeft gecreëerd. Niets van dit alles, ook niet de wendingen die dat verhaal neemt in zijn zes uur speeltijd, is bijzonder interessant. Als er overigens één ding is dat Halo Wars 2 absoluut mist, is het de epiek van een ware Halo-game: alle visuele elementen zijn er wel, en het ziet er - zeker in de verhalende cutscenes - uitzonderlijk mooi uit, maar je treft nergens de geest van de serie aan.

Dat neemt echter niet weg dat Halo Wars 2 een patente real time strategy-game is, die vrij snel in zijn campagne zijn kracht en complexiteit laat zien. Het aantal missies is inderdaad mager (twaalf dus, minder dan de vijftien uit de eerste game), maar ze werden wel tjokvol zijdelingse uitdagingen gepropt, en als je in een ervan faalt wordt dat met veel misbaar gecommuniceerd naar de speler. Ook is het verhaal mooi opgebouwd doorheen de missies, en hebben de makers geen schrik om hun eigen stramien te doorbreken: van missies waarin er vanuit een grote basis een enorm leger moet worden uitgestuurd om een krachtige luitenant van Atriox neer te halen gaat het naar intiemere ingraafmissies, en weer terug. En ook puur visceraal zit het wel snor: de rush wanneer je tijdens een strijd die je dreigt te verliezen plotseling de vijand keihard flankeert met een aantal krachtigere eenheden, of wanneer je eindelijk een geduldig opgebouwde troepenmacht in de strijd tegen een vijandelijke basis gooit, bezorgt zelfs lichte kippenvelmomenten.

Met z'n allen

Die wat schrale maar uitstekend ontworpen campagne wordt aangevuld met een brede waaier multiplayermodi. Ze zijn, net als de campagne, prima gemaakt voor al hun eenvoud, maar zullen geen van allen lang in je geheugen blijven hangen: de duurzaamheid van de game zit hem eerder in de hoge herspeelbaarheid van de singleplayermissies. De memorabelste multiplayermodus, die ook zijn eigen losstaande menu-optie heeft, is Blitz: een klassieke rts-level waarin de kracht van je leger niet afhangt van hoe goed je je basis uitbouwt, maar van welke kaarten die je geloot krijgt uit een soort kwartetspel. Bovendien moet je eropuit om meer energie te verzamelen voor je troepen, dus al te defensief spelen wordt automatisch ontraden. Dat brengt een hoop meer balans in het spel.

17/02/2017
8,3
9,0

Conclusie van Ronald

Het ontbreken van een deftig verhaal en een epischer kader kost Halo 2 vanzelfsprekend punten, maar niet in die mate dat de game eronder mank loopt: de rts-actie is het belangrijkste element, en die is solide. Halo Wars 2 was bijna de Halo: Combat Evolved der real time strategy games geweest, ware het niet dat het helaas niet zo'n succesvolle Halo-game is.
  • Solide rts-gameplay
  • Handige besturing
  • Goeie afwisseling in de missies