Halo 4

8,8
0

Halo 4

Halo Episode IV: A New Hope

In 2000 kocht Microsoft Bungie, een kleine in Chicago gevestigde studio die aan een Mac-shooter genaamd Halo: Combat Evolved werkte. Toen dit spel niet op de Mac, maar op de Xbox verscheen, sloeg het in als een bom. Zes games, twee pc-ports en 43 miljoen verkochte games later brengt 343 Industries, een studio met flink wat voormalige Bungie-medewerkers, het nieuwste avontuur van de Master Chief naar onze consoles: Halo 4. Voor 343 Industries is deze game de werkelijke vuurproef: hun eerste volledig zelf gemaakte Halo-titel.

Halo 4 begint ongeveer vier jaar na de feiten van Halo 3. Wie nog een goed geheugen heeft herinnert zich dat de UNSC Forward Unto Dawn in twee gesplitst werd en Master Chief Petty Officer John-117 zo bij de brokstukken van de Ark achter bleef om een Doornroosje-imitatie te doen. In die vier jaar is er flink wat veranderd voor de mensheid, wat in ondersteunende literatuur zoals het boek Halo: The Thursday War beschreven wordt.

De belangrijkste verandering is dat de vrede met de Covenant verdwenen is: de Elites hebben opnieuw de oorlog verklaard aan de mensheid, samen met de Grunts en de Jackals. Master Chief komt dat empirisch te weten wanneer het wrak van Forward Unto Dawn door deze laatste drie bestormd wordt.

Wie Halo 3 op legendary trotseerde herinnert zich vast nog dat we na de credits de Forward Unto Dawn richting een toen nog onbekende planeet zagen zweven. Nu heeft deze planeet een naam: het is de door de Forerunners gebouwde schildwereld Requiem en we gaan er flink wat tijd aan spenderen om een ritje naar huis te vinden en gaandeweg de Covenant te dwarsbomen.

De voorgeschiedenis is best uitgebreid en leunt misschien iets te zwaar op ondersteunende media zoals boeken. Nergens in de game wordt bijvoorbeeld uitgelegd waarom net de Elites, ditmaal zonder Brutes en Prophets, de oorlog aan de mensheid verklaard hebben. Zo missen enorm veel gamers een belangrijk deel van het verhaal.

Ondanks die misser van 343 Industries, zit het verhaal van Halo 4 degelijk in elkaar met wat beter uitgewerkte personages. We zien in Halo 4 een menselijkere Master Chief die oprechte bezorgdheid toont en na 4 jaar afwezigheid een UNSC tegenkomt die hem niet echt meer nodig heeft. 343 Industries heeft, zonder zijn gezicht te tonen, van de Master Chief een mens van vlees en bloed gemaakt waar je mee kunt sympathiseren, terwijl hij voordien slechts een gepantserde spierbundel was.

Door het vizier

Grafisch heeft Halo 4 een sprong voorwaarts gemaakt: Omgevingen, personages en wapens bevatten meer detail dan in Halo Reach en Halo: Combat Evolved Anniversary. Ongetwijfeld de grootste verbetering is te vinden in de gelaatsuitdrukkingen van menselijke NPC’s. Dan hebben we het niet over pre-rendered cutscenes, maar in-game. Voertuigen zijn opnieuw ontworpen of hebben meer detail in de texturen. De Scorpion is bijvoorbeeld grotendeels hetzelfde gebleven, maar de Warthog is qua details flink veranderd met onder andere een reeks jerrycans op een rekje achterin.

Iedere omgeving heeft een eigen kleurenpalet waarmee de toon gezet wordt. Helder en kleurrijk geeft een avontuurlijk gevoel, terwijl de combinatie van felle lichten in donkere omgevingen een gevoel schept dat er achter iedere hoek onbekend buitenaards gevaar schuilt. Zie je iets paars of felgroen oplichten, dan kun je er zeker van zijn dat er Covenant in de buurt zijn. Opmerkelijk is dat Halo 4 de eerste Halo-titel is die de Nederlandse taal kent. Geen paniek, de dialogen blijven Engelstalig, maar menu’s en ondertitelingen zijn in het Nederlands. Een stap vooruit als je het ons vraagt, al zijn de vertalingen niet altijd even geslaagd.

Het oor wil ook wat

Doorheen de ganse franchise was muziek een sterk punt en in deze Halo is dat niet anders: wederom helpt de muziek spelers een gevoel in te boezemen dat overeenkomt met de omgevingen en gebeurtenissen. Weg zijn de monniken die in de eerste trilogie die elke vijf voet je aan de kerk deden denken.

343 Industries gebruikt voor de meeste zaken ook nieuwe geluiden. Of het willens of moetens is, is ons niet bekend.  Wapens klinken nu zwaarder: wanneer je een plasmapistool overlaadt, klinkt het alsof je een gevaarlijke vuurbol hanteert die je ganse kop er af kan schroeien en een assault rifle klinkt nu echt als een zwaar wapen, een gevoel dat met de trilmotor van je controller nog meer versterkt wordt.

Ook bij voertuigen is een duidelijke verandering te merken: de Warthog klinkt nu als een V8 hot rod, een heerlijk geluid voor elke autofanaat. Als een voertuig zwaar beschadigd is ga je ook alarmen horen biepen, een duidelijke waarschuwing (als de zichtbare schade dat al niet was) dat het tijd is een nieuwe gemotoriseerde moordmachine op te zoeken.

Met de kolf tegen je schouder

De gameplay is grotendeels gelijkaardig aan die van Halo: Reach. Dat wordt vooral duidelijk door armor abilities en het ontbreken van dual wielding, iets wat de Master Chief in Halo 2 en Halo 3 wel kon met handwapens. Ingevroren goederen bederven niet, dus Spartan 117 kan in zijn 4 jaar cryoslaap onmogelijk verzwakt zijn. Het is dus niet alleen gameplay-gewijs maar ook in het kader van continuïteit jammer dat 343 Industries die feature niet in deze game heeft. Ook voertuigen zoals de Hornet , Falcon, Spectre, Revenant en troop carrier Warthog zijn afwezig van de game, zowel online als offline.

De DMR en Battle Rifle zijn wel aanwezig. De eerste is nauwkeuriger en brengt zo meer schade per schot toe, maar de BR heeft een hogere capaciteit die vooral wanneer je voor headshots gaat loont. Op de Legendary-moeilijkheidsgraad zul je een van deze het liefste gebruiken, ongetwijfeld in combinatie met het plasmapistool voor de beruchte “noob combo”.

De moeilijkheidsgraad van deze game ligt wat hoger dan die van Halo Reach: granaten richten minder schade aan en de vijanden hebben allemaal een erg jeukende trigger finger. Vooral de nieuwe vijand, de Prometheans, zijn daarmee gevaarlijk. De wapens van dit nieuwe ras zijn wat zwakker, maar maken dat ruim goed met een erg hoge rate-of-fire. In de singleplayer misschien wel iets té goed, waardoor de volgende vernieuwing soms zeer goed van pas komt. Een zeer welkome wijziging die Bungie de Master Chief nooit gunde, was namelijk de mogelijkheid om te sprinten. Dit is geen armor ability zoals in Halo: Reach, maar is volledig losstaand.

De eerste keer speel je de campagne voor het verhaal, de tweede keer voor achievements: op ieder level bevindt zich wel een terminal en valt er wel iets unieks te doen om een achievement vrij te spelen, al dan niet vanaf een bepaalde moeilijkheidsgraad en met een bepaalde skull-modifier ingeschakeld.

Hoe meer zielen, hoe meer bloed

Het verhaal van de singleplayermodus kennen we, jammer is wel dat deze modus met slechts acht levels aan de korte kant is. De Spartan Ops-modus probeert dat wat te compenseren. Deze laatste is een episodische spelmodus die zich ongeveer gelijktijdig met de hoofdcampagne afspeelt.  Elke week verschijnt een nieuwe episode, bestaande uit een nieuw stukje verhaal over de Spartan-IV’s en de UNSC Infinity en vijf missies die je solo of coöperatief met vrienden of via matchmaking kunt spelen. Door sommige van de Spartan Ops-settings zul je reeds als John-117 gewandeld zijn, andere zijn volledig nieuw.

De multiplayermodus, gekend als “War Games”, past in het verhaal als een simulatie voor de Spartan-IV’s aan boord van de UNSC Infinity. Op een soort holodek vechten ze tegen elkaar in tien verschillende maps, waarvan we sommige uit vorige games herkennen, waaronder een remake van de Halo 3-klassieker Valhalla. Het tempo ligt fors hoger in deze online multiplayer, mede dankzij die sprintmogelijkheid.

343 Industries heeft ook wat leentjebuur gespeeld bij o.a. Call of duty, door de War Games te voorzien van killcams en loadouts. Hoe hoger je level, hoe meer loadouts je kunt maken. Wapens voor de loadouts worden niet meteen beschikbaar, maar moet je aanschaffen met punten. Deze punten vergaar je door in level te stijgen en kun je vervolgens spenderen aan nieuwe wapens, perks en armor abilities voor je loadouts.

8,8
0

Conclusie van Matthias

De vertrouwde Halo-ervaring blijft in Halo 4 aanwezig, maar met nieuwe gameplayelementen, hedendaagse graphics, vernieuwde geluiden en een nieuw verhaal worden stevige fundamenten voor een nieuwe trilogie gelegd. Deze game bewijst dat 343 Industries volledig op eigen houtje waardige Halo-titels kan maken.

• Moderne graphics
  • Verbeterde geluiden
  • Hoger multiplayertempo