GRID

9,0
Reviewscore
User scoreAl 0 stemmen
0

GRID

“Een geweldige reboot van een vergeten reeks”

di 08/10/2019
Gereviewed voor PS4 door KevinB
0 reacties

Het is alweer van 2014 geleden dat we een nieuwe telg voorgeschoteld kregen van de GRID-reeks. Codemasters deed deze herrijzen uit de assen van TOCA Touring Car Championship serie, een game dat ik eind jaren ’90 gek gespeeld heb. Hierin vond je geen saaie races waarin iedereen netjes de rijlijn volgde. Maar intense races, waarin de limieten van sportief rijden opgezocht werden, waren schering en inslag. Een ware verademing was dat toen al. En nu, met deze langverwachte reboot van de GRID-reeks, wil Codemasters datzelfde gevoel opnieuw leven inblazen.

Waarom wel

It’s a-me, Fernando!

De hoofdbrok van GRID is zonder enige twijfel de carrière. Hierin is het zaak om je te kwalificeren voor de finale van de GRID World Series. Dit doe je door het succesvol doorworstelen van verschillende raceklassen. De voor de hand liggende Touring en Stock wagens zijn uiteraard van de partij. Deze worden vergezeld door Tuner en GT bolides. Daarnaast zijn er ook nog de zogenaamde Invitational Races waarin je bijvoorbeeld aan de bak moet met ouwe getrouwe Mini Coopers. Al deze verschillende wagens laten zich op hun eigen manier besturen, waardoor je echt wel wat tijd nodig hebt om jezelf aan te passen aan je nieuwe bolide.

De actie op de baan is heerlijk intens.

De meest verrassende events vond ik dan weer in de FA Racing events. Hierin doorloop je voor een gedeelte de carrière van Fernando Alonso, die trouwens ook achter de schermen toekeek als racing consulent. Aan het eind van elk raceklasse wacht je een ultieme showdown. In de FA Racing Events neem je het zo bijvoorbeeld op tegen Fernando zelf in de Renault R26, DE F1-bolide waarin hij in 2006 voor de tweede keer wereldkampioen werd. Voltooi je vier van deze showdowns? Dan heb je jezelf bewezen in de racewereld en mag je eindelijk aantreden in de grootse finale van de GRID World Series.

Gezellig sfeertje

De ziel van de eerdere GRID en TOCA games werd gelukkig goed bewaard in deze reboot, want van bij de tutorial is het al meteen duidelijk dat deze GRID zichzelf niet té serieus wil nemen. En dat bedoel ik op vlak van presentatie. Kilo’s confetti, vuurwerk en rookbommen die de lucht in worden geschoten bij het kruisen van de finishlijn zorgen voor een perfect no-nonsense sfeertje. Dat kan gelukkig niet gezegd worden over het racen zelf. Want de actie op de baan is heerlijk intens. Elke race, op een van de 80 circuits, voelt anders en je hebt echt het gevoel dat je onderdeel bent van een groter geheel en dat je moet werken om je doel te bereiken. In andere racegames kreeg ik al eens het gevoel dat iedereen tegen mij racete. Maar hier doet iedere piloot zijn eigen ding en worden er onderling gevechten uitgevochten om toch dat ene plaatsje op te schuiven.

Bij een van de bochten tikte een AI-piloot mij zonder verpinken achteraan aan uit revanche, waardoor ik van de baan spinde.

Oog om oog

Dit is dankzij de 400 AI-piloten die Codemasters in de game heeft gestoken. Deze hebben elk hun eigen sterke en zwakke punten. Daarnaast kregen ze elk specifieke karaktertrekken mee, waardoor ze anders zullen reageren op de acties van hun tegenstanders en die van jou. Tijdens verschillende races zag ik voor mij verschillende AI piloten acties ondernemen om een plekje op te schuiven, of om hun plek net te verdedigen. Dit resulteerde dan weer in foutjes van de ene rijder of in gigantische crashes. Daarnaast is er ook iets wat het Nemesis systeem heet.

Dit systeem houdt rekening met de karaktereigenschappen van de AI-piloten en schiet in actie wanneer je met jouw acties het tolerantieniveau overschrijdt van je tegenstanders. Even concreet: ik maakte iets te gretig gebruik van de wagen van Leo Heikki om last minute nog een bocht door te komen. Dit vond hij allesbehalve prettig, zeker omdat hij door mijn actie van de baan raakte. Logischerwijs was hij uit op revanche en daarin slaagde hij ook. Bij een van de volgende bochten tikte hij mij zonder verpinken achteraan aan, waardoor ik van de baan spinde. Niet echt sportief, maar uiteindelijk wel mijn verdiende loon. Door dit systeem voelen je tegenstanders erg realistisch aan en geeft het elke race een extra dimensie. En dat is zeer welgekomen in een wereld waar al heel wat paden werden platgetrapt.

Kilo’s confetti, vuurwerk en rookbommen die de lucht in worden geschoten bij het kruisen van de finishlijn zorgen voor een perfect no-nonsense sfeertje.

Rondvliegende motorkappen

Ook op grafisch gebied hoeft GRID zich allesbehalve te verschuilen achter de tegenstand. Want de vele bolides zien er fantastisch uit. Ze glimmen lekker realistisch in de zon en hun onderdelen geven er ook na verloop van tijd de brui aan wanneer je iets te bruusk het decor in gaat. Ook word je bolide na verloop van tijd vuil en je ziet de vliegjes op de motorkap kleven aan het einde van de races. Ook de weerseffecten zijn bij momenten om duimen en vingers van af te likken. Een ondergaande zon zal een rode gloed over het wegdek gooien waardoor je sommige bochten blind moeten nemen. Ook de regeneffecten zijn prachtig en leggen een mooie film op het circuit. Ook je oren worden verwend, want elk van de vele bolides, van een Aston Martin Vantage tot de Mini Cooper, klinken erg goed. En dit zowel in de cockpit als erachter.

Je wordt wat aan je lot overgelaten eens je de tutorial door hebt gespeeld.

Waarom niet

Aan je lot overgelaten

Nu is het even tijd om de loftrompet even op zak te steken, want jammer genoeg is niet alles 100% positief aan deze GRID. In de eerste plaats word je wat aan je lot overgelaten eens je de tutorial door hebt gespeeld. De game geeft je geen tips of uitleg over wat er exact van je verwacht wordt in de carrière. Nu is dat niet meteen een groot probleem, want uiteindelijk draait het om races rijden en voldoen aan de doelen die opgegeven worden. Maar het stoorde mij meer dat ik pas na een 5-tal races ontdekte dat ik mijn teamgenoot Nick Whittle kon vervangen of dat er een teamcompetitie was in elk event.

 

Zeker het vervangen van je teamgenoot kan heel nuttig zijn, want elke AI teamgenoot heeft zijn eigen sterke punten. In het begin heb je echter weinig keuze, maar hoger je in leven stijgt, hoe meer potentiële teamgenoten er beschikbaar komen. Of het feit dat je toch best wel die kwalificatie hot lap rijdt wanneer je niet achteraan het pak van 16 rijders wil starten. Of dat je de moeilijkheidsgraad tot in het kleinste detail kan aanpassen. Tot slot is er helaas geen splitscreen multiplayer aanwezig. Dit is iets wat ik in veel racegames mis en ook hier een leuke extra was geweest. Zeker gezien het fysieke aspect dat in de races aanwezig is.

Releasedatum
11/10/2019
9,0
Reviewscore
User scoreAl 0 stemmen
0

Conclusie van KevinB

Codemasters weet met GRID op een geweldige manier leven te blazen in deze door velen vergeten serie. Door de implementatie van het Nemesis systeem en de 400 verschillende AI rijders heeft deze racegame enkele onderscheidende elementen meegekregen waardoor het zeker bestaansrecht heeft in de massa van andere racegames. Meer zelfs, ik heb mij oprecht ontzettend geamuseerd in de uren dat ik deze game gespeeld heb. Het is een game dat zowel voor de geoefende racer als de beginner is bedoeld en daarin slaagt GRID ook grotendeels. Toch is het jammer je als speler iets teveel aan je lot wordt overgelaten op vlak van uitleg over bepaalde mechanismen. Desalniettemin is GRID een fantastische racegame die ik aan iedereen die houdt van een potje racen, kan aan aanraden.
  • Intense races
  • Nemesis-systeem geeft racen extra laag
  • Grafisch knap
  • Racegame voor ieder type gamer
  • Weinig tot geen uitleg over bepaalde gameplay elementen
  • Geen splitscreen multiplayer