0

Gran Turismo Sport

Niet langer de definiërende racesim op de markt?

vr 27/10/2017
Gereviewed voor PS4 door Lazlo
6 reacties

De Gran Turismo-reeks roept warme herinneringen op voor ondergetekende. Gran Turismo 3: A-Spec was immers de eerste titel die ik ooit op de PlayStation 2 bezat. Ik herinner me nog lange middagen waarin ik samen met mijn broer race na race reed, in die eindeloze strijd om de beste racepiloot van het gezin te zijn. Hoewel die magie nooit meer echt voor me terugkeerde in de daaropvolgende titels van de reeks, had ik hoge verwachtingen voor de eerste Gran Turismo sinds jaren. Of die werden ingelost, lees je hier.

Ik geloof dat ik nu wel met een gerust hart kan stellen dat Gran Turismo niet langer de definiërende racesim op de markt is. Niet alleen zorgde de lange afwezigheid ervoor dat Project Cars, Assetto Corsa, Forza en iracing in een nek-aan-nek-race voorbij sjeesden, ook een teleurstellende Gran Turismo 6 deed de serie in irrelevantie wegzakken. Gran Turismo Sport doet niet veel meer om het simulatieaspect van de reeks opnieuw aan te zwengelen. Daarvoor is de klemtoon van deze game net iets te eenzijdig.

Offline

Contentgebrek

Bekijk Gran Turismo Sport niet als een volwaardige Gran Turismo-titel. Akkoord, er zijn weer een hoop knappe bolides die je onder je achterste kan schuiven, en ook deze keer kan je over een ruime selectie aan tracks scheuren. Er is echter één grote afwezige die van Sport naar mijn gevoel geen volwaardige Gran Turismo-titel maakt: een uitgebreide career mode. Wanneer je in het hoofdmenu van de game naar de tab Career schakelt, stoot je op drie submodi: Driving School, Mission Challenge en Circuit Experience. Telkens objective based stukken die je helpen een betere racepiloot te worden, maar nergens een mogelijkheid om een volwaardige race-ervaring mee te maken. En ja, dat mis ik, als offline-lievende racefanaat.

Arcadepret

Een lauwe troost vind ik in de Arcade-tab, waar ik een single race kan rijden, timed ritjes kan doen en zelfs aan drifting challenges kan deelnemen. De VR Experience die bij deze titel vervoegd zit, vind je ook onder die tab. Met andere woorden valt er weldegelijk single player raceplezier te beleven in Gran Turismo Sport, maar die gaat nooit zo ver als in voorgaande titels. Je kan bijvoorbeeld niet meerijden in de kwalificatierondes van een race om vanuit een betere startpositie te vertrekken. Ook is de hele ervaring van een Grand Prix of Race Weekend hier volledig weg, doordat je in arcade slechts race per race individueel rijdt.

Minder zwoegwerk

Maar nog meer dan dat mis ik het gevoel van voldoening die je in de progressie van een klassieke racecarrière krijgt. Met je eerste schamele budget een goedkope wagen aankopen, steeds betere bolides vrijspelen en kopen, en uiteindelijk terugblikken op een carrièrepad waar je urenlang zwoegwerk aan had, dat is wat ik mis. Bij iedere arcaderace die je rijdt kan je kiezen uit een van de voorgestelde wagens voor die track, ongeacht de klasse of het caliber. Je krijgt wel een garage waar je steeds nieuwe wagens voor kan vrijkopen, en het level en achievement based progressiesysteem beloont je tijdig met een nieuwe bolide. Dat die voertuigen werkelijk van jou zijn, voelt eerder als een kanttekening eens je werkelijk de baan op trekt. Het leukste aan die eigen wagens is de mogelijkheid die in de vernieuwe Livery-modus te tweaken en te tunen naar jouw smaak, om daarna in de fotomodus te pronken met jouw creaties.

Onder de motorkap

Goede racegame

Het is toch wel met enig hartzeer dat ik mijn teleurstelling in het single player-aspect van Gran Turismo Sport hier voor jou uitschrijf. Zonder een diepgaand uitgewerkte Gran Turismo-modus is de angel van deze game er voor mij nu eenmaal uit. Dat wil gelukkig niet zeggen dat deze racetitel per definitie slecht is. Integendeel zelfs, hoewel ik nu al heel wat uren in-game spendeerde, heeft Sport zijn haken nog diep in me en kijk ik er dagelijks naar uit ‘s avonds mijn PS4 nogmaals op te starten voor een portie races.

Balansoefening

Dat ligt dan voornamelijk aan de manier waarop Polyphony Digital de perfecte balans vond van goede racesimulatie en toegankelijkheid voor gamers. Waar racesims als Project Cars en iracing een hoge instapdrempel hebben met wagens die aan de oppervlakte onbestuurbaar lijken zonder de nodige assists, doet Gran Turismo Sport hier weloverwogen toegevingen. Zo heb je steeds voldoende grip met je wagen om een comfortabele wegligging te ervaren, maar vergt de game met zijn uiteenlopende wagens en tracks alsnog de juiste technische rijvaardigheid om naar de top op te klimmen.

Unieke voertuigen

Iedere wagen voelt ook anders aan, wat je dwingt je rijstijl aan te passen naar jouw voertuig. Zo voelt een Ford Mustang van nature wat logger, maar standvaster aan dan een Dodge Viper. De wagens zien er ook stuk voor stuk oogverblindend knap uit. Polyphony Digital maakte er echt zijn werk van ieder model van de grond op te bouwen. Zo voelt ieder voertuig niet alleen uniek, maar zien ze er ook zo uit. Als klap op de vuurpijl heeft Polyphony eindelijk het geluidsdesign van zijn voertuigen onder handen genomen, wat de race-ervaring nog een pak beter maakt. Eindelijk klinkt de game niet meer alsof je met een uit de kluiten gewassen grasmaaier aan het racen bent, maar met een bolide met de kracht van een paar honderd paarden.

Minder wagens dan je denkt

De tradeoff is dat je een pak minder wagens krijgt dan bij genregenoten en zelfs voorgangers van deze game. Dat is vooral een jammere zaak wanneer je per merk zoekt naar een nieuwe wagen. Dan ontdek je dat alle wagens die binnen eenzelfde merk te koop staan bijna allemaal gewoon variaties op één klassiek legaal wegvoertuig. Dan zijn 177 wagens bij release opeens niet zo indrukwekkend als het klinkt. Maar goed, de keuze van kwaliteit tegenover kwantiteit is er zeker één die ik aanmoedig. Een minder begrijpelijk minpuntje is dat het schademodel in deze game, alsook de impact wanneer een wagen crasht of op een ander voertuig inrijdt quasi onbestaande is. Jammer, want dat doet dan weer inbreuk op het realisme dat Sport zo goed en zo kwaad mogelijk tracht te simuleren.

Online

Echte online game

Naast een pover offline verhaal verwacht ik toch wel een sterk online component. Gelukkig is dit het deel van Gran Turismo Sport waar de game werkelijk kan zijn wat het wil zijn. De online modi worden in twee grote pijlers opgedeeld: de Open Lobby waarin je eender welke race kan aangaan, en het meer esports gefocuste Sport-luik. Vergeleken met andere online games kan je die beide modi vergelijken met respectievelijk public matches en competitive games.

Sport

Open Lobby zijn je standaard hop-in-hop-out online races die je als eigenaar van een racelobby kan tweaken zodat bijvoorbeeld enkel specifieke wagenklassen mee mogen racen. Sport is de focus van deze nieuwe Gran Turismo-titel en neemt daarin de fakkel over van de titulaire Gran turismo-modus. Je kan dagelijks meedoen aan Daily Races die je met specifieke voertuigen, of voertuigsklassen laat rijden tegen chauffeurs van jouw vaardigheidsniveau. Daarnaast zijn er wekelijks toernooien waaraan je deel kan nemen. Deze vervangen dan weer de Race Weekends en Cups die je in de offline modus zou verwachten.

FIA approved

En dat werkt allemaal naar behoren. Meer zelfs: dat werkt best goed. De Open Lobby blijf ik persoonlijk eerder van weg, maar de Daily Races zijn uitdagingen die ik telkens weer met plezier aanga. Fijn is dat Gran Turismo Sport zijn uiterste best doet je te matchen met spelers van jouw eigen vaardigheidsniveau. Gaandeweg verdien je namelijk driverspunten, die je aan het einde van de rit indelen in uiteenlopende rankings als racepiloot. Een inschatting die best goed uitgewerkt is, zo blijkt, want nooit voel ik me in online races echt serieus onderpresterend tegenover mijn tegenstanders. En maar goed ook, want met een partnership met de FIA (Fédération Internationale de l’Automobile) en de ambities om als definiërende esports racesim gezien te worden, moeten die online voorzieningen uiteraard op alle vlakken op punt staan.

Gezonde sportiviteit

Aanvullend heb je de racing etiquette waar je je als online rijdend chauffeur altijd aan moet houden. Op andere wagens inrijden, hoeken afsnijden, chauffeurs van de baan rijden, de doorgang van andere wagens opzettelijk versperren, het zijn allemaal dingen die in Gran Turismo Sport niet door de beugel kunnen. Niet alleen moet je voor je kan beginnen racen twee filmpjes bekijken die je uitleggen wat racing etiquette nu net inhoudt, je wordt ook beoordeeld op je hoffelijkheid in-game. Het draait allemaal rond sportsmanship, dus Sport analyseert jouw rijstijl en zorgt ervoor dat je steeds bij racers terecht komt die even hoffelijk of even roekeloos rijden. Een systeem met het hart op de juiste plaats, maar met een uitvoering die nog wat schaafwerk kan gebruiken. Zo registreert de game gewoon iedere keer wanneer je  een andere wagen aanrijdt OF wanneer jij aangereden wordt, maar maakt geen onderscheid tussen beide situaties. Rij jij uiterst hoffelijk, maar stoten andere racers je voortdurend van de baan, dan ben jij met andere woorden de dupe van andermans roekeloos gedrag.

Altijd online

Een andere designbeslissing die wat herdenkwerk kan gebruiken is de vereiste om constant geconnecteerd te zijn met het internet wanneer je de game speelt. Polyphony Digital verklaart hier dat de game voor een reeks features met het internet verbonden moet zijn. Dan stel ik me toch vragen bij het feit dat bijvoorbeeld de fotomodus en de offline challenges van de Career Mode niet beschikbaar zijn wanneer je niet online bent. Arcaderaces zijn wel nog beschikbaar, maar alle progressie die je daarin maakt wordt niet geregistreerd tenzij je in dezelfde speelsessie nog terug met internet connecteert. Al jouw progressie wordt namelijk rechtstreeks in een cloud opgeslagen, waardoor jouw ervaringspunten en mileage points die je vergaarde niet lokaal kunnen geregistreerd worden. Niet bepaald gebruikersvriendelijk, toch?

18/10/2017
7,5
0

Driewerf hoera, Gran Turismo is eindelijk terug! Jammer genoeg niet in de vorm waarin ik de reeks het meeste kan appreciëren. Hoewel de wagens beter ogen, klinken én aanvoelen dan ooit tevoren, mis ik dat ene ding dat deze reeks echt maakt waar ze voor staat: de Gran Turismo-modus. De sterke focus op online content, en de verijdelde rijlessen die de Career-modus voorstellen zorgen ervoor dat deze game niet echt als een volwaardige toevoeging aan de reeks aanvoelt. Onder de motorkap één van de beste race-ervaringen die ik ooit mee mocht maken, maar in uitvoering een medaille met een duidelijke keerzijde.
  • Auto's ogen en klinken beter da ooit tevoren ...
  • ... en laten zich ook zo besturen
  • De Sport-modus is gelukkig ook toegankelijk voor niet-online minded racepiloten