Golem Gates

7,5

Golem Gates

"’t Is eens iets anders, zo’n RTS/ card game combo"

ma 08/07/2019

Al kleuren de meeste games qua genre netjes binnen de lijntjes, soms verschijnt er eens een witte raaf die het iets experimenteler aanpakt. Golem Gates is er zo eentje. Deze titel is intussen al meer dan een jaar beschikbaar op pc maar kwam recent ook op consoles aanwaaien. Ikzelf nam de PS4-versie van deze toch wel op zijn minst onalledaagse RTS / card game hybride onder de loep. Dus, buy or bust?

Unieke formule

Zoals in de intro hierboven reeds vermeld: Golem Gates kan je qua gameplay niet in één enkel hokje duwen. Het spel combineert elementen van zowel RTS- als card games, waarvan strategisch opgebouwde decks, een energy-systeem om je kaarten (of ‘glyphs’) effectief te spelen en tower defense objectives de belangrijkste mechanics zijn. Jij bepaalt vóór iedere game welke kaarten je in je deck stopt, en tijdens de game waar, wanneer en hoe je ze inzet – ervan uitgaande dat je ze ook effectief trekt, want dat hangt in Golem Gates volledig af van RNG.

Klinkt misschien vreemd, maar die combinatie van strategie (zowel bij deckbuilding als in volle actie) en geluk houdt het recept van Golem Gates spannend en fris. Iedere game is anders, zeker in de multiplayer modes van het spel. Je krijgt daarnaast ook een mooi uitgewerkte campaign mode geserveerd, al blijft Golem Gates het leukst wanneer je met of tegen andere mensen speelt. Je leest het goed: naast de klassieke versus-modes waar je je tegenstander het vuur aan de schenen legt, zijn er ook verschillende co-op varianten waarbij je samen met je partner de vijandelijke Harbinger moet neerhalen.

Afwisseling troef

Er valt ongetwijfeld heel wat te doen in Golem Gates. In de eerste plaats zijn er uiteraard hopen kaarten te verzamelen waarmee je zeer uiteenlopende decks samenstelt. Storm je het liefst in rechte lijn naar de vijandige Harbinger om hem manu militari de kop in te kloppen? Dan kan je een deck bouwen rond melee en/of ranged units in combinatie met buff/debuff glyphs om ze wat steroïden op te spuiten. Wil je liever je tegenstander te slim af zijn door op voorhand zijn strategie te counteren of à la minute om te draaien in jouw voordeel? Stop dan zeker genoeg trap en tech cards (de stereotiepe magische spreuken) in je deck. Deze twee klassieke voorbeeldjes zijn uiteraard slechts het tipje van de ijsberg.

Kaarten verdien je naarmate je speelt en beter wordt.

Aangezien je kaarten niet enkel ‘op tafel legt’ zoals in een Hearthstone of Magic: The Gathering maar je ze nadien ook effectief aanstuurt zoals in een RTS game, krijg je bovendien nóg meer vrijheid in het uitoefenen van je strategie. Om het bij hetzelfde voorbeeldje als hierboven te houden: je kan één grote zwerm maken van je units om als een school sardines je vijand plat te walsen, maar je kan ze ook opspliten in kleine groepjes van complementaire units om zo meer points tegelijkertijd te cappen of er eentje bij wijze van hinderlaag achter een hoekje te parkeren. Zowel uit als in het veld speel je dus volledig zoals jij dat wilt.

Nog niet content? Er zijn verder nog verschillende modi om je decks op los te laten. Een greep uit het aanbod: solo campaign, solo challenges, co-op, player versus player, AI versus modes... Als je de gameplay weet te smaken, dan zal je met Golem Gates wel een tijdje zoet zijn.

Kaarten als rewards

Een laatste puntje dat ik enorm apprecieer: kaarten in Golem Gates speel je vrij door – je raadt het nooit- het spel te spelen. In tegenstelling tot de meeste card games waar je kaarten moet kopen, kan je ze in Golem Gates enkel unlocken als reward voor je prestaties. Dat geldt voor iedere game mode, trouwens, of je nu in co-op een kaartje legt of je je aan de solo challenges waagt. Het voelt gewoon goed om ze als beloning te krijgen en niet door er geld tegen te smijten, wat motiverend werkt en je aanspoort om verder te blijven spelen. Dikke duim, Laser Guided Games / Digerati.

Controls en technische issues

Golem Gates is speciaal en als niche game zal niet iedereen er voor zijn, maar in feite valt er op de gameplay, graphics en soundtrack weinig aan te merken. Veel minpuntjes zijn er dan ook niet, op twee uitzonderingen na: de controls en technische stabiliteit.

Er valt ongetwijfeld heel wat te doen in Golem Gates.

Als RTS- en card game hybride spendeer je de helft van je tijd, zoniet meer, op het slagveld. Je speelt en controleert je glyphs in real-time, waardoor je vlotjes moet kunnen schakelen tussen alle mogelijke input commando’s en, het belangrijkst van al, de camera vloeiend moet kunnen bedienen. Daar wringt op console het schoentje: je cursor bewegen gebeurt met de rechter joystick. Daardoor behaal je nooit dezelfde precisie en snelheid als met muis en toetsenbord, wat het geheel slomer maakt en het tempo eruit haalt. Buffs en debuffs plaatste ik meermaals per ongeluk op de verkeerde targets, de correcte vijanden selecteren viel vaak ook moeilijker uit dan verwacht en zelfs gewoon de camera bewegen is een saaie, logge bedoening. Waar er op pc geen vuiltje aan de lucht is, steken de controls op consoles een serieus dikke stok tussen de wielen van Golem Gates. In een RTS game moet je accuraat en snel tewerk kunnen gaan, en dat is op deze console versie allesbehalve het geval.

Om verder nog wat zout op de wonde te strooien kampt de PS4-versie ook met technische mankementen. Wanneer je units naar de door jou aangegeven locatie lopen, gebeurt het vaak dat ze mekaar in de weg staan, over elkaar heen glitchen of mekaar verhinderen van zich in de combat te mengen. Gevechten waarbij vele units tegelijkertijd je scherm vullen, leiden bovendien tot frame drops die in een real-time game for obvious reasons voor een plotse keer in je match kunnen zorgen, zowel in positieve als negatieve zin – winnen of verliezen door lag is nooit plezant.

7,5

’t Is eens iets anders, zo’n RTS/ card game combo. Gameplay-gewijs is Golem Gates naar mijn mening een geslaagd experiment, net zoals de beslissing om het verzamelen van nieuwe kaarten niet achter een paywall te steken. Kaarten verdien je naarmate je speelt en beter wordt, wat je motiveert om verder te doen en te blijven experimenteren met exotische deck compositions en nieuwe in-game strategieën. Jammer van de frame drops en de glitches, maar gelukkig genoeg wegen ze niet op tegen de leuke gameplay. Je zou wel geld geven om die kut controller om te ruilen voor een muis en toetsenbord, dus mocht je deze titel in huis willen halen, ga dan zeker eens een kijkje nemen in de Steam store.
  • Hybride gameplay tussen RTS en card games
  • Veel variatie: verschillende modi, deck compositions en in-game speelstijlen
  • Card unlocks als reward voor te spelen, niet als microtransactie