9,5
0

God of War

Kratos is terug!

do 12/04/2018
3 reacties

Het gamende PlayStation 4-publiek, en in het bijzonder de fans van God of War, heeft er enkele jaren op moeten wachten, maar volgende week is het groot feest! De nieuwe God of War, zonder subtitel deze keer maar nog steeds met de halfgod Kratos in de hoofdrol, bestormt op 20 april de winkelrekken. Ontwikkelaar Sony Santa Monica Studio gooide het over een andere boeg, koos voor de Noorse mythologie, betrok de zoon van Kratos bij het verhaal en vernieuwde de gameplay. Een succesvolle keuze of niet? Je leest het in deze review.

Voor wie niet zo goed mee is met het ganse God of War-gebeuren, heeft Marijn een overzichtspecial geschreven waarin Kratos’ pad van vernieling duidelijk maakt dat zowat de ganse Griekse mythologie werd vermoord door de bebaarde halfgod. De geschiedenis van de franchise, die in 2005 startte op PlayStation 2, leert ons dat hij onder invloed van enkele goden zijn gezin vermoordde. Sindsdien is hij uit op wraak, kijkt hij niet naar enkele liters bloed meer of minder en zijn er ondertussen al duizenden slachtoffers gevallen. Hieronder een aantal legendarische en befaamde Griekse goden die meermaals voor indrukwekkende gevechten zorgden op zowel PlayStation 2, PlayStation 3 als PlayStation Vita.

Kratos is terug, en hoe!

In de 2018-versie van God of War doet Santa Monica Studio het anders. Een duidelijk ouder geworden Kratos speelt de hoofdrol in een veel filmischer geheel waarin knappe tussenfilmpjes afgewisseld worden met stukken gameplay om U tegen te zeggen. En voor wie het nog niet opgevallen moest zijn in de vele trailers: je zoon Atreus vergezelt je tijdens je avontuurlijke en behoorlijk gevaarlijke reis waarin wezens uit de Noorse mythologie je vergezellen, helpen of tegenwerken. Bij die laatste optie sta je er als Kratos niet alleen voor, want terwijl je je jonge zoon stilaan de kneepjes van het vak leert, helpt hij je om je doelen te bereiken en tegenstanders tegen te werken. Met zijn boog schiet hij zo goed als altijd raak en ook het van zijn moeder geërfde mes weet hij uitzonderlijk goed te bezigen.

Deze nieuwe God of War is eigenlijk een volledige verademing op zich.

De relatie tussen de twee start erg koel. Kratos spreekt zoonlief liever aan met ‘boy’ dan met zijn naam en veel kan het kleine joch niet goed doen. Het is dan ook niet uitzonderlijk dat Atreus zijn vader erop wijst dat hij enkel aangesproken wordt als hij hem nodig heeft of iets moet vertalen. Kratos stelt zich voor het eerst echter wel bijzonder gevoelig en emotioneel op, en heeft het met zijn zoon openlijk over het verwerken van een verlies, waarbij iedereen een andere manier heeft om met verdriet om te gaan. Hoewel de relatie tussen de twee niet echt alledaags is, zijn ze wel op elkaar aangewezen. Atreus groeide op in deze voor Kratos nieuwe wereld en dus moet het joch regelmatig teksten vertalen. Anderzijds is Kratos’ zoon erg kwetsbaar en is vaderlief er om hem te beschermen en dingen bij te leren, al doet hij er wel alles aan om het respect van zijn voorbeeld te verdienen.

Leviathan

Kratos loopt, net zoals in alle voorgangers uit de franchise, op elk moment gevaar. Maar … deze keer zit er een bijzonder groot verschil in de gameplay. In de vorige delen was het in veel gevallen genoeg om willekeurig enkele knoppen in te drukken om de hordes vijanden in mootjes te hakken en je scherm te vullen met liters bloed. Hoewel er nu ook nog steeds zo’n tiental vijanden tegelijkertijd op je af durven komen, is er van ‘hordes’ niet echt sprake meer. Dat zorgt voor wat tragere, meer doordachte gevechten waarbij je niet willekeurig knoppencombinaties indrukt, maar nadenkt over volgende acties waarbij handig gebruik wordt gemaakt van zowel Kratos als Atreus hun vaardigheden.

Kratos’ nieuwe wapen, zijn bijl genaamd Leviathan, zorgt ook nog eens voor een frisse wind. Je kan al hakkend inslaan op tegenstanders bij man-tot-man-gevechten, maar het ding kan ook gebruikt worden als langeafstandswapen door het naar tegenstanders te gooien. Staan die dicht tegen een muur, dan worden ze vastgepind. Daarnaast zijn er nog enkele andere erg leuke vaardigheden die je kan vrijspelen, waardoor je bij dit ene wapen van erg gevarieerde gameplay wordt voorzien.

Kratos’ nieuwe wapen, zijn bijl genaamd Leviathan, zorgt ook nog eens voor een frisse wind.

In de erg vermakelijke gevechten die je voorgeschoteld krijgt, speelt ook zoon Atreus een grote rol. Kratos' zoon heeft een pijl/boog en mes die hij inzet op eigen initiatief. Je kan je zoon echter wel beïnvloeden en commanderen om op een bepaalde vijand te schieten. Het werkt erg goed en hoewel er gedacht werd dat Atreus een blok aan Kratos’ been zou zijn, is het een verademing om hem aan je zijde te hebben.

No(o)rs gedoe

De wapens van vader en zoon kunnen in een uitgebreide skill tree aangepast worden. Zo richt de bijl meer schade aan of wordt de vuursnelheid van Atreus’ boog ferm de hoogte in gejaagd. Uiteraard moet daarvoor betaald worden en dat gebeurt door XP en eventueel andere grondstoffen en voorwerpen die je vindt. Daar blijft het niet bij, want ook het pantser kan aangepast worden, met oog op meer verdediging, extra kracht, wat vitaliteit of misschien wat extra geluk. En alsof dat niet genoeg is kunnen bepaalde kledingstukken of wapens extra betoveringen dragen. Wat extra kracht hier, meer invloed van runes daar en klaar zijn Kratos en zijn zoon om de vele gevechten met gevarieerde tegenstanders aan te gaan.

Deze nieuwe God of War is eigenlijk een volledige verademing op zich en ook de vele nieuwe personages die gebaseerd zijn op de Noorse mythologie dragen hun steentje bij. Je komt bijzondere personages tegen die je doorheen je moeilijke reis helpen, maar ook personages die je tegen de grond willen werken. Je maakt kennis met erg kleurrijke karakters in een bijzonder mooie wereld. Zo breng je het ene moment door in donkere grotten, terwijl je wat later in een bootje op een meer vaart om weer iets later door een erg kleurrijk bos te wandelen.

De kleurenpracht en de omgevingen spatten van je scherm, en de 4K-resolutie in combinatie met HDR doen daar nog een schepje bovenop. Zou dit de mooiste PlayStation 4-game van het moment kunnen zijn? Of de beste? Misschien wel beide! Oordeel zelf maar want alle screens hieronder werden genomen tijdens het reviewen van de game op mijn PS4 Pro.

20/04/2018
9,5
0

Hoewel de gameplay, en eigenlijk de hele opzet van deze nieuwe God of War, serieus is aangepast in vergelijking met de vorige delen, is deze nieuwe iteratie een meer dan schitterend deel. De vorige God of War-games hebben me nooit echt aangesproken, maar op deze was ik direct verliefd. Veel filmischer, tactischer en emotioneler hebben we een God of War-game nog niet gehad. Je leert Kratos van een andere kant kennen en dat pakt goed uit. Ook het nieuwe wapen en de vader-zoon relatie scheren hoge toppen, wat zorgt dat God of War een echte topgame is!
  • Schitterend verhaal
  • Prachtige open wereld
  • Nieuwe mythologie pakt goed uit