G.I. Joe: Operation Blackout

4,5
0

G.I. Joe: Operation Blackout

G.I. Joe heeft in Europa nooit grote potten gebroken. In de jaren ’80 waren er wel grote speelgoedlijnen en tekenfilmseries gebaseerd op deze franchise. Maar zo populair als bijvoorbeeld Transformers en Teenage Mutant Ninja Turtles werd G.I. Joe nooit.

Toch bleek in Amerika de reeks een stuk populairder, mede dankzij de comic books die tot op de dag van vandaag nog gemaakt worden. Ook werden er enkele jaren geleden nog films uitgebracht met Cobra Commander in de hoofdrol. En nu komt er ook een nieuwe game die de G.I. Joe-franchise weer wat extra leven moet inblazen. Benieuwd of dat een succesvol reanimatieproces is geworden…

Cobra Commander for president

Het verhaal start wanneer je als Cobra-soldaat een verrassingsaanval uitvoert op de USS Flagg, een groots vliegdekschip van G.I. Joe. Na wat heen en weer geschiet weet je het schip te kapen en kan de Cobra Commander zijn greep op de wereld versterken. Dit doet hij met behulp van een satellietsysteem waarmee hij de stroom over heel de wereld kan uitschakelen.

Interessant element is dat je de game volledig in co-op kan spelen.

Een ideaal scenario om de wereld in zijn macht te krijgen, zeker als je weet dat ook een heleboel G.I. Joe’s zijn opgepakt door de Cobra. Gelukkig wist een groepje elitesoldaten te ontsnappen aan Cobra, waarna ze alles in het werk zullen stellen om de wereld te redden uit de greep van Cobra Commander.

Samen door het verhaal ploeteren

Tijdens je 5 uur durende rit doorheen het verhaal zal je dit beleven door de ogen van beide facties: de G.I. Joe en Cobra. Dit zorgt ervoor dat het allemaal best interessant blijft, zeker voor de fans. Want zij zullen heel wat bekende gezichten de revue zien passeren.

Een ander interessant element is dat je de game volledig in co-op kan spelen. Tijdens de missies verdien je ook punten, waardoor er een soort minicompetitie opgezet kan worden tussen jou en je vriend. Weet wel dat er door GameMill Entertainment gekozen is om enkel een offline co-op te voorzien. En dat is anno 2020 om verschillende redenen best jammer te noemen. Speel je toch liever alleen? Dan neemt de computer de controle over je teamgenoot.

Comic book-stijl

Op papier lijkt G.I. Joe: Operation Blackout de ideale game te worden voor fans van het eerste uur en nieuwkomers. Helaas is het eindresultaat verre van goed te noemen. Eerst en vooral is het leveldesign vrij rudimentair en saai. Meestal vinden de gevechten plaats in grote open ruimtes waarbij er weinig of geen schuilmogelijkheden zijn. Veel assets en elementen worden hergebruikt, waardoor er snel een déjà-vu gevoel om de hoek komt kijken.

Naast het grafische aspect is ook de besturing niet om over naar huis te schrijven.

Bovendien ziet de game er ook allesbehalve goed uit. Door het beperkte budget dat de ontwikkelaar voor handen had, hebben ze gekozen voor de Cell-Shading techniek. Hierdoor moeten ze niet veel werk steken in realistische graphics. Maar het resultaat dat ik op mijn scherm getoverd kreeg, was allesbehalve indrukwekkend. En dat is doodzonde want ik ben wel fan van de cell-shaded-techniek én er zijn voorbeelden genoeg die bewezen hebben dat deze vormgeving knap kan uitdraaien. Kijk maar naar Borderlands, Dragon Ball FighterZ en XIII. Helaas haalt deze Operation Blackout verre van het niveau van deze games.

Als kippen zonder kop

Naast het grafische aspect is ook de besturing niet om over naar huis te schrijven. Het richten gaat allesbehalve soepel waarbij de camera na 1 seconde altijd in een hogere versnelling lijkt te gaan. Hierdoor is het bijna onmogelijk om accuraat je vijanden neer te leggen. Ook de auto-aiming doet nooit echt goed zijn werk. Hij lockt een vijand in eerste instantie wel, maar verliest hem dan snel uit het oog wanneer jij of je vijand beweegt.

Maar het meest frustrerende is dat een cover-systeem volledig ontbreekt. En dat is toch wel onontbeerlijk voor een third person shooter in mijn ogen. Hierdoor ben je genoodzaakt om in het rond te blijven lopen terwijl je met een mank systeem je vijanden in het vizier probeert te krijgen. En akkoord, die vijanden zijn zeker ook niet van de slimste, waardoor je gerust enkele momenten stil kan blijven staan om ze neer te halen.

Daarnaast lopen ze soms ook als een kip zonder kop jouw richting uit. En jammer genoeg is ook je computergestuurde teamgenoot niet bijster slim. Zo kwam hij met de regelmaat van de klok domweg naast mij staan terwijl er vijanden het vuur op ons hadden geopend. Van een zelfmoordmissie gesproken…

10/13/2020
4,5
0

G.I. Joe: Operation Blackout is verre van een geweldige game. De gameplay is vrij simplistisch, het richten is bij momenten dramatisch, het leveldesign is weinig origineel, de graphics niet van deze tijd en ook de AI van je tegen- en medestanders hoort verre van bij de elite. Toch zullen fans van de langlopende G.I. Joe-comics zich wel kunnen vermaken met deze game. Zeker met de co-op mogelijkheid en het bijhorende competitief puntensysteem. Ik ben ervan overtuigd dat ontwikkelaar GameMill Entertainment zijn stinkende best heeft gedaan om de fans te plezieren. Zij het met een beperkt budget. En dat beperkte budget laat zich helaas op teveel plaatsen technisch voelen waardoor ik deze game echt niet kan aanraden.

• Fanservice voor G.I. Joe-fans
  • Leuk in co-op door puntensysteem
  • Grafisch niet van deze tijd