Ghost of Tsushima

9,0
Reviewscore
User scoreAl 0 stemmen
0

Ghost of Tsushima

Tokyo, 2017. Drie jaar geleden nam Ukon Takafuji een belangrijke beslissing. Ik zweette bijna een uur lang tijdens de relatief zware training met daarbovenop een uitputtende fotoshoot. Ukon had genoeg gezien. Het hoofd van de trainingsschool besloot dat ik een samoerai-licentie waardig was. Sinds die dag draag ik mijn certificaat met trots. Sommigen beweren dat dit niet meer is dan een toeristisch plastiekje. Zo’n beledigingen laat ik mij niet raken. Al ben ik ook gepast nederig. Jin Sakai, de Ghost Of Tsushima, die heeft mogelijks meer meegemaakt dan ikzelf.

Waarom wel 

Voor Tsushima 

Tsushima, 1274. Het Mongoolse rijk heeft z’n zinnen gezet op de verovering van Japan. Beginnen willen de legertroepen met het eiland Tsushima, dat verdedigd wordt door 80 samoerai. Eervolle krijgers die volgens een code van respect vechten en bereid zijn te sterven voor hun land. Jij kruipt in de huid van Jin Sakai, die samen met zijn nonkel Lord Shimura het eiland verdedigt.

Ghost Of Tsushima begint met de historisch accurate heroïsche strijd op Komoda Beach. Een succes werd het niet voor de eervolle samoerai. De indringers overwinnen de samoerai met het gebruik van sluwe en laffe tactieken. De Mongoolse krijgers trekken onder leiding van de meedogenloze Khotun Khan landinwaarts. Jin wordt voor dood achtergelaten.

De main combat zit snel in de vingers met block, strike & parry.

Knappe cinematics

Wanneer Jin weer bijkomt is het hele eiland in de wurggreep van de Khan. De samoerai is z’n thuis en z’n leger kwijt. Lord Shimura is gevangengenomen. Hoog tijd dus om die katana te slijpen, het harnas op te poetsen en de bombastische pre-fight oneliners te repeteren. De tactieken van de samoerai lijken niet te werken tegen de Mongolen. Jin moet kiezen tussen het redden van z’n eiland of het respecteren van z’n code. Die keuze is doorheen het verhaal niet altijd even simpel.

Ghost Of Tsushima begint met de historisch accurate heroïsche strijd op Komoda Beach. 

Ontwikkelaar Sucker Punch heeft een heel knap epos samengesteld voor GOT. Het laat je zelden los en bevat knappe plotpoints die ik niet zag aankomen. De cinematics zijn vooral in het begin en naar het einde toe zeer knap. De sfeer zit er knal op en de soundtrack deed m’n haar vaak rechtstaan. Khotun Khan is een sterke bad guy, al kom je wat mij betreft nog coolere karakters tegen.

Ghost Of Tsushima begint met de historisch accurate heroïsche strijd op Komoda Beach.

Katana & Co 

Je katana is je beste vriend in Tsushima. De main combat zit snel in de vingers met block, strike & parry. Naarmate je vordert leer je meer en meer combinaties die het snel interessant maken. Je kan verschillende vechtstanden aannemen tegen gevarieerde vijanden en al snel heb je ook pijl en boog op zak. Nog wat werpmessen aan je riem en rookbommen voor de verrassing en je hebt een hele skillset om te masteren. Stealth speelt ook een belangrijke rol en dat zit eveneens snor. De combat wérkt en nog belangrijker, gaat nooit vervelen.

Je katana is je beste vriend in Tsushima. 

Een extra plus is dat je op heel wat verschillende manieren aan bloedvergieten toekomt. Soms trek je er alleen op uit als een dief in de nacht. Op andere momenten vecht je samen met tien betrouwbare strijders tegen een overmacht aan bandieten. De strijd wordt gevoerd in dorpen en bossen, aan de kust en op de hoogste bergtoppen. Ook zijn er boss fights die met een ander cameraperspectief een echte filmervaring geven.

Je katana is je beste vriend in Tsushima.

Van De Vuurtoren Naar Het Stoombad   

Voor de lange afstanden staat je paard paraat maar er zijn genoeg bergen en dalen op Tsushima. Gelukkig is Jin meer dan lenig. Als volleerd parkour-specialist beklim je bergen, gebouwen en alles ertussen. Fans van Assassin’s Creed zullen heel wat herkennen in GOT, al is het nog zoveel meer. Je kan Jin helemaal naar eigen smaak opkleden als een eervol krijger of een demonische bandiet.

Je kiest het patroon van de schede waarin je jouw katana opbergt en welk masker je draagt. Verder gebruik je skill points om te investeren in nieuwe moves, extra ammo of andere vaardigheden. Ook hier is genoeg diepgang om een eigen speelstijl te demonstreren. Mijn visitekaartje bij de Mongolen is een werpmes gevolgd door de scherpe kant van m’n zwaard.

Fans van Assassin’s Creed zullen heel wat herkennen in GOT, al is het nog zoveel meer. 

Dé ster van Ghost is wat mij betreft het eiland zelf. Sucker Punch levert een prachtige open wereld af waar ik maar niet op uitgekeken raak. Grafisch valt je mond regelmatig open en de drie aparte delen van de gigantische map hebben elks een eigen identiteit. Ik kan gemakkelijk urenlang spelen zonder nog maar in de buurt te komen van een main mission. Er is zo ontzettend veel te doen. Verschillende zijmissies spelen zich uitgerekt af als aparte verhalen. Je zal ook vuurtorens beklimmen, verloren altaren ontdekken, dorpen bevrijden, bamboe verhakken, baden in warmwaterbronnen en haiku’s schrijven. 

Met meer dan tien verschillende soorten side quests is het makkelijk om onderweg naar je doel vijf keer van je pad af te wijken. Er zit zowel een portie Far Cry als Tomb Raider in Tsushima maar alles voelt fris en vers aan. Na meer dan dertig uren in Tsushima heb ik nog niet de helft ontdekt. Erg vind ik dat helemaal niet.

De omgevingen van Ghost Of Tsushima behoren tot de absolute top op de PS4.

Waarom Niet? 

Mieren En Muggen  

De sleutel tot succes van GOT is een wereld die propvol activiteiten zit en nooit gaat vervelen. Al zal je sommige side quests zeker kennen van andere games uit het genre, Ghost heeft meer dan een eigen identiteit. Na de zeer cinematische eerste uren word je minder vaak getrakteerd op hoogstaande cutscenes. Deze komen richting het einde weer helemaal terug.

De omgevingen van Ghost Of Tsushima behoren tot de absolute top op de PS4. De character animations liggen daar wat onder, al zijn deze meer dan ok. Mierenneuken en muggenziften: meer kan ik niet om deze sterke brok sensatie en entertainment oneer aan te doen.

 
Releasedatum
07/17/2020
Beschikbaar voor
9,0
Reviewscore
User scoreAl 0 stemmen
0

Conclusie van RoMa

Ghost Of Tsushima is net als je katana vlijmscherp. Het eiland Tsushima vormt een grafisch prachtige open wereld die tot de nok gevuld is met interessante en gevarieerde activiteiten. Er wordt gejongleerd tussen frisse combat en goede stealth met een lekkere portie platforming. Het verhaal van Jin Sakai wordt prachtig gebracht en ook na de sterke conclusie ben je nog uren zoet. Deze Ghost blijft liefst in de schaduw maar schijnt enorm fel. Sucker Punch laat een onbevreesde krijger op ons los. Dit duel is meer dan je tijd waard.
  • Fantastische open wereld die nooit gaat vervelen
  • Variatie in combat, quests, speelstijlen en omgevingen
  • Filmisch verhaal
  • Perfect passende soundtrack
  • Het eiland Tsushima doet grafisch de meest emotieloze samoerai kwijlen
  • Character animations doen onder voor prachtige omgevingen

5 reacties

Hoelang heb je er over gedaan?

Rating:0

Je bent makkelijk 30-40 uur bezig. :)

Rating:0

Knappe review RoMa!

Rating:0

Thanx!

Rating:0

Damn... Zat in het twijfelkamp, maar na het lezen en zien van je review, ga ik hem toch maar in huis halen!

Rating:0

Commentaar toevoegen

Log in or to post comments